PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Nielsen: Epidemia wpłynie na wielkanocny koszyk zakupowy Polaków

Autor: dlahandlu.pl 3 kwietnia 2020 12:18

Nielsen: Epidemia wpłynie na wielkanocny koszyk zakupowy Polaków 80 proc. Polaków przewiduje wzrost cen w porównaniu do ubiegłorocznej Wielkanocy. Fot. Shutterstock.com

Polacy przyznają, że panujący stan epidemii ma wpływ na ich rodziny, dochody i gospodarkę. Obawiają się rosnących cen i chociaż większość na przygotowania do świąt zamierza przeznaczyć tyle samo, część osób ograniczy swoje wydatki. Zakupy w sklepach stacjonarnych robią teraz rzadziej i częściej wybierają e-commerce.

- Z badania Nielsena wynika, że 98% Polaków martwi się, że aktualna sytuacja związana ze stanem epidemii dotknie ich rodzin i przewiduje, że będzie ona trwała jeszcze nawet przez najbliższe 2 - 6 miesięcy. Prawie wszyscy, bo aż 94%, dostrzegają również, negatywny wpływ wirusa na gospodarkę, aż 85% wskazuje, że wpłynął na ich sposób życia. W nowej rzeczywistości radzą sobie przede wszystkim kupując tańsze produkty - 40%, w większych opakowaniach - 53% - mówi Beata Kaczorek, dyrektor Badań Konsumenckich w Nielsen Connect w Polsce. To duża zmiana względem tego, że pod koniec 2019 roku Polacy byli w świetnych nastrojach finansowych i byli gotowi wydawać coraz więcej.

Największe zmiany w zwyczajach zakupowych Polaków nastąpiły w ostatnich tygodniach, kiedy decydowali się na zakupy zapobiegawcze kupując na zapas głównie suche produkty spożywcze i środki sanitarne i czystości. Wartość sprzedaży koszyka FMCG w kulminacyjnym momencie w tygodniu 11. (9 - 15 marca br.) wzrosła o +54% osiągając wartość zbliżoną do szczytów sprzedaży typowych dla okresu przedświątecznego. 60% Polaków przyznaje, że w ostatnim czasie zrobili większe zapasy. 50 proc. osób zmniejszyło liczbę wizyt w sklepie stacjonarnym. Wierzą, że podobnie będą się zachowywać przez 1-3 miesiące. Polacy przyznają, że robią teraz więcej zakupów spożywczych w internecie (32%). W kolejnych tygodniach nasze koszyki stawały się coraz mniejsze. W ostatnim tygodniu zakupy były o 8 proc. niższe w ujęciu wartościowym. Uzupełnialiśmy tylko produkty świeże: warzywa, owoce i mięso.

Przed nami kolejne święta. Polacy mają wysoką świadomość, że stan epidemii kształtujący aktualną rzeczywistość zmienia również sposób w jaki przygotowują się do świąt.

- Polacy pytani przez Nielsena w znakomitej większości, bo ponad 95 %, potwierdzają, że sytuacja spowodowana przez wirusa w znaczący sposób wpłynęła na to, jak będą wyglądać ich święta. Również 80% Polaków przewiduje wzrost cen w porównaniu do ubiegłorocznej Wielkanocy. W tym roku Polacy będą próbowali zrobić zakupy świąteczne w tym samym czasie lub wcześniej niż rok temu. Prawie 60% przewiduje jednak, że obecna sytuacja wpłynie na ilość kupowanych produktów. Zamierzają ich kupić mniej - dodaje ekspertka. Polacy zamierzają ograniczyć m.in. zakup alkoholi (38 proc. odpowiedzi) i produktów świeżych (20 proc. wskazań.)


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6369
Ilość aktualnych ofert: 475954

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,79

  • Śr

    1,67

  • Min

    1,57

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.