PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Okres lockdownu pomógł dyskontom. Hipermarkety straciły przez lokalizacje

Autor: dlahandlu.pl, PB 12 sierpnia 2020 16:58

Okres lockdownu pomógł dyskontom. Hipermarkety straciły przez lokalizacje fot. dyskonty zyskały w czasie lockdownu

Zmiany nawyków zakupowych konsumentów, kwestie: lokalizacji, asortymentu, powierzchni sklepu, czy promocji – to czynniki, które sprawiły, że sprzedaż Carrefoura w Polsce w drugim kwartale tego roku spadła. W tym samym czasie konkurencyjna Biedronka zdołała powiększyć przychody kolejny kwartał z rzędu. Okres lockdown, który trwał przed większą część drugiego kwartału bez wątpienia należał do tej sieci.

Przypomnijmy, w drugim kwartale tego roku Biedronka zanotowała wzrost sprzedaży o 8,7 proc. do 3,3 mld euro, a sprzedaż LfL była wyższa o 4,8 proc. W całym pierwszym półroczu Biedronka była w stanie osiągnąć 7,8 proc. wzrostu sprzedaży LfL (10,9 proc. w lokalnej walucie), do 6,5 mld euro. Jednym z elementów sukcesu było nawiązanie współpracy z Glovo, które dostarcza produkty sieci konsumentów w 20 miastach. Obecnie sieć liczy 3031 placówek.

Z kolei sprzedaż LfL sieci Carrefour w Polsce w drugim kwartale wyniosła 479 mln euro i była o 4,2 proc. niższa rdr. (sprzedaż całkowita była niższa aż o 10 proc.). W całym pierwszym półroczu Carrefour nad Wisłą osiągnął nieco ponad 1 mld euro sprzedaży, co oznacza wzrost LfL o 2 proc. (sprzedaż całkowita to spadek o 2,2 proc.). Carrefour na koniec czerwca br. miał w Polsce 923 sklepy, w tym 90 hipermarketów, 154 supermarkety oraz 679 punktów convenience.

Carrefour dostaje zadyszki

- W I kwartale br. sklepy spożywcze biły rekordy obrotów - Polacy kupowali na zapas w związku z nadciągającą pandemią. 11 marca szkoły w Polsce zostały zamknięte, tłum ruszył do sklepów na zakupy. Na tym zyskał również Carrefour. Potem pojawiły się ograniczenia w handlu w centrach handlowych, gdzie mimo działającego hiper- czy supermarketu, ruch praktycznie zamarł, bo wszystkie pozostałe sklepy musiały pozostać zamknięte. Właśnie w galeriach sieć posiada większość swoich placówek formatu super- i hipermarketów. Trzeba też pamiętać, że grupa Carrefour prowadzi w Polsce 20 centrów handlowych. W segmencie, który obecnie najbardziej rośnie w Polsce – sklepach osiedlowych typu convenience - sieć posiada ponad 640 placówek (marka Carrefour Express). Dla porównania w małej Belgii, gdzie Carrefour osiągnął bardzo dobre wyniki (wzrost LfL o 6,2%) sieć posiada 718 placówek. Oczywiście ważne jest też ich usytuowanie, dostępny asortyment. Przede wszystkim jednak zmieniły się (pewnie już na dobre) zwyczaje zakupowe klientów – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Wojciech Chromik, menedżer Grand Thornton.

Podobnego zdania jest Maciej Kraus, partner w Movens Capital S.A. - Pamiętajmy, że II kwartał to głównie okres zamknięcia centrów handlowych. A wiele spośród 89 hipermarketów Carrefoura zlokalizowanych jest właśnie tam, w przeciwieństwie do sklepów Biedronki. Porównując Polskę na tle innych rynków, na których działa Carrefour, spadek u nas jest najmniejszy – mówi ekspert.

Wojciech Chromik zwraca uwagę na to, że sieć Carrefour posiada w Polsce 90 placówek typu hipermarket i ponad 150 supermarketów. - Te formaty zdecydowanie przeżywają regres. W handlu detalicznym artykułami spożywczymi, w związku ze zmianami trybu życia na obszarach miejskich, to sklepy ogólnospożywcze, będące w pobliżu zyskują na popularności kosztem supermarketów i hipermarketów. Dlatego Grupa Carrefour musi kontynuować wdrażanie swojego planu strategicznego Carrefour 2022, który zakłada ograniczanie powierzchni sprzedaży hipermarketów, racjonalizację asortymentu, rozszerzanie marek własnych i przyspieszenie rozwoju sklepów typu convenience – mówi menedżer Grand Thornton.

Zastanawiające jest jednak, z czego może wynikać niechęć Polaków do hipermarketów w okresie pandemii? Wydawałoby się, że są to sklepy bezpieczniejsze na zrobienie zakupów – dzięki większej powierzchni łatwiej unikać kontaktu z innymi konsumentami.

- Polacy stali się wygodni, cenią swój czas. Nie chcą spędzać czasu między półkami ogromnego sklepu. Na większe zakupy wybierają mniejsze placówki dyskontowe, które bardzo agresywnie zabiegają o ich uwagę. Na mniejsze zakupy udają się do najbliższego sklepu osiedlowego. Coraz większym uznaniem cieszą się również e-zakupy. Powtarzalne listy zakupów domowych w łatwy i szybki sposób przy pomocy sieci dowożone są bezpośrednio do domu – tłumaczy Wojciech Chromik.

Zdaniem Macieja Krausa, ludzie boją się chodzić do centrów handlowych. Na tym cierpią również hipermarkety i supermarkety ulokowane w tych obiektach. – Odwiedzalność centrów handlowych wraca do wartości sprzed roku, ale wciąż jest niższa, w zależności od statystyk, o 25-40% - mówi partner w Movens Capital.

- Teraz liczy się głównie bezpieczeństwo. Zakupy w mniejszym stopniu niż kiedyś są rozrywką, weekedowym wyjściem do galerii handlowej połączonym z wizytą w kinie, restauracji etc., a stały się funkcjonalną czynnością, jak mycie zębów. Najlepiej, jak zrobimy to szybko, sprawnie i bezpiecznie – zauważa Maciej Kraus. Natomiast Biedronce pomaga stan epidemii. - Zakupy tam są szybsze i krótsze niż w hipermarketach – mówi ekspert.

Królowa jest tylko jedna

Według Wojciecha Chromika, przewagą Biedronki są przede wszystkim: bliskość, dostępność sklepu oraz ciekawe promocje. - Czasy, kiedy postrzegano dyskont jako sklep oferujący tańsze i słabsze jakościowo produkty bezpowrotnie minęły. Biedronce udało się zyskać sympatię Polaków stawiając na udane promocje i oferty sezonowe. Sieć nie obawia się inwestycji i cały czas prężnie się rozwija – wymienia ekspert.

Maciej Kraus zauważa, że choć zaufanie Polaków względem sieci jest wysokie, Biedronka może poszczycić się lepszym wynikiem w tej kwestii niż Carrefour. - Polacy pytani o zaufanie do sieci handlowych w okresie pandemii mówią, ze ufają bardziej sieciom handlowym, szczególnie Biedronce, do której zaufanie zwiększyło się o ponad 14% i Lidlowi (12,5%). Carrefour też zyskał (11%). Wyniki niby podobne. Ale wciąż na korzyść dyskontów. Czyli wszyscy postawili na inwestycje w budowę zaufania i bezpieczeństwo zakupów, ale niektórym poszło trochę lepiej – mówi partner w Movens Capital.

(Raport "Zaufanie Polaków do sieci handlowych w czasie pandemii" opublikowała agencja Catchers we współpracy z Instytutem Badawczym IPC.)

Jego zdaniem, o sukcesie Biedronki zdecydowało kilka elementów: sieć wydłużyła godziny otwarcia sklepów, a część z nich działała nawet przez całą dobę, wprowadzono też dodatkowe, specjalne promocje, w tym nocne zniżki. Ponadto, podczas lockdownu sieć znalazła sposób na ominięcie zakazu handlu w niedzielę, dzięki współpracy z Glovo, który dostarcza zrobione w internecie zamówienie prosto pod drzwi. Wirtualny sklep działa nawet w niedzielę niehandlową.

Komu sprzyja wirus?

Jak zatem mogą rozwijać się dalej obie sieci? - Jeśli chodzi o Biedronkę, na pewno jest jeszcze wiele miejscowości w Polsce, gdzie sieć z powodzeniem może stawiać swoje placówki. W kwestii asortymentu, warto wykorzystać trendy związane ze zdrowym trybem życia i ekologią (półki z żywnością BIO). Sieć musi jednak szczególnie uważać na zbyt agresywne promocje i znakowanie towarów. Polacy nie lubią być oszukiwani na cenach. Na to właśnie zwrócił uwagę UOKiK nakładając karę na Biedronkę – mówi Wojciech Chromik.

Pisaliśmy o tym

- Z kolei przed Carrefourem w Polsce z pewnością stoją duże zmiany operacyjne. Na pewno sieć mocno analizuje sytuację w swoich placówkach w segmentach supermarketów i hipermarketów, gdzie prawdopodobne jest zmniejszenie powierzchni handlowej i asortymentu. Spółka zapewne postawi też na dalszy rozwój franczyzy sklepów Carrefour Market. Nie wykluczone, że sieć mocniej zainteresuje się segmentem online. Zmiany w zakupowych zwyczajach Polaków wydają się trwałe. Silny i stały rozwój segmentu e-commerce notowano już przed pandemią koronawirusa – dodaje menedżer Grand Thornton.

Maciej Kraus uważa, że wirus przyśpieszył obserwowany od lat trend odejścia od dużych formatów.

- Gigantyczne placówki trochę handlujące mydłem i powidłem, często zlokalizowane na obrzeżach miast, albo w centrach handlowych, tracą rację bytu. Zmieniają się nasze zwyczaje zakupowe. Odchodzimy od dużych zakupów weekendowych na korzyść mniejszych i częstszych. Szczególnie, gdy w okolicy wyrosło po kilka 20-razy mniejszych Biedronek, Lidlów, a ostatnio jeszcze Dino. Co prawda Carrefour rozwija sieć convenience, ale tutaj silnym konkurentem jest Żabka – mówi ekspert.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • RSM - HM 2020-08-17 12:46:46

    - Gigantyczne placówki trochę handlujące mydłem i powidłem, często zlokalizowane na obrzeżach miast, albo w centrach handlowych, tracą rację bytu. - co to za ekspert? Żenujące. Dla handlu, przestańcie publikować tłuków, którzy nie rozumieją ani branży ani specyfiki formatów. Założenie garnituru nie czyni z ignoranta eksperta. Żal.

  • CK 2020-08-14 23:05:01

    Zen100

    Ten portal zszedł już na psy. Sieją propagandę i tyle.

  • Zen100 2020-08-14 14:47:45

    Skad wy bierzecie tych ekspertów, na jakiej podstawie w ogóle są „ekspertami”. To jakieś brednie są typu nic nie wiem, ale użyje mądrych slow biznesowych. Dlahandlu, stajecie się portalem plotkarskim

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6535
Ilość aktualnych ofert: 470250

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,24

  • Śr

    5,01

  • Min

    4,05

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.