Nielsen: Kupiliśmy o ponad 51,4 mln litrów mniej alkoholu

Piwo i wódka tracą największe wolumeny sprzedaży. Rosnące, ale dużo mniejsze kategorie, jak wino, whisky, gin czy rum nie były w stanie zrekompensować spadku wolumenu całego koszyka (wielkości kategorii w litrach).
Spadek wolumenu piwa o 2,1% oznacza 67,4 mln litrów sprzedanego piwa mniej. Drugą pod względem istotności kategorią jest wódka, której w pandemicznym roku kupiliśmy o 0,8% mniej. Co ważne, dane te nie obejmują gastronomii, której zamknięcie dodatkowo uderzyło w producentów piwa i wódki.
- Wielu konsumentów straciło okazje zakupowe i konsumpcyjne alkoholu. Spadek zakupów i spożycia jest na pewno zdecydowanie większy, jeśli weźmiemy pod uwagę także praktycznie zamkniętą gastronomię i ograniczenia w organizowaniu imprez masowych, w tym wesel - komentuje Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w NielsenIQ.
Przedstawione dane sprzedażowe pochodzą z kanałów monitorowanych przez NielsenIQ: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże sklepy spożywcze (101-300m2), średnie sklepy spożywcze (41-100m2), małe sklepy spożywcze (do 40m2), sklepy winno-cukiernicze, stacje benzynowe.
Koszyk alkoholi obejmuje następujące kategorie: piwo, wódka, wino, whisky, brandy&cognac, likiery, rum, gin, gotowe drinki, cydr, tequilę.
Porównywane okresy to 12 miesięcy od marca 2020 do lutego 2021 do analogicznego okresu od marca 2019 do lutego 2020.