PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Nowy etap integracji rynku spożywczego i handlowego (pełna relacja i zdjęcia)

Autor: dlahandlu.pl 12 listopada 2019 09:14

Nowy etap integracji rynku spożywczego i handlowego (pełna relacja i zdjęcia) fot. PTWP

Jak kwestię sukcesji regulują polskie przepisy prawne? Jak korzystnie sprzedać firmę w przypadku braku sukcesora? Jakie sektory rynku są najbardziej podatne na procesy konsolidacyjne i czy nowa ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej spełnia swoją rolę? – na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy debaty „Nowy etap integracji rynku spożywczego i handlowego”, która odbyła się w ramach XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.



Co w przypadku brak sukcesora?

1 marca 2019 roku, Grupa Eurocash sfinalizowała transakcję nabycia 100% udziałów w spółce Partner prowadzącej 25 sklepów w ramach sieci franczyzowej Lewiatan. Właścicielem sieci był Wojciech Kruszewski. W transakcji doradzała firma KPMG. Jak przebiega taki proces? Jaka jest rola doradcy transakcyjnego? Czy warto skorzystać z takich usług?

- W moim przypadku sukcesja nie nastąpiła. Dlaczego? Prowadzenie firmy to ryzyko, dzieci często nie chcą go podejmować. Moja firma była dość duża, zatrudniała około 700 osób i prowadziła ok. 25 marketów. Przyznam, że pierwsze oferty ze strony inwestorów mnie nie interesowały, czekałem na lepsze propozycje - mówił Wojciech Kruszewski, prezes Lewiatan Holding.
- Temat sprzedaży firmy jest bardzo obszerny. W tym procesie potrzebnych jest wielu doradców. Właściciele nie do końca wiedzą, co jest dla nich najlepsze. Doradca musi im uświadomić jakie są opcje transakcyjne. To nie zawsze jest sprzedaż, ale też alianse, połączenia. Doradca musi pomóc spojrzeć na firmę z szerszej perspektywy. Trudno samemu oszacować jaka będzie wartość firmy za 10 lat - mówił Piotr Grauer, dyrektor, Deal Advisory, zespół fuzji i przejęć, KPMG.
Uczestnicy debaty zgodnie stwierdzili, że jeżeli chcemy mieć opcję sprzedaży firmy, trzeba najpierw mieć przedsiębiorstwo w dobrej kondycji. Każdy dobry produkt się sprzeda.
- Najtrudniej mają firmy małe, które z jednej strony dużego gracza nie interesują, a z drugiej - mały małego nie kupuje. To samo dotyczy firm, które nie są przygotowane do takich transakcji - nie przechodziły audytów, nie mają odpowiednich systemów informatycznych - dodał Wojciech Kruszewski. Uczestnik debaty dodał, że jeśli przy transakcji doradza firma prestiżowa, mogąca pochwalić się swoją pozycją na rynku i doświadczeniem, oferenci również inaczej podchodzą do rozmów. Bez dobrego doradcy nie można dobrze sprzedać firmy.
Zdaniem Piotra Grauera nie należy bać się takich transakcji. To powszechna praktyka w krajach rozwiniętych.
- Nie ma w tym nic złego, szczególnie jeśli nowy właściciel ma pomysł na firmę. Warto jednak od początku skorzystać z oferty profesjonalnego doradcy. W 95 proc. przypadków właściciel, który chce sprzedać swoją firmę, robi to pierwszy raz. Kupujący natomiast specjalizuje się w akwizycjach. Doradca będzie wiedział czego pilnować, aby sfinalizować transakcję - podsumował Piotr Grauer.
O tym czy transakcja była udana może świadczyć to, czy rok po sfinalizowaniu umowy obie strony są nadal z niej zadowolone. Tak jest w przypadku Wojciecha Kruszewskiego i firmy Eurocash.
Piotr Grauer dodał, że przedsiębiorstwo, które podlega sprzedaży, to nie tylko aktywa, pasywa. To też ludzie. Prowadząc firmę warto dzielić się obowiązkami z pracownikami, ponieważ trudno sprzedać spółkę, w której właściciel podejmuje każdą decyzję.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,59

  • Śr

    3,97

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8143
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.