Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Oni zamknęli sklepy stacjonarne w Polsce: Tesco, Promod i Salamander. Teraz Gino Rossi

Po oddaniu ponad 338 tys. mkw. GLA powierzchni, całkowita podaż w sektorze centrów handlowych na koniec 2021 r. wyniosła ponad 12,3 mln mkw. GLA, a nasycenie powierzchnią wzrosło do 320 mkw. na 1 000 mieszkańców. Według danych Colliers wskaźniki te są wyższe niż w 2020 r. i w przedpanedmicznym 2019 r. i zbliżają się do wyników odnotowanych w latach 2017 i 2018. Część obiektów po wychodzącym z Polski Tesco zostanie przekonwertowana.
Reklama

Wydarzenia i trendy w 2021 roku

Małe centra w mniejszych miastach

W 2021 r. oddano do użytku 34 nowe obiekty, zaś 9 kolejnych rozbudowano. Do największych otwarć zaliczyć należy Galerię Andrychów (23,2 tys. mkw.) oraz Saller Lipnik (12,8 tys. mkw.). Powierzchnia żadnego nowo oddanego obiektu w 2021 nie przkroczyła 25 tys. mkw. GLA, a nowa podaż zlokalizowana jest przede wszystkim w mniejszych miejscowościach – ponad 80% oddanej w 2021 r. powierzchni handlowej powstało w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców.

– Decyzję deweloperów i inwestorów o lokalizacji obiektów handlowych wspiera rosnąca siła nabywcza mieszkańców mniejszych miejscowości, ale i duża konkurencja na większych rynkach. Wciąż ogromną popularnością wśród konsumentów cieszą się parki handlowe, które umożliwiają korzystanie z usług, handlu i gastronomii w sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Małe i średnie obiekty handlowe wykazują wyższą odporność na wprowadzane restrykcje związane z pandemią – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.

Debiuty na rynku

W 2021 r. w Polsce zadebiutowały m.in. sieć JD Sports zajmująca się sprzedażą odzieży sportowej, sieci oferujące artykuły do wyposażenia domu i wnętrz (Duxiana, MRP Home, Rolf Benz), a także marki modowe (Philipp Plein, Bimba y Lola, Camicissima, Yargici). Pierwsze sklepy w naszym kraju otworzyła firma Lego oraz sieć Rituals Cosmetics. Spektakularny debiut odnotowała marka Half Price - nowy koncept off-price polskiej Grupy CCC, która otwiera sklepy także w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Sieci wychodzą z Polski

Podaż na niektórych największych rynkach zmniejszyła się wraz z zakończeniem procesu wycofywania się z Polski sieci Tesco, który nie pozostał bez wpływu na wzrost współczynnika pustostanów (5,3% w sierpniu 2021 r. vs. 4,8% w sierpniu 2020 r.). Ponad 300 lokalizacji po sklepach brytyjskiej sieci przejął Salling Group, otwierając w ich miejscach supermarkety Netto. Wybrane lokalizacje po Tesco zajęły również sklepy sieci Kaufland, Carrefour, E.Leclerc czy DIY Leroy Merlin i Castorama. Niektóre obiekty zostały zakupione w celu przekonwertowania ich na parki handlowe lub projekty mixed-use i mieszkaniowe.

- Inwestorzy poszukują nowych rozwiązań dla najstarszych obiektów. Potencjalne scenariusze zaobserwować można na przykładzie obiektów sieci Tesco, które nie zostały przejęte przez operatorów spożywczych. Przestrzenie zajmują także operatorzy DIY, a wybrane obiekty przekształcane są na cele parków handlowych. Na rynkach o dużej konkurencji oraz presji na intensyfikację zagospodarowania terenu, spodziewać można się realizacji projektów wielofunkcyjnych – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.

Polski rynek, poza siecią Tesco, w latach 2020-2021 opuściły również m.in. marki Salamander, Promod, Camaieu, Sportisimo czy Tape à l’oeil. Do końca 2022 roku zamknięte mają zostać także sklepy Uterque należącej do sieci Inditex, a ze sklepów stacjonarnych w Polsce rezygnuje Gino Rossi.

Nowoczesne oblicza handlu

Po znacznym wzroście znaczenia e-commerce w handlu detalicznym, zaobserwowanym wraz z pierwszą falą pandemii w 2020 r., ubiegły rok przyniósł stabilizację wskaźników. Udział sprzedaży e-commerce w handlu detalicznym w 2021 r. wahał się między 7,4% w lipcu do 11,4% w listopadzie.

Do najważniejszych wydarzeń dla branży e-commerce należy m.in. wprowadzenie w Polsce usługi Amazon Prime, debiut pochodzącej z Singapuru platformy Shopee, a także uruchomienie przez Decathlon platformy marketplace.

W 2021 r. obserwowano przyspieszoną cyfryzację rynku zakupów codziennych. Dynamiczny rozwój spotkał również format q-commerce, na którym funkcjonują m.in. Glovo, Lisek, Jokr, Bolt, Wolt czy Jush należący do właściciela sieci Żabka, która prężnie rozwija nowoczesne koncepty. W ubiegłym roku otwarte zostały pierwsze bezobsługowe punkty Żappka, zaś w ramach współpracy z siecią Decathlon powstał pierwszy punkt Żabka Nano.

Prognozy na 2022 r. dla rynku handlowego

285 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej

W budowie znajduje się na obecny moment ok. 285 tys. mkw. GLA. Większość projektów, którą stanowią parki handlowe, realizowanych jest w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Wśród największych powstających obiektów są m.in. Karuzela Kołobrzeg i II faza parku handlowego Atut Ruczaj w Krakowie. Wybrane obiekty, które dotychczas związane były z funkcjonowaniem hipermarketów Tesco, przekształcone zostaną z centrów handlowych w parki handlowe.

Trend na mixed-use

Różnicowanie się formatów handlowych niesie za sobą wzrost inwestycji typu mixed-use. Koronny przykład projektu o funkcjach mieszanych, oddanego do użytku w ubiegłym roku, stanowi Fabryka Norblina w Warszawie. Obecnie trwa realizacja kolejnych dużych kompleksów tego rodzaju m.in. Fuzji oraz Widzewskiej Manufaktury w Łodzi i inwestycji na terenie Młodego Miasta w Gdańsku. Deweloperzy oraz inwestorzy specjalizujący się dotąd w nieruchomościach handlowych, a także sieci handlowe obecne dotychczas jedynie w centrach handlowych poszukiwać będą nowych opcji inwestycyjnych w celu dywersyfikacji portfeli.

Dojrzewanie rynku e-commerce

W najbliższym roku możemy spodziewać się kontynuacji trendów, które zaistniały już wcześniej m.in. wzrostu udziału e-commerce i q-commerce w handlu detalicznym, wzmożoną aktywność na platformach sprzedażowych i rozwój różnych form dostaw. Rozwijany będzie model sprzedaży i komunikacji wielokanałowej (omnichannel), coraz większe znaczenie dla branży będą miały również nowe technologie. Wraz z dojrzewaniem rynku, w najbliższym roku może dojść do pierwszych konsolidacj w tym segmencie. Rozwój e-commerce wpłynie również na rynek magazynowy - wraz ze wzrostem znaczenia sprzedaży on-line rośnie presja na rozwój oferty logistyczno-magazynowej do obsługi sektora.

Handel pod znakiem ESG

Podobnie jak w innych sektorach, planowany jest wzrost znaczenia społecznej, środowiskowej i ekonomicznej (ESG) odpowiedzialności w branży. Spodziewane są przebudowy i renowacje budynków, które mają na celu ograniczenie zużycia energii oraz emisji. Przykładem rozwijanych działań w branży handlowej jest wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku czy biodegradowalnych reklamówek, dążenie do zmniejszenia negatywnego wpływu procesu dostaw i zwrotów towarów na środowisko. Wzrastać będzie rola zarządzania, sprawiedliwego wynagradzania, inwestycji w kapitał ludzki czy dbania o interesy społeczności lokalnej. Przykładem działań spod znaku sustainability jest otwieranie w centrach handlowych butików oferujących ubrania i przedmioty z drugiej ręki jak np. koncept Ubrania do Oddania czy salon Kimono w Galerii Bemowo.

Pandemia już nie taka straszna?

Wraz ze wzrostem poziomu wyszczepienia społeczeństw i normalizowania się sytuacji epidemicznej w poszczególnych krajach, również w Polsce powoli zmniejsza się ryzyko i próg wprowadzenia znacznych obostrzeń dla obiektów handlowych. Konsekwencje poprzednich lockdownów - w 2020 i 2021 r. – branża może jednak odczuwać jeszcze przez kilka najbliższych lat.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.