Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Nielsen: w czasie zawirowań cenowych konsumenci sięgają po tańsze marki własne

Według ekspertów NielsenIQ, istnieje pięć kluczowych etapów tworzenia strategii cenowej, które nabierają znaczenia w czasie zawirowań w płynności dostaw wynikających ze wzrostu popytu, podwyżek cen dostaw (+300% rok do roku) i cen surowców (+33% rok do roku), ze wzrostu cen energii (+20% rok do roku) i poważnych anomalii pogodowych.
Reklama

Agnes Szűcs-Villányi, Regional Analytics Leader na Europę Centralną I Wschodnią w NielsenIQ uważa, że dziś bardziej niż kiedykolwiek detaliści i producenci muszą wspierać konsumentów w zarządzaniu wydatkami umożliwiając elastyczne wykorzystanie ich budżetów.
Mimo, że konsumenci w Europie Centralnej i Wschodniej są wrażliwi cenowo, nadal obserwujemy silne przywiązanie do marek. „Dlatego trzeba wciąż inwestować w innowacje, ponieważ otwartość kupujących na nowości nie zmieniła się nawet w czasie pandemii” – wspomina Szűcs-Villányi. Widzimy, że całkiem spora grupa konsumentów – 60% w Polsce – jest gotowa, aby zapłacić więcej za jakość i atrybuty zdrowotne produktów. Zdrowie i jakość są kluczowymi wartościami dla konsumentów, dlatego produkty bio i eco wciąż zyskują.

W Czechach 68% konsumentów deklaruje chęć zmiany marki a nawet sklepu z powodu promocji, co wskazuje na wysoką wrażliwość cenową kupujących i duży wpływ promocji na ich zachowania zakupowe. Dodatkowo 61% konsumentów twierdzi, że zna wszystkie lub większość cen produktów, które kupuje regularnie, a kwestie cenowe mają tu największe znaczenie przy wyborze miejsca zakupu.

Konsumenci zaczęli bardzo świadomie planować swój budżet zarówno zakupów online jak i offline. Szűcs-Villányi wyjaśnia, że “podczas gdy promocje są wciąż najważniejsze w budowaniu sprzedaży, musimy pamiętać, że nie można w prosty sposób zaaplikować tej samej strategii do każdej kategorii.

Jednocześnie okazuje się, że konsumenci dokonują strategicznych zmian w swoich wydatkach i stają się coraz bardziej świadomi w swoich decyzjach zakupowych - wybierając marki własne. Ponieważ zmieniają się poziomy cen, marki własne stają się coraz bardziej opłacalną alternatywą, szczególnie tam, gdzie istnieją różne poziomy cenowe marek własnych. Nie tylko w Europie Centralnej i Wschodniej, ale również w państwach Środkowego Wschodu i Afryki marki własne stają się nową strategią ograniczania wydatków na żywność.

Marki własne zmniejszają dystans, jaki dzieli je od marek producentów – w Rumunii, na przykład, udziały marek własnych wzrosły o +0.88pp w porównaniu z zeszłym rokiem.

W niespokojnych czasach pandemii i jej wpływu na zawirowania ekonomiczne, wrażliwość cenowa konsumentów rośnie, a elastyczności cenowe zmieniają się w zależności od kategorii i potrzeb. Konsumenci będąc bardzo ostrożni w wydatkach zmieniają zachowania zakupowe i skłaniają się ku tańszym opcjom w kategoriach. Jednocześnie obserwujemy, że elastyczność cenowa to nie to samo co wrażliwość cenowa i zauważamy pewną regularność w tendencjach konsumenckich – wybór marek własnych i większych rozmiarów opakowań związany ze zmianą częstotliwości zakupów. Istotne jest dziś to, jak kupujący reagują na ceny, a jakość, bezpieczeństwo i zdrowie pozostają kluczowymi atrybutami

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum