PARTNER PORTALU

Nie ma odwrotu od pandemicznych przyzwyczajeń konsumentów

Autor: MW, dlahandlu.pl 25 maja 2021 08:49

Nie ma odwrotu od pandemicznych przyzwyczajeń konsumentów Nie bez wpływu na zmianę nawyków konsumenckich okazały się przeniesione do rzeczywistości wirtualnej praca zdalna i rozrywka online, fot. shutterstock

Jedna trzecia przedsiębiorców obawia się, że przynajmniej część nawyków klientów wyrobionych w czasie lockdownów przetrwa i będzie nadal negatywnie wpływać na prowadzone przez nich biznesy - wynika z badania zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

  • Badanie przeprowadzone wśród mikro-, małych i średnich firm wykazało, że ponad rok pandemii wywarł trwały wpływ na nasze zachowania
  • Przekonanie, że w większym lub mniejszym stopniu czas spędzony w dystansie społecznym, podczas gdy sklepy, restauracje, kina, teatry czy punkty usługowe były zamknięte, odcisnął piętno na zachowaniach i nawykach społeczeństwa, podzielają trzy na cztery firmy i trzech na czterech konsumentów
  • Firmy częściej niż konsumenci przewidują, że większość nowych zachowań pozostanie z nami już na dłużej. Tylko nieliczni – 9 proc. konsumentów i 17 proc. przedsiębiorców – uważa, że z czasem po tym, co robiliśmy w pandemii, w naszych zachowaniach nie będzie już śladu

Jedna trzecia przedsiębiorców obawia się, że przynajmniej część nawyków klientów wyrobionych w czasie lockdownów przetrwa i będzie nadal negatywnie wpływać na prowadzone przez nich biznesy. Obawiają się tego przede wszystkim firmy usługowe (37 proc.), w najmniejszym zaś stopniu (22 proc.) firmy transportowe. 57 proc. ankietowanych firm ocenia, że zmiany pandemiczne będą dla nich neutralne, jedynie 9 proc. deklaruje zaś, że na zmianach nawyków konsumenckich skorzysta.

Zmiany powstałe podczas pandemii pozostaną na stałe według 25 proc. konsumentów. Według 51 proc. ankietowanych z tej grupy część zmian zostanie, a część nie, 9 proc. badanych konsumentów natomiast ocenia, że po pandemii ludzie wrócą do starych zwyczajów. Z opinią tą zgadza się 17 proc. firm.

Eksplozja e-commerce

- Gdy patrzymy na eksplozję sektora e-commerce, który według szacunków ekspertów (...) odnotowuje w Polsce najwyższy wzrost od kilkunastu lat (26 proc. w 2020 r. w porównaniu do roku 2019) wydaje się, że nawet powrót do handlu tradycyjnego nie odwróci pewnych przyzwyczajeń konsumentów. Sprzedaż internetowa w Polsce w 2019 r. warta była ponad 61 mld zł i stanowiła prawie 11 proc. całego handlu detalicznego, a według prognoz w 2025 r. udział ten sięgnie prawie 20 proc.

Ruch w galeriach handlowych w ubiegłym roku w porównaniu do 2019 r. spadł nawet o ponad 80 proc. (dane z kwietnia 2020 r.), a w tym roku, po chwilowym optymizmie z początku lutego, gdy odwiedzalność była mniejsza w ujęciu rocznym tylko o 26 proc., pod koniec miesiąca ponownie zbliżała się do spadków 40 proc. Do zmniejszonego ruchu dochodzą jeszcze np. kłopoty najemców z negocjacjami obniżek czynszów, co wielu skłania do szukania innych możliwości sprzedażowych.

Nie bez wpływu na zmianę nawyków konsumenckich okazały się również przeniesione do rzeczywistości wirtualnej praca zdalna i rozrywka online.

Według raportu BIG InfoMonitor obecnie połowa sektora MŚP ma obroty niższe, niż przed pandemią, ale z wyjątkiem 5 proc. firm pozostałe liczą, że prędzej czy później uda się im zasypać lukę między obecnymi a dawnymi obrotami. Inne zachowania klientów mogą w tym jednak przeszkodzić lub też zmusić do zmian i dodatkowych inwestycji, na co nie każdy podmiot jest gotowy.

Podobał się artykuł? Podziel się!




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9152
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.