Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe zasady prezentowania cen towarów i usług

Obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi zakłada rozporządzenie ministra rozwoju i technologii dotyczące uwidaczniania cen towarów i usług - przekazał PAP resort. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. - dodano.
Reklama

Jak wskazało ministerstwo, rozporządzenie ministra rozwoju i technologii dotyczące uwidaczniania cen towarów i usług, zakłada lepszą informację dla konsumentów i łatwiejsze porównywanie cen w sklepach.

Obowiązek uwidaczniania informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi

"Świadomy konsument chce podejmować decyzje w oparciu o jasną i przejrzystą informację. Rozporządzenie wydane przez MRiT określa obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi. Takie rozwiązanie ułatwieni nam wszystkim porównanie cen produktów, a tym samy dokonywanie świadomych wyborów konsumenckich" - wskazał minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

Ministerstwo wyjaśniło, zgodnie z przepisami rozporządzenia m.in. "cenę, cenę jednostkową lub informację o obniżonej cenie uwidacznia się na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów".

"Obowiązek ten może być realizowany np. poprzez informację na wywieszce, w cenniku czy postaci nadruku na towarze" - wskazano.

Rozporządzenie dotyczące uwidaczniania cen towarów i usług

Resort przekazał, że rozporządzenie wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r., razem z ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Ministerstwo podkreśliło, że są to rozwiązania, które wdrażają do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161.

"Celem całego pakietu zmian jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich oraz unowocześnienie i ulepszenie niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki"- podkreślono.

Podpisana w grudniu przez prezydenta Andrzeja Dudę nowela wprowadza zmiany także w ustawie z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług. Doprecyzowano sposób uwidaczniania cen w przypadku zastosowania ich obniżek oraz uzupełniono przesłanki, które należy uwzględnić przy nakładaniu kary na przedsiębiorcę naruszającego przepisy dotyczące uwidaczniania cen. (PAP)

autorka: Aneta Oksiuta

aop/ drag/

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum