Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Optymizm w centrach handlowych - klienci wracają

W maju, który był pierwszym miesiącem po czwartym lockdownie, odwiedzalność w dni robocze była o 17 proc. niższa niż w 2019 roku, a jednocześnie o 33 proc. wyższa niż rok temu, czyli tuż po pierwszym zamknięciu - podała Polska Rada Centrów Handlowych.
Reklama
  • Sobota była najchętniej wybieranym dniem na zakupy – w ten dzień każdą galerię średnio odwiedziło od 3 do 4 tys. klientów więcej niż w pozostałe dni handlowe tygodnia
  • 8 maja okazał się najlepszym pod względem odwiedzalności dniem dla centrów handlowych w całym miesiącu - była to pierwsza handlowa sobota po 6-tygodniowym lockdownie
  • Dane PRCH nt. odwiedzalności centrów handlowych pochodzą z systemów zliczania klientów za pomocą kamer 3D, które podają liczbę klientów z dokładnością do 98 proc.

Polska Rada Centrów Handlowych przeanalizowała wyniki odwiedzalności centrów handlowych za miesiąc maj porównując je z poprzednimi latami. Stopniowo z każdym tygodniem powraca do centrów pełna oferta handlowo-usługowa, co skłania klientów do regularnych odwiedzin i korzystania z niej. Wprowadzone wysokie standardy sanitarne potęgują poczucie bezpieczeństwa w obiektach handlowych, a klienci spragnieni kontaktów i wyjścia z domu wracają do nawyków zakupowych sprzed pandemii.

W związku z doświadczeniami z pandemii, obserwuje się zmienione zachowania konsumenckie. Od kilku miesięcy centra handlowe odwiedzane są raczej w pojedynkę niż całymi rodzinami. Zakupy są bardziej celowe, a paragon wyższy. Już w lutym tego roku obserwowano obroty wyższe niż przed pandemią, mimo odwiedzalności wynoszącej 79% poziomu z 2019 roku.

- Pełne otwarcie centrów handlowych było długo oczekiwane przez konsumentów, właścicieli i zarządców obiektów oraz najemców. Wyniki odwiedzalności w maju potwierdzają prognozy, że powrót do wyników sprzed pandemii powinien nastąpić szybko. Klienci, których coraz większa grupa jest już zaszczepiona, wyszli z domów, aby uzupełnić garderobę na lato oraz nadchodzące wakacje. Chętnie też korzystają z oferty kawiarni i restauracji, które działają w trybie na miejscu – powiedział Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający PRCH.

Średnie centra w regionie centralnym z najwyższymi wynikami

Trend obserwowany od początku pandemii wciąż się utrzymuje - najwyższą odwiedzalność, czyli najbardziej zbliżoną do tej sprzed pandemii odnotowują galerie handlowe o średniej wielkości tj. 20-39,9 tys. mkw. GLA. W maju br. średnia odwiedzalność tych obiektów sięgnęła 93 proc. rezultatów z 2019 roku. Niższe poziomy odwiedzalności w maju notowały obiekty handlowe o powierzchni przekraczającej 60 tys. mkw. GLA, ale wraz z uruchamianiem branży rozrywkowej i gastronomicznej, która stanowi znaczącą część ich oferty, odwiedzalność w tych centrach rośnie. W tygodniu od 31 maja do 6 czerwca ich średnia odwiedzalność w dni handlowe wyniosła już 87 proc. rezultatów sprzed pandemii.

Analiza danych w ujęciu regionalnym wskazuje na najwyższą odwiedzalność w regionie centralnym (88 proc. wyników z 2019 roku). Najniższą zaś w maju odnotowały galerie z północno-zachodniej części kraju.

Właściciele centrów handlowych potwierdzają dobre wyniki w maju

Monika Pyszkowska, Director Center Management International z ECE Projektmanagement Polska dzieli się danymi zbliżonymi do tych prezentowanych przez PRCH: Średnia dzienna frekwencja w maju w Galerii Bałtyckiej była o ok. 20 proc. niższa niż w 2019 roku i znacząco wyższa niż przed rokiem. Dodatkowo zdecydowana większość najemców była zadowolona ze swoich majowych obrotów.

Podobne wyniki płyną ze Starego Browaru: Odwiedzalność Starego Browaru nie odbiega od poziomu średnich rynkowych podawanych przez PRCH dla dużych centrów handlowych zlokalizowanych w centrach miast, zarówno w 2020, jak i w 2021 roku. Ważnym impulsem, przekładającym się na wzrosty footfallu w Starym Browarze było ponowne otwarcie ogródków 15 maja. Restauracje przy Dziedzińcu oraz większość kawiarni dysponuje bardzo atrakcyjnymi przestrzeniami na świeżym powietrzu z widokiem na park i zieleń – to od razu zachęciło klientów do odwiedzin w naszym centrum – komentuje Magdalena Kowalak, prezes spółki zarządzającej Starym Browarem w Poznaniu.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum