Opinie o końcu handlu tradycyjnego są przesadzone, ale digitalizacja stała się fundamentalna dla rozwoju branży

Autor: dlahandlu.pl 23 lipca 2020 14:12

Opinie o końcu handlu tradycyjnego są przesadzone, ale digitalizacja stała się fundamentalna dla rozwoju branży Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International, fot. mat. pras.

Według danych Colliers International, w I połowie 2020 r. oddano do użytku około 135 tys. mkw. nowoczesnych centrów handlowych, dzięki czemu całkowite zasoby tej powierzchni w Polsce wzrosły obecnie do 12,2 mln mkw. Na koniec II kwartału w budowie było ponad 350 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego ok. 60 proc. trafi na rynek jeszcze w tym roku. Biorąc pod uwagę projekty oddane do użytku oraz te w budowie, roczna podaż powinna wynieść około 300-350 tys. mkw., osiągając nieznacznie wyższy poziom niż w 2019 r.

Nowe obiekty handlowe budowane są przede wszystkim w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (ponad 60% powierzchni) i stanowią niewielkie nieruchomości (5-10 tys. mkw.) o profilu „zakupy codzienne”. 22% nowych powierzchni powstaje zaś w największych aglomeracjach.

Największym obiektem otwartym w tym półroczu był Park Kujawia we Włocławku (23,7 tys. mkw.). Niezmiennie największymi, zarówno pod względem liczby obiektów, jak i ich powierzchni, pozostają rynki aglomeracji warszawskiej i Górnego Śląska. Nasycenie powierzchnią centrów handlowych w Polsce na koniec czerwca 2020 r. wzrosło do 319 mkw./1000 mieszkańców. W grupie największych aglomeracji najwyższe nasycenie zanotowano we Wrocławiu (888 mkw./1000 mieszkańców), a wśród miast średniej wielkości w Rzeszowie (1173 mkw./1000 mieszkańców).

W II kwartale w centrach handlowych doszło do wielu renegocjacji umów najemców z właścicielami. Rozporządzenia ograniczające działalność handlową z uwagi na pandemię COVID-19 wymusiły na sieciach handlowych konieczność skupienia się na podejmowaniu szybkich decyzji w obszarach związanych z zachowaniem ciągłości sprzedaży oraz minimalizacją kosztów.

– Okres pandemii wpływa na znaczące przyspieszenie dynamiki zmian w handlu, które idą w kierunku sprzedaży wielokanałowej. Czasowe zamknięcie centrów handlowych spowodowało, że wiele sieci zdecydowało się uruchomić dodatkowe kanały sprzedaży i dystrybucji, czy to na platformach marketplace, czy też rozszerzając zakres i formy elektronicznych zamówień oraz dostaw. Zdecydowanie strategia digitalizacji firm stała się fundamentalna dla rozwoju i zachowania stabilności biznesowej, a trend ten będzie coraz bardziej widoczny – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

Aktywność w sektorze e-commerce będzie rosła – dla wielu firm biznes on-line osiągnie w perspektywie kilku lat poziom ok. 20-25% całości sprzedaży. W okresie pandemii COVID-19 sieci handlowe testują nowe rozwiązania. Wprowadzane są np. mobilne punkty odbioru, uruchamiana jest sprzedaż internetowa i współpraca z operatorami TAXI, rozwijane są usługi Click&Collect lub system „traffic meter” prognozujący bieżący ruch w wybranym sklepie.

– Opinie o końcu handlu w formule tradycyjnej są jednak znacznie przesadzone. Sklepy stacjonarne dalej będą odgrywać ważną rolę w budowaniu sprzedaży i rozwoju firm handlowych. Ewidentnie natomiast zmodyfikowana zostanie strategia odnośnie liczby, typu lokalizacji czy formatu sklepów – podsumowuje Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7050
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.