Netto przyspiesza. Technologie i modernizacje sklepów priorytetem sieci

W kwietniu br. Dansk Supermarked podał wyniki finansowe za 2016 rok. Przychody Grupy wzrosły o 0,7 proc. (1,2 proc. w walucie lokalnej) i wyniosły 57,9 mld DKK. Jedynie w Danii dochody zostały zniesione o kwotę 536 milionów DKK. Zysk EBIT w wysokości 2,2 mld DKK ugruntował pozycję Dansk Supermarked Group jako silnego finansowo.
W minionym roku właściciel sieci Netto inwestował w digitalizację firmy. Prezes Dansk Supermarked Group Per Bank podkreślał, że dalszy wzrost zapewnią firmie innowacyjne inicjatywy, które poprawiają codzienne życie klientów przy jednoczesnym utrzymywaniu przez sieć konkurencyjnych cen. - W nadchodzących latach umocnimy naszą pozycję w Danii poprzez poprawę wykorzystania cyfrowych możliwości i kontynuowanie inwestycji w nasze sklepy fizyczne. Ponadto zwiększymy tempo ekspansji w Szwecji i Polsce, gdzie nadal widzimy duże możliwości dla Netto - mówił Per Bank.
Modernizacja sklepów z największym potencjałem sprzedażowym
Na poparcie tych słów Dansk Supermarked mianował byłego dyrektora generalnego sieci B&Q w Wielkiej Brytanii i Irlandii na nowego dyrektora Netto International. Michael Loeve będzie odpowiedzialny za operacje Netto w Danii, Niemczech, Polsce i Szwecji. W tych krajach działa ok. 1300 sklepów z szyldem Netto.
Dyskonter rozpoczął również program modernizacji swoich sklepów w Polsce, która jest drugim co do wielkości międzynarodowym rynkiem firmy. W pierwszej połowie 2017 roku wyremontowanych zostanie około 60 sklepów – informowała sieć. Modernizacją zostaną objęte sklepy, które wyróżniają się najwyższym potencjałem wzrostu sprzedaży.
Najważniejsze zmiany obejmują: utworzenie specjalnych stref świeżych produktów, stworzenie unikalnej oferty 140 organicznych, bezglutenowych i bezcukrowych produktów, szerszy asortyment mięs, ryb i mrożonek, modernizację stref piekarniczych (m.in. podświetlane półki, łatwiejszy dostęp do produktów lokalnych dostawców) oraz lepszą ekspozycją produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia. - Te niezwykle ważne zmiany w naszych sklepach odpowiadają na potrzeby i oczekiwania dzisiejszych konsumentów, którzy poszukują produktów świeżych i smacznych, a jednocześnie nie chcą lub nie mogą poświęcać za dużo czasu na zakupy - komentuje Mariola Skolimowska, PR Manager sieci.
Przypomnijmy, że 2 lutego po gruntownym remoncie został oddany do użytku pierwszy sklep Netto, który powstał w Polsce 22 lata temu. Placówka znajduje się w domu handlowym Domus w szczecińskiej dzielnicy Dąbie. Sklep został powiększony o ponad 100mkw. Netto zaskoczyło powiększoną, doświetloną, lepiej oznakowaną i uporządkowaną salą sprzedaży. Tuż za strefą kas została ulokowana strefa produktów świeżych z doświetloną wyspą owocowo-warzywną oraz dużą chłodnią na sałatki, produkty wege, zioła. Przy wejściu do sali sprzedaży umieszczono Półkę Zdrowia z unikalną ofertą ok. 140 produktów BIO, bezglutenowych, bezlaktozowych i bezcukrowych, a wewnątrz sklepu przybyło lodówek ze stale poszerzanym asortymentem mięsnym, rybnym oraz różnego rodzaju mrożonkami.
Netto ma w Polsce ponad 360 sklepów. W tym roku pisaliśmy m.in. o rozpoczęciu budowy marketu sieci w Warce oraz budowie pawilonu handlowego w Dąbrowie Górniczej.
14 marca br. informowaliśmy z kolei o umowie przedwstępnej pomiędzy Netto sp. z o.o. a Tower Investments S.A., na mocy której Netto ma kupić cztery działki o łącznej powierzchni 4.186 mkw. zlokalizowanych w Warszawie przy ulicy Swarożyca.
