Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Nowa przyszłość handlu: odpowiedzialny biznes, wymagający konsument i Big Data

Jeśli chcielibyśmy zdefiniować przyszłość handlu jednym słowem, to byłoby to słowo odpowiedzialność - przedsiębiorców, konsumentów i regulatorów. Ogromna odpowiedzialność spoczywa na biznesie, który odpowiada za proklimatyczne zachowania konsumentów, za równowagę konkurencyjności na rynku oraz za dane o klientach, którymi dysponuje – wynika z dyskusji podczas sesji Handel na nowo, która odbyła się w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Reklama
  • UOKiK poczuwa się w obowiązku, aby interweniować na rynku handlu, biorąc pod uwagę to, jak relacje w handlu detalicznym zostały ukształtowane przez trzy dekady. Z kolei przedsiębiorcy sygnalizują potrzebę jasnej litery prawa.
  • Konsumenci chcą być ekologiczni, ale nie zawsze chcą płacić za ekologię. Tym bardziej, że ceny produktów spożywczych dalej będą rosły.
  • To biznes jest odpowiedzialny za to, by zapewnić konsumentom gotowe rozwiązania, które pozwolą im na proekologiczne zachowania.
  • Przyszłość handlu opiera się na danych o konsumentach, jednak wraz z gromadzeniem danych pojawia się szereg problemów. Jednym z nich jest możliwość pogłębiania nierównowagi konkurencyjnej na rynku.

 

W debacie wzięli udział: Witold Baran, dyrektor działu handlowego, Netto Polska, Tomasz Chróstny, prezes, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Katarzyna Konkel, socjolożka, CEO, Omnisense, Daniel Maryjosz, menedżer, PwC Polska, Krzysztof Pawiński, prezes zarządu, Grupa Maspex Sp. z o.o., Anna Sapota, wiceprezes ds. relacji rządowych dla Europy Środkowej i Północnej, TOMRA.

Regulacje a biznes

- Jest wiele wyzwań w branży handlowej. Przez lata relacje były nierównomiernie ukształtowane. Teraz mamy nowy instrument prawny – o nieuczciwym wykorzystaniu przewagi kontraktowej. Możemy interweniować, np. w przypadku rabatów wstecznych, czy nieadekwatnych świadczeń, jak opłaty około-sprzedażowe, marketingowe, gazetkowe – mówił Tomasz Chróstny.

Jak zapewniał, UOKiK poczuwa się w obowiązku, aby interweniować na tym rynku. - Widzimy dla siebie wiele pracy biorąc pod uwagę to, jak relacje w handlu detalicznym zostały ukształtowane przez trzy dekady – powiedział prezes UOKiK.

Z kolei Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex podkreślał, że właściwe rozumienie ram prawnych, w których pracuje biznes jest podstawą bycia na rynku, równej konkurencji, równego traktowania podmiotów. - Stawianie oczekiwań pozaprawnych jest za daleko idące i w taki sposób my naszego funkcjonowania na rynku nie rozumiemy. W związku z tym dobra firma to taka firma, która rozumie swoje otoczenie prawne, oczekiwania regulatora i je wypełnia. Tyle. Ci, którzy oczekują od nas, że mamy wyprzedzać regulacyjne otoczenie, oczekują od nas biznesowego "harakiri" - dodał Krzysztof Pawiński.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.