Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Niemcy: Duże centra handlowe w kryzysie

Jeszcze przed pandemią Covid-19 centra handlowe w Niemczech musiały mierzyć się ze wzrastającą konkurencją ze strony sklepów internetowych. Obecnie coraz więcej sklepów na terenach centrów jest zamykanych, zauważalnie spadła ilość klientów – opisuje sytuację w Berlinie portal rbb24.
Reklama

W Mall of Berlin, jednym z największych centrów handlowych w stolicy RFN, widać pustki - nieliczni klienci, sporo pustych lokali. "W galerii jest ok. 260 lokali, z czego prawie 40 pustych. Właściciel galerii nie chce podać oficjalnych danych na ten temat" - pisze rbb24.

Podobnie wygląda sytuacja w innych centrach, np. Boulevard Berlin w Steglitz. "Podczas zwiedzania naliczamy około 20 pustych sklepów na 110. Dyrekcja centrum tego nie komentuje. Większość operatorów centrów nie chce publikować aktualnych danych, dotyczących liczby klientów i wolnych lokali" - dodaje portal.

Centra handlowe zostały wyjątkowo mocno dotknięte przez pandemię, która "szczególnie mocno uderzyła w ośrodki uzależnione od turystów. W niektórych lokalizacjach nawet 40 proc. odwiedzających to turyści. I teraz ich nie ma. Te lokalizacje nadal przeżywają wyjątkowo trudny czas" - komentuje Nils Busch-Petersen, szef związku handlowców w Berlinie-Brandenburgii. "Nie wiadomo jeszcze, kto przeżyje pandemię. To może okazać się dopiero za półtora roku, gdy ten czas się skończy" - dodaje.

Swoje sklepy w centrach handlowych prowadzi berlińska firma rodzinna Aktivschuh. "Obecnie mamy o 50-70 proc. niższą sprzedaż w centrach handlowych w porównaniu z poprzednim rokiem. Musieliśmy zamknąć cztery sklepy. Próbowaliśmy dojść do porozumienia z właścicielami, bo dotychczasowe warunki najmu nie odpowiadały już potencjałowi sprzedaży" - opowiada Marc Leinweber, dyrektor Aktivschuh, w wywiadzie dla rbb24. Leinweber nie chce komentować, ilu pracowników straciło pracę. Zapewnia, że nie planuje zamykania kolejnych sklepów, ale "w dłuższej perspektywie firma chce skoncentrować się na handlu internetowym, ponieważ w Berlinie jest zbyt wiele centrów handlowych".

E-commerce odbiera klientów sklepom tradycyjnym od wielu lat. "Handel online w coraz większym stopniu odciąga klientów od centrów. Era wielkich galerii handlowych dobiega końca, nie tylko w Berlinie, ale w całych Niemczech. Pandemia była tylko zapalnikiem, który przyspieszył procesy zmian i pokazał, że czasy świetności galerii odchodzą w przeszłość" - mówi dla rbb24 Frank Rehme z Competence Center Retail. "Jeśli chcesz przetrwać, musisz wymyślić siebie na nowo. Klienci oczekują różnorodności, nowych inspiracji, więcej ciekawych doświadczeń zakupowych" - dodaje Rehme.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.