Umowa przyrzeczona ma zostać zawarta nie później jednak niż 1 czerwca 2018 r. Cena sprzedaży ustalona została na 5,62 mln zł.
Fokus na klienta
Jednym z najważniejszych narzędzi wsparcia sprzedaży jest w Netto systematyczne sprawdzanie poziomu zadowolenia klientów oraz poznawanie ich opinii na różne tematy związane z procesem zakupowym. - Te badania realizujemy od półtora roku z wykorzystaniem systemu ankietowania Opinello, który pozwala nam na bieżąco weryfikować trendy, jak też potrzeby klientów sieci sklepów Netto – powiedziała Mariola Skolimowska, PR Manager Netto Polska.
W ramach ankiety badany jest też wskaźnik NPS – to z kolei narzędzie pozwalające na ocenę lojalności klientów. W planowaniu działań wspierających sprzedaż dużą rolę odgrywa także analiza wyników sprzedaży, która w Netto odbywa się w systemie SAP.
Będąc w samym sklepie, dla klienta liczy się jego wnętrze, sposób ustawienia półek, koszy i regałów z produktami. - Wygodny dostęp do podstawowych produktów jest bardzo ważny, szczególnie w trakcie codziennych zakupów, dlatego sukcesywnie modernizujemy nasze placówki, dostosowując je do potrzeb naszych klientów. Klienci mogą robić zakupy w odnowionych punktach, w których ograniczeniu uległa liczba palet na rzecz wygodnych półek. Dodatkowo wyeksponowaliśmy miejsca ze świeżą żywnością (powstały doświetlone wyspy owocowo-warzywne) i pojawiły się także nowe, podświetlane półki na pieczywo - taki sposób ułożenia produktów w sklepie zachęca potencjalnego klienta do zakupów oraz pozwala mu szybko i sprawnie znaleźć rzeczy, których potrzebuje. Wsparcie sprzedaży wiąże się także ze stałym rozwojem oferty, a także dostosowywaniem jej do potrzeb klientów najnowszych i trendów – mówi Mariola Skolimowska.
– Wykorzystanie nowych technologii to bez wątpienia ważny aspekt rozwoju w wielu dziedzinach gospodarki, jednak, jeżeli chodzi o Netto, stawiamy na bezpośredni kontakt na linii sprzedawca – klient. Wierzymy, że dzięki temu osoby odwiedzające sklep Netto mogą robić zakupy w komfortowych warunkach oraz w każdej sytuacji mogą liczyć na profesjonalną obsługę i pomoc ze strony załogi. Tego rodzaju personalnej, osobistej pomocy nie są w stanie zapewnić klientom maszyny, takie jak kasy samoobsługowe – tłumaczy Sławomir Nitek, dyrektor operacyjny Netto.
Dodaje, że Netto jest jak najbardziej otwarte na wykorzystanie nowych technologii, które mogą ułatwić proces sprzedażowy. – Jako jedni z pierwszych wprowadziliśmy płatność kartami, a od ubiegłego roku nasi klienci mogą korzystać z systemu Android Pay – wyjaśnia Sławomir Nitek.
Jego zdaniem nowe technologie mają ogromny wpływ na komunikację z klientami. – O roli kanałów social media nikomu dzisiaj nie trzeba mówić, ale powoli zmieniają się także oczekiwania klientów jeśli chodzi o prezentacje oferty handlowej – tłumaczy dyrektor operacyjny Netto.
Rynek pracownika w Netto
Sieci handlowe sukcesywnie podnoszą wynagrodzenia swoich pracowników. Podobnie stało się w przypadku duńskiego dyskontera.
– Nie można nie widzieć pozytywnego wpływu wyższych wynagrodzeń na gospodarkę. Jednak musimy pamiętać także o tym, że więcej pieniędzy na płace to także wyższe koszty pracownicze, a rentowność biznesu jest podstawą funkcjonowania każdej firmy – mówił w rozmowie z portalem PulsHR.pl Roman Borecki, HR Manager Netto Polska.
– Od ubiegłego roku sukcesywnie wprowadzamy wyższe wynagrodzenia dla naszych załóg. Podwyżki – w zależności od regionu - wynoszą od 10 do 20 proc. Obecnie sprzedawcy w sklepach mogą liczyć na pensje od 2,4 do 2,7 tys. zł brutto, w aglomeracjach nawet wyższe, przy czym należy pamiętać, że w niektórych lokalizacjach do tej kwoty wliczona jest premia absencyjna. Została ona wprowadzona już w dwóch trzecich naszych sklepów, a do końca lipca będzie obowiązywała we wszystkich. Oprócz tego, mamy różnorodne systemy premiowania, nagród, bonusów i innych benefitów, które wpływają na atrakcyjność wynagrodzenia - dodaje.
