Nielsen: Polacy optymistyczniej o rynku pracy i dochodach

Globalny wskaźnik zadowolenia konsumentów pozostaje stabilny w drugim kwartale
2016 roku, notując wynik 98. Bardziej optymistyczni, w porównaniu do poprzedniego kwartału, są również mieszkańcy Europy oraz Afryki i Bliskiego Wschodu (w obu regionach +1 vs.Q1’16). 2016 roku zadowolenie konsumentów w ponad połowie (56%) z przebadanych państw wzrosło w stosunku do poprzedniego okresu.
W drugim kwartale 2016 roku konsumenci z 22 spośród 34 europejskich krajów byli bardziej optymistyczni. Wśród pozostałych krajów – w 2 wskaźnik pozostał stabilny, natomiast w 10 obniżył się. W porównaniu do poprzedniego kwartału średnia europejska wzrosła o 1 punkt osiągając wynik 79, tym samym Europa wciąż pozostaje jednym z najbardziej pesymistycznych regionów.
Wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej wzrost zadowolenia konsumentów został odnotowany w Polsce, na Słowacji (81, +1 vs. Q1’16) oraz w Czechach (98, +1 vs. Q1’16). Tym samym Czesi pozostają najbardziej optymistyczni w regionie już piąty kwartał z rzędu. Nastroje konsumentów pogorszyły się w państwach bałtyckich oraz na Węgrzech. Najsilniejszy, sześciopunktowy spadek odnotowany został na Litwie, w której zadowolenie konsumentów obniża się już czwarty kwartał z rzędu.
Wskaźnik zadowolenia polskich konsumentów wzrósł o pięć punktów w Q2’16 i osiągnął wynik 87. Polacy bardziej optymistycznie myślą o wszystkich obszarach składających się na ten wynik. Lepsze postrzeganie możliwości na rynku pracy może być związane ze stale spadającym bezrobociem, natomiast pozytywna opinia o stanie obecnej i przyszłej sytuacji finansowej może wynikać z rosnących przychodów gospodarstw domowych (również w wyniku ostatnich projektów rządowych). Ponadto, polscy respondenci w ocenie swojej sytuacji finansowej, perspektyw na rynku pracy oraz skłonności do ponoszenia dodatkowych wydatków są bardziej optymistyczni od statystycznego Europejczyka.
Największe obawy Polaków nie uległy istotnym zmianom na przestrzeni ostatniego kwartału. Wciąż
bezpieczeństwo zatrudnienia oraz zdrowie są dla nas najważniejsze. Obawy związane z terroryzmem, po gwałtownym wzroście w Q4’15, odnotowały spadek wskazań respondentów o 2pp. Niemniej terroryzm pozostaje czwartym największym zmartwieniem Polaków. Podobnie jak w poprzednim kwartale polscy respondenci planują oszczędzać głównie na rozrywce poza domem oraz nowych ubraniach. Polacy, po zaspokojeniu podstawowych potrzeb, przeznaczają dodatkowe pieniądze na wakacje, ulepszenie domu oraz nowe ubrania. Najczęściej wskazywanym przez respondentów przeznaczeniem wolnych środków są oszczędności – odkłada na nie co trzeci polski konsument. Warto również zauważyć, że spada odsetek Polaków, którzy nie posiadają dodatkowych środków. W stosunku do poprzedniego kwartału odsetek respondentów wskazujących tę odpowiedź spadł o 5pp.
Zarówno globalny jak i europejski wskaźnik zadowolenia konsumentów pozostają relatywnie stabilne w drugim kwartale 2016 roku. W tym samym okresie nastroje w państwach Europy Środkowej, w tym w Polsce, poprawiają się. Polscy konsumenci nie byli tak optymistyczni od sześciu lat, natomiast trend wzrostowy utrzymuje się od 2013 roku. Systematyczny wzrost wszystkich trzech elementów składających się na zadowolenie konsumentów, na przestrzeni ostatnich kwartałów, może sugerować kolejne pozytywne zmiany w nadchodzącym kwartale.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
-
tola 2016-08-08 22:35:08
Sytuacja znacznie się poprawia, ale nauczyliśmy się również radzić i korzystać z różnych rozwiązań jak choćby ferratum bank kiedy trafia się nieprzewidziany wydatek
- Sb 16:55 AI, big data, biometria, chmura - trendy, które zyskują na znaczeniu
- Sb 15:00 Grupa Piotr i Paweł: Sąd oddalił zażalenia na zatwierdzenie układów
- Sb 14:01 Większość mieszkańców stolicy założyła maseczki
- Sb 13:21 W niedzielę sklepy zamknięte
- Sb 12:46 PO: rekompensaty dla wszystkich przedsiębiorców, handel w niedzielę
- Sb 12:02 Prof. Gut: we wtorek lub środę dowiemy się, w którą stronę zmierza pandemia w...
- Sb 11:01 CSA i NASA ogłosiły konkurs na produkcję kosmicznej żywności
- Sb 10:25 Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
-
ZPPHiU: Rząd wspiera galerie handlowe kosztem polskich przedsiębiorców
-
Pracownicy handlu będą musieli nosić maski typu FFP2 i FFP3?
-
Castorama zamiast Tesco w Starogardzie Gdańskim
-
W tym roku Sweet Gallery otworzy w Polsce 180 nowych punktów
- 1 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 2 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 3 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 4 Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 5 2,5 mld euro sprzedaży Spar Group
- 6 Podatek cukrowy zmienił ceny w sklepach: Podrożała nie tylko cola...
-
Ostatni dzwonek na Tarczę 2.0. PFR wyjaśnia wątpliwości
-
GieldaRolna.pl: docieraj do odbiorców z sektora rolno-spożywczego
-
15 odpowiedzi na 15 pytań o tarczę 2.0 PFR
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Jelonki Południowe), Lazurowa, 39.18 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Jelonki Południowe), Lazurowa, 65.00 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Wrocław Gądów-Popowice Południowe (Gądów Mały), Metalowców, 43.35 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Mokotów (Wyględów), Jana Maklakiewicza, 38.80 m², sprzedam mieszkanie
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.