Nowe unijne regulacje zmuszą cyfrowych gigantów z USA do zmiany praktyk
Nowe regulacje UE zmuszą cyfrowych gigantów z USA do zmiany praktyk biznesowych pod rygorem kar w przedziale od 6-10 proc. rocznych przychodów. To do tej pory najpoważniejszy ruch KE w stronę uregulowania cyfrowego biznesu - ocenia we wtorek agencja Reutera.
Zdaniem agencji ogłoszenie nowych regulacji przez komisarzy Margrethe Vestager i Thierry'ego Bretona jest owocem frustracji Komisji Europejskiej (unijnego organu antymonopolowego) związanej z licznymi sprawami antytrustowymi prowadzonymi przeciwko gigantom technologicznym z USA. W opini krytyków podmioty te zupełnie nie spełniły oczekiwań w zakresie wymuszenia przestrzegania unijnego prawa. Celem regulacji jest zatem nie tylko ograniczenie samowoli wielkich firm technologicznych, lecz również stworzenie nowych ram mających chronić konkurencyjność na rynku i zapobiegać dominacji pojedynczych przedsiębiorstw.
Prawo o rynku cyfrowym (Digital Markets Act, DMA) pozwoli na nakładanie kar za naruszenia w wysokości nawet 10 proc. rocznych przychodów firm pełniących rolę internetowych "gatekeeperów", czyli kontrolerów dostępu do treści. DMA reguluje również kodeks dobrych praktyk dla firm, które otrzymają odpowiednią klasyfikację m.in. na podstawie takich parametrów, jak liczba użytkowników, wysokość rocznych przychodów oraz liczba rynków, na których oferują swoje usługi oraz produkty.
Przeczytaj także:
Prawo o usługach cyfrowych (Digital Services Act) z kolei będzie dotyczyło wielkich platform internetowych, których liczba użytkowników przekracza 45 mln. W myśl tej regulacji firmy oferujące tego rodzaju usługi będą zobowiązane do podejmowania zdecydowanych działań w kierunku usuwania nielegalnych treści ze swoich serwisów, a także ścigania naruszeń i wykorzystania ich do łamania praw podstawowych oraz manipulacji np. w celu wywarcia wpływu na wybory, zdrowie publiczne i inne obszary życia społecznego.
Nowe unijne regulacje zobowiążą firmy do informowania o szczegółach dotyczących reklam politycznych na swoich platformach internetowych oraz ujawnienia parametrów wykorzystywanych przez algorytmy do sugerowania użytkownikom treści.
Przeczytaj także:
Agencja Reutera przypomina, że Unia Europejska jest podzielona w kwestii opinii o proponowanych regulacjach. Niektóre kraje członkowskie domagają się silniejszego uregulowania roli platform cyfrowych; inne z kolei oceniają, że zbyt silne regulacje mogą negatywnie wpływać na innowacyjność sektora cyfrowego.
Jak uważa Reuters, firmy technologiczne, które wcześniej wzywały UE do sformowania proporcjonalnego i zbalansowanego zestawu regulacji, z pewnością wykorzystają brak spójności w ramach Unii do silniejszego lobbingu za osłabieniem proponowanych zmian prawnych, na których ostateczny kształt Wspólnota może czekać jeszcze wiele miesięcy, a nawet lat. (PAP)
mfr/ mk/


- Pt 21:39 Wiceprezes PFR: Subwencje dla 728 firm w tamach Tarczy Finansowej PFR 2.0
- Pt 20:46 Resort Sprawiedliwości chce urealnienia stawek akcyzy dla wszystkich...
- Pt 19:42 Tommy Hiliger ogłasza konkurs na projekty społeczne
- Pt 19:34 Prezes NBP zapowiada banknot o nominale 1000 zł
- Pt 19:31 Gowin: Wyłączenie z tarcz branżowej i finansowej karą dla firm łamiących...
- Pt 19:30 Badanie: W Polsce w każdej sekundzie wyrzucane do kosza są blisko 153...
- Pt 19:22 Dyrektor PIE: Opłata cukrowa zazwyczaj powoduje mniejszą konsumpcję produktów...
- Pt 19:08 Mondelez: Przez pandemię spadła sprzedaż produktów impulsowych
-
Aplikacja Vika pomoże prowadzić zdrowy styl życia
-
Tesco Polska wygrywa w sądzie spór o tytuł prawny do centrum handlowego
-
MS przygotowuje regulacje rynku franczyzy
-
Plastikowa rewolucja w sieciach: kula u nogi czy szansa na poprawę wizerunku?
-
Związkowcy rozmawiają z prezydentem. Chcą szczepionek dla pracowników handlu...
-
W Szwecji transakcje gotówkowe stanowią tylko 1 proc. Polska pójdzie tą drogą?
- 1 Kwarantanna narodowa od 28 grudnia. Ograniczenia w funkcjonowaniu galerii...
- 2 Ekspert: Celem podatku handlowego jest wyrównywanie szans mniejszych firm
- 3 Dino zmierzy się z kryzysem wizerunkowym?
- 4 UOKiK wszczął postępowania wobec Kauflandu, Eurocashu i Intermarche
- 5 Wiceprezes CH Blue City: Tak źle jeszcze nie było. Galerie potrzebują pilnego...
- 6 Ekspedientka Dino w maseczce z antyrządowym hasłem
-
Szymon Piduch odchodzi z rady nadzorczej Dino
-
Rusza rejestracja na EEC Trends!
-
2020 rok w handlu: Branża będzie odrabiała straty przez kilka lat
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.