– Jak co roku dokonujemy przeglądu systemów wynagradzania i dostosowujemy je do wymagań rynku. Sukcesywnie podnosimy pensje pracownikom. Wysokość podwyżek jest i będzie zróżnicowana w zależności od wymagań lokalnych rynków pracy, a niekiedy nawet pojedynczych sklepów - mówi Roman Borecki. – Najwyższa rotacja panuje wśród osób mających najkrótszy staż pracy, ale u nas wskaźnik rotacji poprawił się, co nas bardzo cieszy - dodaje Borecki.
Zmiany asortymentowe
W tym roku Netto poczyniło wprowadziło wiele nowości produktowych, odpowiadając tym samym na konsumenckie trendy.
Od tego roku rozszerzona Zdrowa Półka jest obecna we wszystkich sklepach Netto. Wszystkie produkty – a jest ich ponad 140 - zostały zebrane w jednym miejscu, podzielone na kategorie oraz oznaczone kolorami: czerwony to zdrowa alternatywa, niebieski: produkty bez cukru, pomarańczowy: bez glutenu, a zielony: ekologiczne. - Na bieżąco będziemy uzupełniać Zdrową Półkę o produkty, których nasi klienci poszukują, a które niełatwo kupić - mówi Mariola Skolimowska, PR Manager Netto Polska. – I tak, można u nas obecnie zaopatrzyć się m.in. w młody jęczmień, spirulinę BIO, sok z acai, czy ekologiczny mus kokosowy.
W stałej ofercie sieci pojawiły się też artykuły z kategorii „Wege”. Oferta stanowi rozwinięcie koncepcji Zdrowy Wybór, której częścią jest ciesząca się popularnością "Zdrowa Półka". Klienci mogą na niej znaleźć propozycje bezglutenowe, bezcukrowe, przyjazne alergikom, czy też eko. Z kolei artykuły z kategorii “Wege” znalazły swoje miejsce na oznakowanych półkach w szafach chłodniczych.
Dostępne w Netto produkty “Wege” to między innymi pasztety warzywne, które z powodzeniem zastąpią te tradycyjne. Kremowe pasty z pestkami dyni lub słonecznikiem, czy klasyczny hummus to z kolei propozycja na smaczną i zdrową przekąskę. W ofercie dostępne są też parówki sojowe klasyczne oraz wędzone, plastry włoskie vege, plastry z warzywami, tofu naturalne, zupy warzywne.
Netto rozszerzyło również swój asortyment o produkty marki własnej Bergio oznaczone przekreślonym, zielonym kłosem. Oznacza to, że dostępne w ofercie wędliny są całkowicie bezpieczne dla osób chorujących na celiakię, a także dla tych, którzy chcą wyeliminować gluten ze swojej diety.
Współpracę z siecią nawiązała także firma Gzella. Obecnie w stałym asortymencie sieci Netto znajdziemy 8 produktów tej firmy.
Klienci poszukujący wędlin z Borów Tucholskich w sieci Netto mogą wybrać aktualnie Kaszankę Meksykańska, Kiełbasę z Czosnkiem Niedźwiedzim, Pasztetową z Borowikami, Pasztetową Lux, Serdelkę z Borów, Kindziuk dojrzewający w plastrach, bezglutenową Szynkę od Dawien Dawna mini, a także obecnie flagowy produkt firmy – Kiszkę Ziemniaczaną wyprodukowaną z polskich ziemniaków, mięsa i boczku wieprzowego.
Netto podjęło również decyzję o wycofaniu ze swojej oferty jaj z chowu klatkowego. Jaja, które pochodzą od kur hodowanych w małych, ciasnych klatkach i karmionych często paszą z antybiotykami znikną ze sklepów do 2025 roku. Już teraz klienci Netto w sklepach sieci znajdą alternatywę dla „trójek” z chowu klatkowego, którą stanowią jajka pochodzące z chowu wolnowybiegowego, ściółkowego oraz ekologicznego. W ciągu ośmiu lat „trójki” całkowicie znikną z półek Netto.