PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Nielsen: Na epidemii zyskały supermarkety i dyskonty

Autor: dlahandlu.pl 29 kwietnia 2020 12:54

Nielsen: Na epidemii zyskały supermarkety i dyskonty Fot. Shutterstock

Wzrost zainteresowania produktami marek własnych oraz od lokalnych producentów, większa popularność sklepów położonych blisko miejsca zamieszkania, a także zmiana kryteriów wyboru dokonywanych zakupów to przewidywane na najbliższa przyszłość zmiany w zachowaniach konsumenckich, według firmy Nielsen. Jak pokazują badania Nielsena, najbardziej na pandemii do tej pory zyskały supermarkety i dyskonty, gdzie wartość koszyka FMCG w marcu wzrosła rdr odpowiednio o 26,2 proc. i 18 proc.

Jak mówili podczas środowego webinarium Marcin Cyganiak, Comercial Director Nielsen oraz Ewa Rybołowicz Retailer Services Director, pandemia COVID-19 to wstrząs dla gospodarki nie tylko w Polsce ale i na świecie. Wpłynie także na zmianę strategii zakupowych i zachowań konsumenckich. Wiele będzie zależało od tego, jak długo potrwają restrykcje związane z zakazem przemieszczania się i ograniczeniami zakupów, ale z dużym prawdopodobieństwem można przewidywać, że na znaczeniu zyska trend lokalności oraz kanał e-commerce.

- Z drowie od lat jest dla Polaków bardzo ważne, najczęściej w naszych badaniach pojawia się na pierwszym miejscu. Teraz zdrowie będzie jeszcze ważniejsze, ale trochę inaczej rozumiane. Będzie związane z bezpieczeństwem produktu i żywności – tłumaczył Marcin Cyganiak. - Koronawirus może przenosić się na różnych powierzchniach, więc dla konsumentów zaczyna mieć znaczenie, jak jedzenie jest przygotowywane, czy dokonuje się to w bezpiecznych higienicznych warunkach, a także, czy komunikacja eksponuje to, że produkt jest bezpieczny - dodał.

Innymi słowy, dla konsumentów istotne jest to by jedzenie ma być „zdrowe” czyli związane np. z budowaniem odporności, ze wzmacnianiem organizmu. Musi też przebywać bardzo krótką ścieżkę od producenta czy magazynu do konsumenta.

- Dlatego przewidujemy bardzo mocny wzrost trendu lokalności. Produkt lokalny to taki który mamy blisko, który nie przechodzi przez wiele rąk. Konsument będzie chciał kupować to, co jest blisko albo co się komunikuje jako bliskie. Oceniamy, że ten trend pozostanie z nami na dłuższy czas – powiedział Marcin Cyganiak.

Badania Nielsena pokazały, że percepcja cen w Polsce należy do najwyższych w Europie: 90 proc. polskich konsumentów ma odczucie rosnących cen. W odpowiedzi na to 40 proc. konsumentów kupuje tańszy produkt, 53 proc. kupuje większe opakowania, by ograniczyć cenę jednostkową, a 33 proc. zmienia nawyki zakupowe (zamierza zamienić swoją ulubioną markę na tańszą).

- W Polsce jako jedynym kraju spośród tych które zostały przebadane, widoczne są spadki sprzedaży po 15 marca. W ostatnim tygodniu marca wartość FMCG skurczyła się o 8 proc. – mówił Marcin Cyganiak.

Nielsen przebadał także poszczególne tygodnie w marcu. - Okazało się, że efekt COVID nie został zatrzymany nawet przez Święta Wielkanocne – spędziliśmy te święta skromniej - dodał.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6398
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,99

  • Śr

    2,72

  • Min

    2,29

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.