PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Ograniczenie sprzedaży pod markami własnymi – kto może skorzystać, a kto stracić?

Autor: dlahandlu.pl, PB 6 marca 2019 16:20

Ograniczenie sprzedaży pod markami własnymi – kto może skorzystać, a kto stracić? Fot. Shutterstock

Mniejszy wybór produktów w sklepach i wyższe ceny, pogorszenie sytuacji dostawców, w tym małych polskich firm, a nawet zwolnienia pracowników – według firm handlowych i producentów tak może skończyć się wprowadzenie ograniczenia obecności marek własnych w sieciach handlowych. Jednak nie wszyscy wieszczą tak złowrogie scenariusze. Są firmy, które mogłyby skorzystać na nowych przepisach.

- Rządowy projekt ograniczenia sprzedaży w sieciach handlowych marek własnych uderzy przede wszystkim w polskich producentów i rolników, a w szczególności w rodzinne firmy działające dziś w małych miejscowościach – uważa Grzegorz Mordalski, właściciel firmy „Anita” z Działoszyna, która produkuje lody i mrożonki pod marką własną m.in. Biedronki, Aldi, Netto, Tesco, Carrefoura, Kauflandu, Lewiatana, Intermarche. Jego zdaniem, planowane zmiany przysłużą się głównie dużym, zagranicznym koncernom.

- Ograniczenie oznaczać będzie mniej zleceń z sieci. Wpłynie to nie tylko na obroty firm, ale także na miejsca pracy. A warto pamiętać, że przedsiębiorstwa te działają dziś w dużej mierze poza dużymi miastami w mniejszych miejscowościach i na wsiach, dając pracę setkom osób – dodaje Grzegorz Mordalski.

Jego zdaniem, na pomyśle tracą praktycznie wszyscy. Konsumenci, którzy przyzwyczaili się do marek własnych i chętnie po nie sięgają, polskie firmy, bo zmuszone zostaną do ograniczenia produkcji i szukania nowych rynków, a także pracownicy tych firm, którzy mogą stanąć przed widmem zwolnień. Tracą też polscy rolnicy, bo firmy produkujące marki własne  ograniczą ilość kupowanych surowców.

- Zmiany przysłużą się głównie dużym, zagranicznym koncernom, które dysponują nieporównywalnymi budżetami, chociażby marketingowymi – podsumowuje właściciel firmy Anita.

Zdaniem Renaty Juszkiewicz, ustawa nie pomoże, a wręcz uderzy w polskich dostawców. - W obecnych warunkach wielu polskich producentów nie miałoby szansy sprzedaży swoich produktów z uwagi na ograniczone budżety marketingowe, które są konieczne, aby stawić czoła potężnym koncernom. Tylko dzięki współpracy z sieciami handlowymi polscy producenci, bez ponoszenia kosztów promocji, mają szansę wejść na rynek zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju – do tychże sieci. Ustawa w żaden sposób zatem nie poprawi ich sytuacji. Pamiętajmy, że marki własne sieci to często dla producentów silny impuls rozwojowy, który pozwala im zdobyć nowe doświadczenia, know-how oraz nowe rynki - mówi.

Korzyści z produkcji pod markami własnymi widzi Polmlek. Firma ta dostarcza do Lidla produkty nabiałowe pod markami Pilos oraz Bluedino. Jerzy Borucki, współwłaściciel Grupy Polmlek zwracał uwagę we wrześniu ubiegłego roku, że podjęcie współpracy z Lidl Polska przyczyniło się do rozwoju grupy. - W ciągu jednego roku zwiększyliśmy obroty z Lidl o 40% (2017 vs 2016). Taki rozwój idzie w parze z inwestycjami, jakich dokonaliśmy m.in. w Lidzbarku Warmińskim na kwotę 250 mln zł. Stworzyliśmy jeden z najnowocześniejszych zakładów przetwórstwa koncentratu białek serwatkowych (WPC) i cukru mlecznego (laktozy) w Europie, który przerabia 3 mln litrów serwatki na dobę. Dzięki inwestycji powstało 70 miejsc pracy - opowiadał Jerzy Borucki, współwłaściciel Grupy Polmlek.


  • Waza III 2019-03-07 14:17:35

    Gdzie wyjechać i jak wszystko co kochamy ze soba zabrać ? Jutro zabiorą się za obroże dla kotów, będą tylko czerwone. Dlaczego ? Bo to doskonałe dla gospodarki !

  • psychiatra 2019-03-07 10:34:33

    Niestety, u nas w szpitalu jednoprofilowym w Tworkach jesteśmy bezradni, już im pomóc nie możemy.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,59

  • Śr

    2,70

  • Min

    2,15

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7834
Ilość aktualnych ofert: 472067

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.