Netto deklaruje: Poprzemy każdą inicjatywę, aby ograniczyć marnowanie żywności
70 proc. wyrzucanej żywności marnuje się w domach klientów – tak oceniają klienci sieci Netto w badaniu, które zostało przeprowadzone w czerwcu br. Co czwarty ankietowany sądzi, że problemem – choć o wiele mniejszym – jest również przeterminowana żywność w sklepach. Tu rozwiązaniem ma być ustawa o niemarnowaniu żywności.
Decyzję, co robić z produktami, których termin do spożycia dobiega końca, konsumenci pozostawiają sieciom handlowym, ale pozytywnie oceniają fakt znacznego przeceniania tego rodzaju artykułów.
Bezmyślność, rozrzutność, za wysokie zarobki - takimi komentarzami respondenci opatrywali fakt marnotrawstwa jedzenia w polskich domach. Pytani o powody wyrzucania przez nich samych żywności mówili o przekroczeniu terminu przydatności do spożycia, kupowaniu za dużej liczby produktów oraz przygotowywaniu zbyt dużych porcji posiłków, które ostatecznie lądują w koszu. Produktami, do których wyrzucania przyznajemy się stosunkowo często, są pieczywo, wędliny oraz owoce i warzywa. Tylko 17 proc. ankietowanych przyznało, że nigdy nie wyrzuca żywności.
Przeczytaj także:
Pytanie o to, co sklepy mogą zrobić na rzecz walki z marnotrawstwem żywności, okazało się najtrudniejszym. Ponad połowa ankietowanych nie zna na nie odpowiedzi. Pozostali, za dobrą i godną naśladowania, uznali inicjatywę obniżania cen produktów, których termin przydatności do spożycia kończy się.
– W sklepach sieci Netto mamy specjalnie oznakowane skrzynki z żywnością, której termin przydatności do spożycia niedługo upłynie – mówi Mariola Skolimowska, PR manager Netto w Polsce. - Hasło „Stop. Nie marnujemy żywności” nie pozostawia wątpliwości, jaki przyświeca nam cel. Jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że to tylko połowiczne rozwiązanie problemu. Z niecierpliwością czekamy na regulacje prawne, które ograniczą marnowanie żywności w Polsce - dodaje.
Przeczytaj także:
Aż 64 proc. badanych deklaruje pozytywny stosunek do możliwości zakupu towarów przecenionych ze względu na zbliżający się termin ważności. Na pytanie o kupowanie tego rodzaju produktów „nie” i „nigdy” odpowiedziało w sumie tylko 25 proc. osób, które wzięły udział w badaniu.
Trwają konsultacje dotyczące projektu ustawy o niemarnowaniu żywności. Chodzi o przekazywanie produktów spożywczych organizacjom charytatywnym, a także o termin przydatności do spożycia. Niewielu Polaków jednak wie, że w Polsce obowiązują dwa terminy przydatności do spożycia. Jeden: „należy spożyć do”, który wszyscy traktujemy jako termin bezwzględny. Drugi „najlepiej spożyć do”. Projekt ustawy zakłada, że dla produktów, które są oznaczone terminem „najlepiej spożyć do”, można będzie przedłużyć termin przydatności do spożycia pod warunkiem, że produkty te będą zagospodarowane na rzecz organizacji pozarządowych, w szczególności tych, które przygotowują posiłki w ramach żywienia zbiorowego. W prawodawstwie unijnym nie ma żadnych przeciwwskazań, aby ten termin wydłużyć, a różnego rodzaju rozwiązania dotyczące tego problemu funkcjonują już w wielu krajach europejskich.
Netto ma około 360 sklepów w Polsce i trzy magazyny dystrybucyjne, zatrudnia ponad 5 tys. osób. Sklepy zlokalizowane są w pobliżu osiedli mieszkaniowych. Poza Polską sieć obecna jest w Danii, Szwecji oraz w Niemczech.

- 17:05 31 polskich firm w rankingu najszybciej rozwijających się firm "Financial Times"
- 16:52 Piotr i Paweł w Starym Browarze zlikwidowany
- 16:35 21 obiektów po serwisach samochodowych zmieni szyld na Media Expert
- 15:37 Restauratorzy są uporczywie nękani? Tak uważa Konfederacja
- 15:31 Facebook będzie płacił za treści dziennikarskie
- 15:03 Marka Cheetos z nową kampanią
- 14:44 Picodi.com pozyskał brazylijskiego inwestora. Wartość transakcji to 80 mln zł
- 14:41 Analiza: Amazon nie oferuje lepszych cen niż Allegro
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
-
ZPPHiU: Rząd wspiera galerie handlowe kosztem polskich przedsiębiorców
-
W tym roku Sweet Gallery otworzy w Polsce 180 nowych punktów
-
Zakaz handlu przed Sądem Najwyższym w kontekście "przeważającej działalności"...
-
Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 1 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 2 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 3 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 4 Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 5 Podatek cukrowy zmienił ceny w sklepach: Podrożała nie tylko cola...
- 6 2,5 mld euro sprzedaży Spar Group
-
Ostatni dzwonek na Tarczę 2.0. PFR wyjaśnia wątpliwości
-
GieldaRolna.pl: docieraj do odbiorców z sektora rolno-spożywczego
-
15 odpowiedzi na 15 pytań o tarczę 2.0 PFR
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.