Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Nielsen IQ: Marki, które w pandemii postawiły na innowacje wygrały

Wpływ koronowirusa nie ominął innowacji. Choć otwartość polskich konsumentów na nowe produkty nieco spadła, wciąż pozostawała na relatywnie wysokim poziomie. Dużo istotniejszy wpływ pandemia miała na działania producentów - wynika z raportu NielsenIQ o najlepszych innowacjach FMCG wprowadzonych na polski rynek.
Reklama
  • Po raz trzeci eksperci NielsenIQ przygotowali niezależny raport o najlepszych innowacjach FMCG wprowadzonych na polski rynek, tym razem analizując nowości wypuszczone w roku pandemicznym.
  • Początkowy szok i ograniczenia pierwszego lockdownu de facto zablokowały na kilka miesięcy możliwość wprowadzania nowych produktów na rynek
  • Kiedy odblokowano budżety marketingowe, odkurzono odłożone na półkę inicjatywy, wznowiono prace rozwojowe. Spowodowało to odrodzenie zainteresowania innowacjami w drugiej połowie roku

Jak komentuje Grzegorz Olkusznik, dyrektor BASES NielsenIQ, wpływ koronowirusa nie ominął innowacji. Z badań, przeprowadzonych w trakcie pandemii widzieliśmy, że otwartość polskich konsumentów na nowe produkty nieco spadła, ale pozostawała na relatywnie wysokim poziomie. Dużo istotniejszy wpływ pandemia miała na działania producentów, dla nich 2020 rok był jak przejażdżka kolejką górską. Początkowy szok i ograniczenia pierwszego lockdownu de facto zablokowały na kilka miesięcy możliwość wprowadzania nowych produktów na rynek. W efekcie, udział innowacji w wartości sprzedaży analizowanych kategorii spadł rok do roku.

Jednak po początkowym szoku, odblokowano budżety marketingowe, odkurzono odłożone na półkę inicjatywy, wznowiono prace rozwojowe. Spowodowało to odrodzenie zainteresowania innowacjami w drugiej połowie roku, na skutek czego faktyczna liczba nowych produktów na polskim rynku w 2020 wzrosła w stosunku do roku poprzedniego.

Według Marka Rudka, Innovation Business Partnera BASES NielsenIQ, ci, którzy na innowacje w pandemii postawili, wygrali. 85% marek, których reprezentantami byli laureaci Breakthrough Innovation Poland 2020 odnotowało w ubiegłym roku wyższą dynamikę sprzedaży, niż cała kategoria, w której konkurują.

laureaci Breakthrough Innovation Poland 2020, grafika za Nielsen IQ
laureaci Breakthrough Innovation Poland 2020, grafika za Nielsen IQ


- Pomimo wyjątkowości ubiegłego roku, w czasie rozmów z twórcami najlepszych innowacji 2020 roku powracały motywy znane nam zarówno z lat ubiegłych, jak i ogólnych doświadczeń BASES: o roli zaspokajania realnej konsumenckiej potrzeby w trakcie prac nad nowym produktem, o istotności faktycznego smaku, czy efektywności formuły, o konieczności adekwatnego wsparcia innowacji na rynku - dodają Agnieszka Orłowska-Gawdzik i Artur Borkowski, współautorzy raportu.

Zarówno z tych rozmów, jak i z analizy zwycięskich przypadków z ubiegłego roku wyłoniło się kilka nowych elementów:

● Pomimo zawirowań roku pandemicznego, zainteresowanie konsumentów naturalnością i produktami Bio i Eco jedynie wzrosło i producenci starają się odpowiedzieć na tę potrzebę
● Koronawirus wzmocnił trendy związane ze zdrowiem, dietą i dbaniem o siebie, czego dowodem jest tak duża liczba produktów wpisujących się w ten trend na liście tegorocznych zwycięzców (bezalkoholowe piwo, musy z warzywami, woda smakowa bez cukru, czy chipsy o mniejszej zawartości tłuszczu)
● Warto dostosować przekaz komunikacyjny do zmieniającej się rzeczywistości, by pozostał on dla konsumentów świeżym i adekwatnym (np. wykorzystanie wymuszonego przez pandemię fenomenu domowego fitnessu czy homebody economy)
● E-commerce ma potencjał (nawet w kategoriach impulsowych), ale to wciąż melodia przyszłości, a producenci FMCG dopiero się uczą jak w pełni wykorzystać ten kanał sprzedaży
● Przy tak różnorodnej ofercie rynkowej, kluczowe dla sukcesu nowego produktu jest zbudowanie odpowiedniej widoczności w sklepach
● Warto wykorzystywać siłę marki i jej kompetencje w danym obszarze do rozwoju innowacji w pokrewnych kategoriach - nowe produkty pod znanymi szyldami łatwiej zyskują wiarygodność w oczach konsumentów
● W sytuacji kryzysowej niezwykle istotna jest efektywność organizacyjna i szybkie adaptowanie się do zmieniających warunków rynkowych

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum