PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Obroty w galeriach handlowych wyższe niż w czerwcu br, ale niższe rdr. o 15 proc.

Autor: dlahandlu.pl 18 sierpnia 2020 12:41

Obroty najemców w 140 centrach handlowych monitorowanych przez Retail Institute wzrosły w czerwcu o 26,4 proc. w stosunku do maja, pozostając jednak o - 14,9 proc. rdr. 98% najemców i wynajmujących zawarło porozumienia regulujące zasady dalszej współpracy. Powrót do niedziel handlowych mógłby przełożyć się na 4 procentowy wzrost liczby klientów i 1,8 procentowy wzrost obrotów, czyli kilkuset milionów zł więcej do końca 2020 roku.

W 140 obiektach, monitorowanych przez Retail Institute, obroty w czerwcu w stosunku do maja wzrosły o 26,4 procent, pozostając jednak o -14,9 proc. niższe od osiąganych w czerwcu 2019 roku. - Pierwsze półrocze zamknięto 31,6 proc. r/d/r spadkiem obrotów i 33,2 proc. r/d/r odwiedzalności. Jednak obserwowane przez analityków Retail Institute wzrosty odwiedzalności centrów handlowych w lipcu i w pierwszych tygodniach sierpnia (-22 proc. r/d/r) są dobrym prognostykiem na przyszłość – podsumowuje Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

W porównaniu rok do roku, elektronika, jako jedyna kategoria odnotowuje w czerwcu, drugi miesiąc
z rzędu, wzrosty (+23,7 proc.). Do liderów wzrostów dołączają w czerwcu także sklepy, oferujące artykuły wyposażenia domu, wnętrz i budowlane (+11 proc.).

W maju i czerwcu wzrosty odnotowały wszystkie kategorie rozwijające się w galeriach, zwłaszcza moda (43,8 proc.), w tym moda damska (+61,8 proc), moda męska (+81,6 proc), mieszana (49,1 proc.), bielizna (62,2 proc.), moda i artykuły sportowe (+32,9 proc.), artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży (+34,2 proc.), obuwie (+24,2 proc.). Lepsze wyniki odnotowały również w czerwcu kawiarnie i restauracje (83,3 proc), których sytuacja w maju była niepewna.

Wojciech Normand, wiceprezes zarządu, Deichmann Obuwie, członek Rady Ekspertów Retail Institute
- Dynamika wzrostów była zdecydowanie wyższa w małych parkach handlowych niż w tradycyjnych galeriach, które wykazują między sobą wiele różnic. Duże śródmiejskie galerie handlowe, zwłaszcza te zlokalizowane w centrach biznesowych miast i przy dużych węzłach komunikacyjnych, nadal odnotowują kilkudziesięcioprocentowe spadki. Wiążemy to m.in. z mniejszą mobilnością Polaków. Choć sytuacja wyraźnie się poprawia, przestrzegałbym przed zbyt wczesnym hurraoptymizmem.


4 sierpnia minął przewidziany ustawą termin na zawarcie porozumień, wynikających z zapisów tarczy antykryzysowej. Według analiz Retail Institute, 98 proc. z nich zostało zawartych na czas. Pozostałe 2 proc. to rozmowy, które zostały wstrzymane okresem urlopowym lub patem w negocjacjach.

W pierwszym półroczu 2020 roku zagregowana wartość czynszu i kosztów wspólnych w monitorowanych przez Instytut centrach spadła o -16,7 proc., przy czym największe spadki odnotowano w marcu (-19,5 proc r/d/r) i kwietniu (-83,8 proc). Retail Institute szacuje, iż 500 centrów handlowych w Polsce  poniosło koszty na poziomie 22,7 mld złotych miesięcznie.


Zdaniem Retail Institute owrót do niedziel handlowych mógłby przełożyć się na 4 procentowy wzrost liczby klientów i 1,8 procentowy wzrost obrotów, co dla najemców oznacza zwiększenie przychodów ze sprzedaży rzędu kilkuset milionów złotych do końca 2020 roku. Istotne wsparcie stanowiłoby również czasowe zwolnienie właścicieli centrów z podatku od nieruchomości oraz kasowe metody rozliczania VAT i CIT.



Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6535
Ilość aktualnych ofert: 470250

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,99

  • Śr

    3,69

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.