Nielsen: Produkty premium tracą, zyskują przystępne ceny

- 63% polskich konsumentów twierdzi, że w wyniku pandemii zmieniły się ich priorytety i nawyki zakupowe
- 29% twierdzi, że będzie nadal podejmować środki ostrożności i unikać pewnych zachowań, nawet gdy liczba przypadków zachorowań spadnie
- Zmieniają się także koszyki zakupowe: niższe ceny, świeże i ekologiczne produkty zyskały na znaczeniu podczas pandemii
- Bezpieczeństwo finansowe, zatrudnienie wraz z dobrym samopoczuciem psychicznym i fizycznym stanie się jeszcze ważniejsze w 2022 r., podczas gdy wypoczynek i rozrywka będą schodzić na dalszy plan.
Zmiana priorytetów
Według nowego badania opublikowanego przez NielsenIQ, 63% polskich konsumentów uważa, że COVID-19 w pewnym stopniu wpłynął na ich priorytety i wynikające z nich nawyki zakupowe, w tym 25% osób uważa, że ma zupełnie inną listę priorytetów niż w 2019 roku.
W Polsce prawie połowa ankietowanych konsumentów (45%) stwierdziła, że będzie żyła z pewną ostrożnością, jeśli COVID-19 będzie nadal wpływał na społeczeństwo w ciągu najbliższych 12 miesięcy. 29% osób będzie bardziej czujne, twierdząc, że będą nadal podejmować środki ostrożności i unikać pewnych zachowań, podczas gdy tylko 16% stwierdziło, że nie będzie się bało COVID-19.
Dobra perspektywa dla FMCG
Dla wielu konsumentów intencje związane z wydawaniem pieniędzy koncentrują się wokół dwóch głównych czynników: konsumpcji w domu i zmagania się z szybkim tempem inflacji. 74% polskich gospodarstw domowych twierdzi, że wydaje więcej na swoje zwykłe cotygodniowe zakupy w porównaniu do sytuacji sprzed sześciu miesięcy. Przy rosnących cenach towarów konsumenci zwracają uwagę na swój budżet, minimalizując wydatki poza domem. Stąd wniosek, że konsumenci jeszcze bardziej będą zwracali uwagę na relację ceny do jakości.
W ciągu najbliższych 12 miesięcy polscy konsumenci będą wydawać więcej na rachunki, czynsze, kredyty hipoteczne i artykuły spożywcze. Podczas gdy 34% polskich konsumentów twierdzi, że nadal będzie wydawać tyle samo na artykuły spożywcze, 13% twierdzi, że wyda mniej, to aż 52% stwierdziło, że będzie wydawać więcej – co podkreśla efekt polaryzacji między konsumentami o bardziej ograniczonym budżecie i tymi, którzy zostali stosunkowo bezpieczni finansowo podczas pandemii.
- Sektor FMCG nadal będzie czerpać korzyści z przekierowywania pieniędzy, które zwykle przed pandemią wydawali poza domem w obszarach takich jak imprezy, restauracje, rozrywka i zagraniczne wakacje – twierdzi Nicole Corbett, Intelligence Director w NielsenIQ.
Bezpieczeństwo finansowe oraz zdrowie na pierwszym miejscu
Według badania, gdy zniesione zostały lockdowny, priorytety konsumentów uległy zmianie. 55% polskich konsumentów twierdzi, że bezpieczeństwo finansowe, bezpieczeństwo zatrudnienia stanie się jeszcze ważniejsze w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a na kolejnych miejscach uplasuje się kondycja psychiczna (53%) i fizyczna (51%).
- Czynniki takie jak zdrowie psychiczne i fizyczne, bezpieczeństwo finansowe i przygotowanie się na nieprzewidziane okoliczności znajdują się na szczycie listy priorytetów, ponieważ są to obszary, na które właśnie COVID-19 wywiera największą presję. Ten czas pozwolił nam również zastanowić się nad bardziej społecznymi kwestiami związanymi ze zrównoważonym rozwojem, wspieraniem lokalnej społeczności i troską o najsłabszych. Te właśnie obszary są ważniejsze niż były przed pandemią – dodaje.
Kolejna kwestia to koncentrowanie się na konkretnych benefitach produktów. Konsumenci będą nadal przyglądać się korzyściom idącym za produktem, a te produkty które nie odpowiadają ich konkretnym potrzebom, mogą pozostać w tyle.
W Polsce największe zmiany w preferencjach zakupowych w ciągu ostatnich dwóch lat dotyczyły kupowania większej liczby produktów w bardziej przystępnej cenie (dzisiaj mamy o 33% większe niż 2 lata temu prawdopodobieństwo zakupu produktów w niskiej cenie). Obserwujemy również zakupy większej ilości świeżych produktów (kupujemy je dzisiaj o 25% częściej) oraz kupujemy więcej produktów ekologicznych (25% większe prawdopodobieństwo zakupu). Z kolei produkty luksusowe w trakcie pandemii straciły na znaczeniu dla polskich konsumentów (34% mniej skłonni jesteśmy do ich zakupu).