PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Ograniczenie sprzedaży pod markami własnymi – kto może skorzystać, a kto stracić?

Autor: dlahandlu.pl, PB 6 marca 2019 16:20

Ograniczenie sprzedaży pod markami własnymi – kto może skorzystać, a kto stracić? Fot. Shutterstock

Mniejszy wybór produktów w sklepach i wyższe ceny, pogorszenie sytuacji dostawców, w tym małych polskich firm, a nawet zwolnienia pracowników – według firm handlowych i producentów tak może skończyć się wprowadzenie ograniczenia obecności marek własnych w sieciach handlowych. Jednak nie wszyscy wieszczą tak złowrogie scenariusze. Są firmy, które mogłyby skorzystać na nowych przepisach.

Zdaniem analityka Haitong Bank ograniczenie sprzedaży marek własnych może wiązać się ze wzrostem cen dla konsumentów. Gdyby doszło do wdrożenia tych przepisów miałoby to negatywny wpływ na sprzedaż i marże dyskontów, gdyż marki własne to główna część oferty tych sieci i główny powód dla którego, wybierają je konsumenci.

Marki własne stanowią główny filar rozwoju sieci sklepów Biedronka. Ich udział w sprzedaży sieci to 41 proc. Jeszcze w 2015 roku było to 47 proc. W takich kategoriach jak mięso i ryby, owoce i warzywa udział ten wynosi 100 proc. - Stanowią one o unikalności naszej oferty i wpływają na lojalność klientów. Marki własne obecne są we wszystkich kategoriach produktowych. Wiele z nich stało się już lub wkrótce będzie liderami rynkowymi. Ze względu na profil działalności naszej sieci najwięcej produktów marki własnej występuje wśród artykułów spożywczych – mówił niedawno serwisowi dlahandlu.pl Michał Gontarz, dyrektor zakupów Biedronki.

W 2018 roku sieć Biedronka wprowadziła do oferty 558 produktów marki własnej do oferty stałej, jak i w ramach in&out, z czego 109 było zupełnymi nowościami.

Lidl sprzedaje produkty ponad 100 brandów własnych, które mają coraz większy udział w jej asortymencie. - Lidl Polska od początku swojej działalności rozwija asortyment produktów spożywczych oraz artykułów przemysłowych pod markami własnymi. Jest to nadrzędne działanie, wpisane w DNA naszego biznesu - podaje sieć.

Z kolei w sieci Aldi w 2016 roku marka własna stanowiła aż 88,6 proc. Po zmianie strategii i wpuszczeniu na półki także markowych produktów, udział ten nieznacznie spadł, do niecałych 75 proc. W E.Leclerc z kolei z roku na rok udział marek własnych w obrotach sklepów wzrasta i obecnie kształtuje się na poziomie poniżej 10 proc. Sieć dąży jednak do tego, by udziały te wzrosły do 15 proc.

Producenci podzieleni

W kwestii ewentualnych efektów ograniczenia obecności marek własnych w sieciach podzieleni są producenci. Duzi dostawcy, posiadający swoje własne brandy, są przychylni potencjalnym zmianom. Jednak firmy, które większość produkcji lokują w segmencie private labels obawiają się o swój dalszy byt.


  • Waza III 2019-03-07 14:17:35

    Gdzie wyjechać i jak wszystko co kochamy ze soba zabrać ? Jutro zabiorą się za obroże dla kotów, będą tylko czerwone. Dlaczego ? Bo to doskonałe dla gospodarki !

  • psychiatra 2019-03-07 10:34:33

    Niestety, u nas w szpitalu jednoprofilowym w Tworkach jesteśmy bezradni, już im pomóc nie możemy.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,59

  • Śr

    3,97

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8143
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.