NBP: dla 70 proc. firm oddziaływanie pandemii negatywne
Ok. 70 proc. przedsiębiorstw ankietowanych w ramach Szybkiego Monitoringu NBP oceniło, że w skali całego 2020 r. pandemia COVID-19 oddziaływała na ich sytuację w stopniu co najmniej umiarkowanie negatywnym - podał w poniedziałek bank centralny.
Jak zaznaczył NBP w analizie sytuacji sektora przedsiębiorstw, ok. jednej piątej ankietowanych firm oceniło wpływ pandemii zdecydowanie negatywnie.
Z kolei prawie jedna trzecia badanych doświadczyła wpływu niezbędnych restrykcji przeciwpandemicznych, przy czym 8 proc. - bezpośredniego.
Przeczytaj także:
Niemal połowa respondentów zadeklarowała jednak skorzystanie z co najmniej jednego instrumentu wsparcia finansowego - najczęściej ze środków dostępnych w ramach tarczy finansowej PFR. Jak napisał NBP, działania te znacznie złagodziły przebieg kryzysu w całym sektorze przedsiębiorstw niefinansowych, w tym istotnie wsparły jego płynność i stabilizowały rynek pracy.
Bank centralny ocenił też, że mimo wyraźnej poprawy w III kw. 2020 r. wielu wskaźników finansowych, i stabilizacji ocen jakościowych bieżącej sytuacji firm, kondycja przedsiębiorstw niefinansowych nie wróciła jeszcze do poziomów przedkryzysowych.
Przeczytaj także:
Choć zdecydowana większość przedsiębiorstw sądzi, że odbudowa poziomu produkcji dokona się jeszcze w tym roku, to odbudowa aktywności inwestycyjnej będzie wolniejsza - zauważył NBP. Bank centralny zwrócił też uwagę, że oceny powyższe cechuje wysoki poziom niepewności - znaczący odsetek przedsiębiorstw deklaruje że nie wie, kiedy powróci do przedkryzysowego poziomu aktywności - a kluczową jej przyczyną są ryzyka związane z dalszym przebiegiem pandemii.
W ocenie NBP, dane GUS oraz wyniki badań ankietowych wskazują dodatkowo na to, że w przedsiębiorstwach niefinansowych w III kwartale wyniki finansowe przedsiębiorstw były silnie zróżnicowane. Lepsze m.in. w grupie eksporterów, zaś zdecydowanie gorsze - w branżach najbardziej eksponowanych na ograniczenia przeciwpandemiczne.
Przy wzroście wskaźnika dla całego sektora spadek rentowności rok do roku nastąpił w: górnictwie, pozostałej działalności usługowej, energetyce, kulturze, hotelach i restauracjach oraz obsłudze nieruchomość
W ocenie NBP, poprawa wyników finansowych firm, w sytuacji spadku przychodów, wynikała głównie z wyraźnej redukcji kosztów usług obcych oraz towarów zakupionych w celu dalszej odsprzedaży. Pozytywnie oddziaływała też pomoc publiczna.
Bank centralny ocenia też, że wyraźna poprawa sytuacji sektora przedsiębiorstw i efekty programów pomocowych sprawiają, że choć ogólna sytuacja na rynku pracy pogarsza się, to jednak stosunkowo łagodnie. Trudniejsza sytuacja na rynku pracy istotnie zmniejsza także siłę presji pracowników na podniesienie płac i w efekcie obniża prognozy ich wzrostu.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- NASTĘPNA »
- 21:06 Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 20:19 Eksperci: telepraca wpłynie na wzrost dzietności w Europie
- 19:52 Prezes AB InBev: nawyk picia piwa w domu pozostanie po złagodzeniu restrykcji
- 19:49 Amazon krytykowany za wycofanie książki polemizującej z 'ideologią...
- 19:34 Listonic: Lidl, Biedronka i Auchan wśród najpopularniejszych sieci handlowych
- 19:08 Supeco zastąpił Carrefour Market w Czechowicach-Dziedzicach
- 17:56 Cofix - koncept kawiarni, który rozwija się na polskim rynku
- 17:50 300 nowych produktów żywnościowych wprowadzono do małych sklepów
-
Biedronka walczy w UE o soki Riviva
-
Założenia kodeksu: Franczyzobiorca będzie mógł rozwiązać umowę za 3...
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Quiosque ucieka przed skutkami pandemii do Grupy Immobile
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
-
Rossmann otworzył 1500. drogerię. Sieć zainwestowała dotychczas 1,16 mld zł
- 1 PRCH: Potrzebujemy handlowych niedziel, można to pogodzić z przestrzeganiem...
- 2 Anna Prymakowska w zarządzie OEX E-Business. Wcześniej kierowała zarządem...
- 3 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 4 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 5 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 6 LPP podwaja powierzchnię w Fashion Lab
-
GieldaRolna.pl: docieraj do odbiorców z sektora rolno-spożywczego
-
15 odpowiedzi na 15 pytań o tarczę 2.0 PFR
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.