PARTNER PORTALU

Nielsen: Koszyk FMCG w 2020 roku wzrósł o 4,9 proc. Beneficjentem dyskonty

Autor: EK 4 lutego 2021 13:19

Nielsen: Koszyk FMCG w 2020 roku wzrósł o 4,9 proc. Beneficjentem dyskonty fot. Nielsen

Koszyk FMCG monitorowany przez NielsenIQ kończy rok ze wzrostem sprzedaży wartościowej o 4,9% (suma kategorii spożywczych, kosmetyczno-chemicznych oraz papierosów) co daje wartość 198,2 mld zł. Sumaryczny wzrost jest niejednolity pod wieloma względami.

“Spodziewano się lepszych grudniowych sprzedaży - izolacja społeczna i celebrowanie świąt w mniejszym gronie osłabiło jednak dynamiki. Nie było szczytów wielkanocnych, natomiast doświadczyliśmy wielkich wzrostów miesiąc wcześniej, aż o 14%, w porównaniu do marca 2019, podczas panicznych zakupów, które pod wieloma względami przejdą do historii. Także ze względu na to, że nie powtórzyły się przy drugiej fali pandemii - komentuje Karolina Zajdel-Pawlak, Managing Director NielsenIQ.

Koszyk spożywczy

Koszyk spożywczy rósł ze względu na przesunięcie konsumpcji z zewnątrz do domu; jednocześnie wiele kategorii spadało ze względu na zmniejszoną liczbę okazji zakupowych. Posiłki w szkołach czy miejscach pracy przenieśliśmy do domu. Przestaliśmy kupować “po drodze” do siłowni, pracy, na spotkanie ze znajomymi czy podczas przerwy.” Urosły kategorie do gotowania i pieczenia takie jak: mąka +27%, mleko +14%, oleje +15%, ser żółty +14%, przeciery pomidorowe +16%, ale też szybkie wersje posiłków typu mrożone pizze +8%, zapiekanki do podgrzania +7% czy zupy +7%, do których wzrostu najbardziej przyczyniły się tzw. zupki chińskie oraz zupy w torebkach do gotowania.
Z drugiej strony spadły te kategorie, po które sięgaliśmy impulsowo jak gumy do żucia -18% czy lody impulsowe -13%, oraz takie, które były naszymi posiłkami i przekąskami w czasie dnia poza domem jak gotowe sałatki -7% czy batoniki muesli -24%.
“Możemy mówić także o kategoriach - spożywczych i chemicznych, których spadki spowodowane były obostrzeniami w innych sektorach. Kategoria napojów izotonicznych spadła o 20% za ograniczeniami branży fitness czy kategoria ochrony przeciwsłonecznej -31% za branżą turystyczną.” - komentuje Karolina Zajdel-Pawlak, Managing Director NielsenIQ.

Spadki dotknęły także koszyk napojów bezalkoholowych, choć tutaj każda z kategorii ma także odrębne przyczyny zmian. Napoje niegazowane spadały także rok wcześniej, teraz jednak spadek jest trzykrotnie większy, bo aż o 15%. Soki notują delikatny spadek - 2%, choć jeszcze rok temu rosły +7%. Soki, nektary i napoje owocowe traciły swoją dynamikę sprzedaży wartościowej na rzecz dynamicznie rozwijającej się wody butelkowanej. W tym roku jednak woda butelkowana także spadła -5%, podczas gdy w zeszłym roku notowała 5%, ale na plusie. Na tym tle napoje gazowane z sytuacją stabilną wcale nie wyglądają źle, choć rok wcześniej także rosły +6%. Wyróżniają się natomiast napoje energetyczne +6% oraz ice coffee +15%, relatywnie mała kategoria w czasie rozkwitu, która utrzymała dwucyfrowy wzrost. 







BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8327
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    18,99

  • Śr

    17,11

  • Min

    12,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.