Nastroje wśród polskich konsumentów są podobne do tych deklarowanych przez Włochów

Autor: dlahandlu.pl 22 kwietnia 2020 10:36

Nastroje wśród polskich konsumentów są podobne do tych deklarowanych przez Włochów fot. shutterstock

W związku z epidemią COVID-19 ponad połowa Polaków już odczuła i spodziewa się dalszego spadku dochodów, a w związku z tym ogranicza zakupy lub wstrzymuje wydatki – wynika z badania nastrojów konsumenckich przeprowadzonego przez McKinsey & Company. Jednak pewne kategorie produktów i usług zdobywają nowych klientów.

Nastroje wśród polskich konsumentów są podobne do tych deklarowanych przez konsumentów z innych krajów europejskich, przy czym w Polsce największe obawy budzi niepewność co do zdrowia, własnych finansów i przyszłości gospodarki. Pomimo tego, że większość Polaków nie odczuła dotychczas wpływu epidemii na swoje zdrowie, to blisko jedna trzecia dostrzega jej wpływ na zdolność do pracy, zarobki i pogorszenie bieżącej sytuacji finansowej. Ponad 50% Polaków spodziewa się dalszego spadku dochodów, a co za tym idzie ograniczają oni gwałtownie plany zakupowe, zwłaszcza w sklepach stacjonarnych.

Mimo mniejszej niż w wielu krajach Europy Zachodniej liczbie potwierdzonych przypadków zachorowań, w Polsce tylko 13% respondentów z optymizmem patrzy na przyszłość gospodarki. Około jedna trzecia Polaków sądzi, że obecny kryzys będzie miał ogromny wpływ na sytuację ekonomiczną, zepchnie Polskę w długotrwałą recesję i będzie miał negatywny wpływ na ich bieżącą sytuację finansową. – To wynik porównywalny do nastrojów panujących we Włoszech, gdzie sytuacja jest dużo poważniejsza oraz średnio w całej UE, jednak gorszy niż w przypadku np. Niemiec – komentuje Jakub Stefański, Partner Lokalny w McKinsey & Company, lider Praktyki Marketingu i Sprzedaży w Polsce.

Nic więc dziwnego, że popyt rośnie jedynie na artykuły pierwszej potrzeby i rozrywkę, w przypadku innych kategorii produktów Polacy deklarują ograniczanie wydatków. Już widzimy wzrost intencji zakupów w kategorii artykułów spożywczych (+14%), higieny osobistej (+16%), artykułów dla domu (+5%) oraz rozrywki domowej (+29%) z wyraźnym wzrostem intencji zakupów online. Z powodu obostrzeń związanych z epidemią największe spadki objęły wydatki na rozrywkę poza domem (-90%), restauracje (-85%), usługi kosmetyczne, fryzjerskie (-81%), fitness i wellness (-79%) oraz wszelkie wydatki związane z podróżami (ponad -85%). Spadać będą także wydatki na obuwie, odzież, biżuterię oraz akcesoria (od -58 do -78%), wyposażenie domu (-69%) oraz elektronikę (-64%). Badanie wskazuje, że spadek intencji zakupów offline jest trzykrotnie większy niż spadek w sektorze online.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6162
Ilość aktualnych ofert: 463385

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,99

  • Śr

    3,19

  • Min

    2,89

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.