PARTNER PORTALU

Obowiązki związane z opakowaniami nie muszą być kosztowne

Autor: dlahandlu.pl 17 listopada 2020 15:19

Obowiązki związane z opakowaniami nie muszą być kosztowne Warto rozważyć opcję scedowania obowiązków w zakresie opakowań organizacji odzysku, fot. Javier Huedo/Unsplash

Z początkiem bieżącego roku wszedł w życie obowiązek, który wymusza na firmach wytwarzających odpady zlecanie ich odbioru za pośrednictwem elektronicznych formularzy w systemie BDO. To, z czego wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie natomiast sprawy to fakt, że z BDO powinny korzystać także te firmy, które wprowadzają na rynek opakowania oraz produkty w opakowaniach. A takich przedsiębiorców jest całkiem sporo. Brak realizacji tego obowiązku może skutkować wysokimi karami finansowymi. Czym jest BDO i jak można pomóc swojej firmie w rozliczeniach wynikających z ustawy o opakowaniach?

BDO - pod tym skrótem kryje się Baza Danych Odpadowych. To elektroniczny system informacji o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce opakowaniami. Są w nim przede wszystkim wytwórcy odpadów, przedsiębiorcy zbierający, transportujący i przetwarzający odpady, ale również firmy, które działają w ramach ustaw związanych z opłatami produktowymi. Tę ostatnią grupę tworzą firmy wprowadzające na rynek produkty we wszelkiego rodzaju opakowaniach, a także wprowadzający sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie i akumulatory oraz wprowadzający do sprzedaży opony, oleje czy preparaty smarowe. Do tej grupy zaliczymy praktycznie wszystkich sprzedawców internetowych, lokalnych producentów oraz importerów. Każdego, kto w wyniku prowadzonej działalności wprowadza do obrotu na rynku krajowym produkty w opakowaniach lub opakowania. W BDO powinny być także zarejestrowane jednostki handlu detalicznego i hurtowego, które są zobligowane do pobierania opłaty recyklingowej za reklamówki z tworzywa sztucznego.

– Rejestr jest ogólnodostępny. Każda firma może sprawdzić, czy jej kontrahent jest tu zarejestrowany i czy może prowadzić działalność w sposób legalny i zgodny z ustawą – wyjaśnia Adrian Silkowski z Grupy TOM.

Dzisiaj BDO to ponad 492 tys. podmiotów. Większość z nich dołączyła na przełomie  lat 2019/2020, kiedy to ustawodawca wymusił na przedsiębiorcach korzystanie z elektronicznej wersji systemu, ograniczając jednocześnie możliwość prowadzenia papierowej ewidencji i sprawozdawczości.

BDO tylko elektronicznie

Firmy działające na rynku odpadów uzyskują swój numer BDO z urzędu, natomiast wprowadzający produkty, sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie i akumulatory, opakowania, czy jednostki handlu pobierające opłatę recyklingową muszą wnioskować o wpis samodzielnie. Sprzedawcy internetowi, którzy wysyłają produkty do klientów, lokalna gastronomia, mali producenci i wytwórcy czy nawet importerzy. Wszyscy wprowadzają do obrotu opakowania, z których muszą się rozliczać. Duża część tych przedsiębiorców nie zna swoich obowiązków i, w konsekwencji, ich nie realizuje.

– Staramy się docierać do takich przedsiębiorców. Tłumaczymy, na czym polegają obowiązki, co grozi za brak ich realizacji i w jaki sposób my, jako organizacja odzysku opakowań, możemy pomóc. Częstą reakcją drugiej strony jest zdziwienie, że takie obowiązki istnieją i należy się z nich wywiązywać – tłumaczy ekspert Grupy TOM.

Jestem w bazie, co dalej?

Rejestracja i zgłoszenie do bazy to pierwszy etap. Zdarza się, że firma uzyskała pożądany wpis, mając już decyzję na wytwarzanie odpadów. Co jednak, gdy ta sama firma jest również wprowadzającym opakowania? – Ważne jest, by wpisać się w BDO we wszystkich odpowiednich tabelach i działach. Wpis można otrzymać z urzędu i dotyczy to właśnie firm, które posiadają m.in. pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Podmioty, które ubiegają się o takie pozwolenie, automatycznie dostają numer BDO. Natomiast wprowadzający sprzęt, opakowania czy baterie – już nie. W takim przypadku numer BDO uzyskuje się po złożeniu stosownego wniosku i po uiszczeniu opłaty w urzędzie marszałkowskim. Jeżeli więc firma ma pozwolenie na wytwarzanie odpadów, a jednocześnie wprowadza na rynek produkty w opakowaniach i nie zaktualizowała tego w odpowiednim dziale BDO, to dalej działa bez wpisu w tym obszarze – mówi Adrian Silkowski.

