Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Omnisense: Polacy odkładają zakupy na lepsze czasy. Z jakich wydatków rezygnują?

Nastroje konsumenckie Polaków nie są najlepsze, o czym świadczą oceny dotyczące bieżącej sytuacji, a także sytuacji w najbliższych 12 miesiącach – wynika z badania firmy konsultingowo-badawczej Omnisense. Co trzeci badany, uważa że sytuacja ekonomiczna w kraju zdecydowanie się pogorszy w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Łącznie blisko 80% badanych jest zdania, że sytuacja ekonomiczna w Polsce będzie gorsza. W konsekwencji Polacy drastycznie ograniczają wydatki.
Reklama
  • Najczęstszy sposobem radzenia sobie ze wzrostem cen produktów jest poszukiwanie produktów w promocji (61%).
  • Dla ponad połowy badanych sposobem na poradzenie sobie ze wzrostem cen jest zakup tańszych produktów (55%).
  • Blisko 70% wskazuje, że wzrost cen spowodował konieczność rezygnacji co najmniej z pewnej części ponoszonych wydatków.

Konsekwencją panującego kryzysu jest ograniczenia co najmniej części ponoszonych wydatków. Głównymi oznakami zmian jest poszukiwanie promocji, wybieranie tańszych produktów oraz realizacja zakupów w tańszych sklepach.

Jak wzrost cen wpłynął na praktyki konsumenckie?

Najczęstszy sposobem radzenia sobie ze wzrostem cen produktów jest poszukiwanie produktów w promocji (61%).

Dla ponad połowy badanych sposobem na poradzenie sobie ze wzrostem cen jest zakup tańszych produktów (55%).

Pozostałe powszechne metody radzenia sobie ze wzrostem cen (wskazywane przez ponad 30% badanych) to rezygnacja z niektórych usług i produktów – 44%; wybór tańszych sklepów (44%); rezygnacja z zakupu produktów luksusowych (43%); rezygnacja z szeroko pojętych przyjemności (38%).

Porównanie grupy osób między 30. a 50. r.ż., wychowujących dzieci oraz posiadających kredyt z grupą bezdzietnych osób między 20. a 40. r.ż. bez kredytu wskazuje, że pierwsza z nich jako sposób na poradzenie sobie z rosnącymi cenami, częściej skłonią się do rezygnacji z wydatków na przyjemności.

Kobiety częściej od mężczyzn poszukują produktów w promocji (68% do 53%) oraz częściej decydują się na rezygnację z niektórych usług lub produktów (51% do 38%).

Źródło: Omnisense
Źródło: Omnisense

Z czego rezygnują Polacy ze powodu wzrostu cen?

Ze względu na wzrost cen produktów spożywczych i usług ze znaczącej części swoich wydatków musiało zrezygnować 14% badanych.

Blisko 70% wskazuje, że wzrost cen spowodował konieczność rezygnacji co najmniej z pewnej części ponoszonych wydatków.

Porównanie rozkładu odpowiedzi ze względu na płeć wskazuje, że to większa część kobiet rezygnuje ze swoich wydatków (73%) w porównaniu do mężczyzn (64%).

Kobiety częściej rezygnują z wydatków na: gastronomię (53%), rozrywkę (46%), usługi (45%), odzież i obuwie (43%),wyjazdy wakacyjne (40%), wyposażenie domu (38%), kosmetyki (24%) oraz zajęcia sportwe (23%).

Mężczyźni natomiast częściej od kobiet są skłonni rezygnować z wydatków na: zakup AGD (37%), zakup sprzętu elektronicznego (36%), alkohol (37%).

Jak wskazuje raport, ograniczamy się niemal we wszystkim. Z wielu wydatków rezygnują zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Są to odpowiednio: wyjazdy weekendowe (K -51%; M – 49%), książki i czasopisma (20%;17%), edukacja własna (16%;17%), transport prywatny (14%;17%); opieka zdrowotna (10%;9%), odpłatne zajęcia dla dzieci (10%;9%), telekomunikacja (6%;7%), transport publiczny (5%;8%), energia elektryczna (3%;5%), edukacyjno-opiekuńcze placówki dla dzieci (3%;5%), usługi komunalne (2%;5%) oraz opłaty za mieszkanie (1%;3%).

Źródło: Omnisense
Źródło: Omnisense

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum