Nielsen: 12 wybranych faktów ze świata FMCG w 2020

Autor: dlahandlu.pl 4 stycznia 2021 16:13

Kiedy w ubiegłym roku konsumenci pozostawali w domach, dynamika sprzedaży FMCG wyprowadziła się z dużych miast, a jedna z sieci z Polski w ogóle. W koszykach królowały środki antybakteryjne, żywność BIO, produkty do koloryzacji i dużo nowości - w ten sposób Nielsen podsumował 2020 roku.

Żegnając definitywnie ten szczególny rok alkoholowym toastem, którego kategoria spektakularnie rosła, warto przyjrzeć się zmianom zapowiadającym nową rzeczywistość w branży handlu i dystrybucji. Nielsen opublikował 12 wybranych faktów ze świata FMCG w 2020:

- Dynamika wyprowadziła się z miast. Im mniejsze miasta i miejscowości, tym większa dynamika wartości sprzedaży FMCG. Na poziomie całej Polski wzrost wartości sprzedaży FMCG wyniósł 5,4% w okresie styczeń-październik 2020 vs styczeń-październik 2019. Natomiast w dużych aglomeracjach powyżej 500 tys. mieszkańców +2,8%, miastach od 200 do 500 tys. mieszkańców +3,4%, a w populacjach poniżej 200 tys. mieszkańców +6,3%. Jest to zupełnie inna tendencja w porównaniu do roku wcześniej; wówczas była wszędzie na zbliżonym do całej Polski poziomie, tj. 5,7%. Życie toczy się teraz gdzie indziej.

 - Tesco exit. Wycofanie się z polskiego rynku brytyjskiej sieci Tesco to chyba najmniejszy problem UK w tym roku. Dla Polaków to koniec pewnej epoki w handlu, w tym e-handlu.  Wiemy, kto przejmie sklepy stacjonarne, ale kto wypełni lukę po e-zakupach Tesco – oto jest pytanie! Zwłaszcza że wg kolejnych fal syndykatowego badania Shopper Shifts to a New Normal jeszcze do lipca był to e-sklep wskazywany przez największą grupę kupujących, którzy zrobili zakupy w ciągu ostatniego miesiąca.

 - Jak żyć bez paczkomatu? inPost przekroczył liczbę 10 000 paczkomatów. To ważna informacja także dla świata FMCG, bo jak wynika z badania E-commerce 2020, Polacy zwiększyli częstotliwość zakupów e-FMCG we wszystkich kanałach: e-marketach, e-drogeriach, jak i na tzw. marketplace jak Allegro, a ten kanał bardzo często obsługiwany jest właśnie poprzez firmy kurierskie, w tym poprzez dostawę do paczkomatów. Taka większa częstotliwość jest związana ze zmianą w misjach zakupowych. Dominującą misją zakupową w online, zawsze w przypadku kategorii FMCG, były duże zakupy na zapas, teraz w badaniu wE-commerce 2020 obserwujemy wzrost w zakresie mniejszych misji zakupowych (zakupy raz na tydzień, a nawet na kilka najbliższych dni).

 - Masła i margaryny najbardziej promowaną kategorią spożywczą w tym roku. Prawie 60% tych produktów zostało kupionych na promocji.

 - Wszyscy mamy czyste ręce. Od marca do listopada kupiliśmy ponad 17 mln opakowań preparatów antybakteryjnych do rąk, 81 mln kostek mydła i 58 mln opakowań mydła w płynie. To wzrosty odpowiednio o 700%, 12% i 38% w porównaniu do analogicznego okresu w 2019. Kategoria mydeł zanotowała wzrost wartości o 40%, podczas gdy rok wcześniej mówiliśmy o rynku stabilnym (+1,6%). Przy preparatach antybakteryjnych wzrost o 600% wydaje się... niski, ale pamiętajmy, że ten rodzaj produktu wiosną kupowaliśmy we wszelkich możliwych miejscach, w tym kanałach niepokrywanych przez Nielsen a dostawy i sprzedaż nie nadążały za popytem. Z tego powodu konsumenci wspierali się środkami domowej receptury, np. opartymi na spirytusie – całkowita wielkość tego rynku niewątpliwie przewyższa zarejestrowane wartości.







BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6416
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    11,18

  • Śr

    8,76

  • Min

    7,19

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.