PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Nielsen: Na fali pandemii urosły dyskonty i e-grocery

Autor: dlahandlu.pl 25 czerwca 2020 15:00

Nielsen: Na fali pandemii urosły dyskonty i e-grocery Fot. Shutterstock

Udział dyskontów w wartości sprzedaży produktów spożywczych w Polsce wciąż rośnie – wynika z danych firmy Nielsen. Od lutego do maja tego roku dyskonty zwiększyły swój udział w tej kategorii z 36 proc. do 40 proc. Na pandemii wzrósł także kanał zakupów spożywczych przez internet, jednak nadal udział tego kanału w FMCG ogółem wynosi około 1 proc., a powiększenie tego udziału uwarunkowane jest inwestycjami w tym segmencie.

- Zmiany w zachowaniach spowodowały także przesunięcia naszych zakupów w ramach różnych kanałów. W przypadku rynku spożywczego, w marcu, czyli w okresie największych zakupów sprzedaż przeniosła się do supermarketów, czyli sklepów dużych i znajdujących się w pobliżu oraz dyskontów. Te ostatnie zyskały także ze względu na dużą liczbę placówek oraz dostosowanie strategii, np. zakupy w nocy – mówi Magdalena Piwkowska, Trend and Content Development Associate, Nielsen, podczas webinara Branża FMCG po burzy. Jak nawigować w nowej rzeczywistości i przygotować się na kolejną falę?

Przesunięcia między kanałami miały także wpływ na wartość koszyka kosmetyczno-chemicznego. - Na początku pandemii zyskały dyskonty i supermarkety, ponieważ idąc do sklepu robiliśmy już wszystkie możliwe zakupy – przy okazji spożywki wrzucaliśmy do koszyka także kosmetyki i chemię. W tym czasie straciły drogerie, między innymi dlatego, że wiele z nich było zlokalizowanych w galeriach, które były zamknięte. Natomiast już w maju, w okresie normalności i okresie promocji drogerie wróciły do swojej poprzedniej wagi, nawet z lekkim wzrostem znaczenia - zauważyła.

Zwróciła ona uwagę na przejściowy wzrost, z 7 proc. do 9 proc., znaczenia małych sklepów spożywczo -przemysłowych, w przypadku koszyka drogeryjnego. – Małe sklepy ratowały nas w awaryjnych sytuacjach. Kupowaliśmy w nich produkty, których nagle potrzebowaliśmy, a po które nie chcieliśmy wracać do dużych sklepów – tłumaczy Magdalena Piwkowska.

- Okazuje się, że dla wielu osób to właśnie małe sklepy są bezpieczne. W badaniu majowym, w rankingu ważnych czynników przy wyborze sklepów bardzo duże znaczenie zyskały: bliskość sklepu, wygoda dotarcia, czystość i higiena sklepów – dodaje.

W tym samym okresie, kiedy wzrósł udział dyskontów w zakupach spożywczych, udział małych sklepów, do 200 metrów kw. powierzchni, nieco spadł – z 34 proc. w lutym tego roku do 33 proc. w maju.

Zdaniem Konrada Wacławika, Client Team Manager Retailer Services, Nielsen, spadek z 34 proc. do 33 proc. i utrzymanie się tego udziału przez pozostałe miesiące oznacza, ze pozycja małych sklepów spożywczych jest stabilna. - W przypadku koszyka chemicznego i kosmetycznego sklepy te krótkotrwale zyskały na znaczeniu z uwagi na kupowanie chemii gospodarczej i środków higieny blisko domu – dodaje.

Kanałem, który zyskał na znaczeniu podczas pandemii jest e-commerce. - Wczasie pandemii e-commerce był pewnego rodzaju „łodzią podwodną”, która zawsze istniała w odmętach rynku, a w trakcie koronawirusa wyłoniła się. Pokonane zostały pewne kluczowe bariery dotyczące zakupów w tym segmencie. Badanie z końca ubiegłego roku pokazywało, że główną przeszkodą rozwoju e-grocery był brak potrzeby zakupu kategorii żywności w internecie. Teraz ta przeszkoda w naturalny sposób zniknęła – mówił Konrad Wacławik.

Na wzrost znaczenia zakupów online wskazują także wyniki wyszkiwania w Google. – Prześledzieliśmy cztery hasła: „zakupy online”, „Frisco”, „Tesco”, „Glovo”. Wykresy wyszukiwania na początku marca pokazały ogromny wzrost zainteresowania w przypadku tych czterech haseł. Od maja sytuacja się wypłaszcza, ale wciąż zainteresowanie w wyszukiwarce jest dużo wyższe niż przed pandemią – mówił Konrad Wacławik.

Zwrócił on uwagę, że w kanale online powodzeniem cieszą się inne produkty niż w sprzedaży stacjonarnej, gdzie popularne są: piwo, wódka, wędlina, soki, napoje, woda. Top 6 kategorii online to: woda mineralna, mleko, kosmetyki do twarzy, kawa, papier toaletowy i wędliny paczkowane. Sa to zatem już nie tylko produkty duże lub ciężkie.

- Udział e-commerce w segemencie spożywczym szacowaliśmy przed koronawirusem na około 1 proc. W tym momencie może to być już troszkę więcej – mówił.

Jak oceniał, na podstawie rozmówi z ekspertami i przedstawicielami tego segmentu, w ciągu najbliższych dwóch lat ten udział może wzrosnąć nawet do 5 proc., jednak warunkiem będzie zapewnienie dostępności tych rozwiązań i wydolności całego rynku e-commerce, a także duże inwestycje w segment.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6424
Ilość aktualnych ofert: 429670

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,89

  • Śr

    3,44

  • Min

    2,69

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.