Adrian Silkowski, ekspert Grupy TOM
Adrian Silkowski, ekspert Grupy TOM

O czym trzeba wiedzieć wprowadzając opakowania

Wszyscy przedsiębiorcy, którzy podlegają pod opłaty produktowe - czyli wprowadzający, do których możemy zaliczyć sprzedawców internetowych, gastronomię, lokalnych producentów, czy importerów, muszą złożyć stosowne sprawozdanie za poprzedni rok kalendarzowy do 15 marca. Podobnie jak jednostki handlu detalicznego i hurtowego, w których oferowane są torby z tworzywa sztucznego (tzw. opłata recyklingowa). Na podstawie składanego sprawozdania wyliczana jest tzw. opłata produktowa. Ponosi ją przedsiębiorca, który nie jest w stanie zapewnić odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu wprowadzonych przez siebie opakowań. Mówiąc wprost - znacząca część wprowadzających. Wysokość opłaty jest uzależniona od masy i rodzaju wprowadzonych opakowań. Im więcej, tym drożej.

Dodatkowym obowiązkiem jest również prowadzenie działań w ramach Publicznych Kampanii Edukacyjnych. Działań, mających na celu budowanie ekologicznej świadomości wśród konsumentów i edukowanie ich o tym, jak np. właściwie postępować z opakowaniami.

Brak realizacji tych trzech tylko obowiązków skutkować może nałożeniem na firmę administracyjnych kar pieniężnych od 5 tys. do nawet 1 mln zł. – Maksymalnych czy też bardzo wysokich kar jak dotąd nie nałożono, ale przy ich wymierzaniu znaczenie ma skala i obszar działalności oraz ewentualny szkodliwy wpływ przedsiębiorstwa na środowisko. Warto też pamiętać o tym, aby weryfikować swoich dostawców - prawo przewiduje również sankcje za dystrybuowanie towaru w opakowaniach od podmiotu niezarejestrowanego (od 500 zł do 20 tys. zł) – tłumaczy Adrian Silkowski.

Samodzielne rozliczanie wprowadzanych opakowań

– Szacujemy, że znaczna część firm zarejestrowanych w BDO realizuje wynikające z ustaw obowiązki w zakresie opakowań i produktów w opakowaniach samodzielnie. Nie oceniamy takiego podejścia. Staramy się edukować przedsiębiorców, pokazując jednocześnie korzyści z cedowania tych obowiązków na organizację odzysku – mówi ekspert Grupy TOM.

– Rozliczając się samodzielnie trzeba wypełnić wiele tabel oraz dokonać wyliczeń pod kątem opłat produktowych, czyli wyliczyć ewentualną karę za nieosiągnięcie ustawowych poziomów zbierania, recyklingu i odzysku opakowań. Jeśli dysponujemy własnymi dokumentami, potwierdzającymi recykling i odzysk, nie musimy regulować opłaty produktowej. Powinniśmy jednak weryfikować podmioty, od których je otrzymaliśmy (czy na pewno mogły taki dokument wystawić) i liczyć się z tym, że jeśli w przyszłości zostałyby zakwestionowane przez organy kontroli, będziemy zobligowani do uiszczenia opłaty produktowej za nieosiągnięcie deklarowanych poziomów – wyjaśnia Adrian Silkowski.

Rozliczanie z organizacją odzysku

Realizację obowiązków wynikających z ustawy o opakowaniach warto przekazać wyspecjalizowanej firmie – organizacji odzysku. Przedsiębiorca nie tylko oszczędza czas związany z wyliczaniem należności dla urzędu marszałkowskiego oraz przygotowaniem sprawozdań i dokumentów. Unika również płacenia wysokiej opłaty produktowej, która bardzo często jest kilku- lub nawet kilkunastokrotnie wyższa od wartości umowy z organizacją.

– Organizacja odzysku opakowań nie tylko składa sprawozdanie w ramach umowy cesji, ale także bierze na siebie pełną odpowiedzialność za jakość dokumentów. Jest to duże odciążenie dla firm, które mogą skupić się na prowadzeniu biznesu, ewidencji wprowadzonych towarów i raportowaniu danych. Warto przeprowadzić prosty rachunek i rozważyć opcję scedowania obowiązków w zakresie opakowań i produktów w opakowaniach doświadczonemu w branży partnerowi – podsumowuje Adrian Silkowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7589
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,85

  • Śr

    3,64

  • Min

    3,29

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.