PARTNER PORTALU

Niehandlowe niedziele - jak trzy lata zmieniły rynek handlu?

Autor: EK 9 marca 2021 14:40

Niehandlowe niedziele - jak trzy lata zmieniły rynek handlu? fot. shutterstock, centrum handlowe

Gdy w marcu 2018 roku wprowadzano ograniczenie handlu w niedziele eksperci rysowali różne scenariusze tej zmiany: od masowych zwolnień w handlu po odbudowanie pozycji małych sklepów. Które z tych prognoz okazały się trafne?

Jak wynika z danych Retail Institute, w 2019 r. centra handlowe odnotowały 388 mln odwiedzin, tj. -0,1% mniej niż w poprzednim roku. Pod tym względem IV kwartał 2019 r. był o – 0,9% słabszy niż ten sam okres 2018 r. Rok zamknięto stratą 400 tyś. klientów. Analizy instytutu wskazują, że branża handlowa nie odpracowała poniesionych w 2018 r. spadków frekwencji, spowodowanych m.in. wprowadzonym zakazem handlu w niedziele. W 2019 r. na skutek mniejszej liczby handlowych niedziel zaobserwowano stratę kolejnych 12,2 mln klientów niedzielnych oraz 1,1 mln osób, które robiły zakupy w piątki. Porównując dane odwiedzalności za 2019 r. z wynikami za 2017 r., tj. sprzed wejścia w życie zakazu handlu, widać, że centra handlowe straciły 28,8 miliona niedzielnych klientów (-53,9%). Jednocześnie Polacy zaczęli częściej korzystać z oferty centrów w inne dni tygodnia, głównie w soboty (+14,5%) oraz poniedziałki (+11,9%). Jednak odwiedzalność centrów
handlowych spadła o 2% porównując 2019 i 2017 rok. W tym samym czasie obroty sieci handlowych i usługowych prowadzących działalność na terenie centrów wzrosły w 2019 r. o 1,6% w porównaniu do wyników z 2018 roku. Poza wzrostem inflacji eksperci tłumaczą to zjawisko, zniknięciem z centrów handlowych, spacerowiczów, których wizyty nie przekładały się na obroty sklepów. Rok 2020 upłynął pod wpływem pandemii i trzech lockdownów, zatem wyniki z 2020 roku w żaden sposób są nieporównywalne z poprzednimi latami. Spadki odwiedzialności rok do roku sięgają bowiem 20 - 30 proc. w zależności od wielkości i lokalizacji centrum handlowego.

Co z liczbą sklepów?

Trend spadkowy w liczbie małych sklepów jest obserwowany od ponad dekady, ale spadek z 2020 roku był ponad dwukrotnie niższy niż rok wcześniej. Odpowiadał za niego najmniejsze placówki — kioski, sklepy monopolowe oraz przede wszystkim, najmniejsze sklepy spożywcze - wynika z badania “Universe Update” NielsenIQ. - W ostatnich dwunastu miesiącach liczba sklepów spadła blisko o 600, ale wielu polskich przedsiębiorców zdecydowało się na zawieszenie działalności – mówi Tomasz Starzyk z Bisnode.


  • Klient, mega zadowolony 2021-03-10 20:47:48

    Pozytywnie zmieniły a te katastroficzne wizje o spadku obrotów spełniają się dopiero teraz kiedy handel był zamknięty miesiącami. Co do 100 000 ludzi, którzy mieli stracić pracę, lepiej nie wspominać. Nadal brakuje ludzi do pracy w handlu. Można teraz popatrzeć czy nie przyciąć soboty. Do 20.00 maks albo nawet 18.00

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9865
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,49

  • Śr

    3,63

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.