Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Orsay, Tesco, Salamander ….11 sieci, które wyszły z polskiego rynku

W ostatnim czasie polski rynek handlowy zanotował kilka debiutów, ale też kilka marek ogłosiło, że opuszcza nasz kraj. Przygotowaliśmy zestawienie sieci, które powiedziały pas.
Reklama

 1. Tesco

18 czerwca 2020 r. grupa Tesco podała, że za 819 milionów złotych sprzedała polski biznes i zamierza skoncentrować się na innych rynkach w regionie Europy Środkowej. Nabywcą jej 301 sklepów w Polsce jest Salling Group A/S, właściciel sieci Netto. W całym 2021 r. sieć Netto uruchomiła 200 sklepów, w tym 188 powstałych w procesie konwersji Tesco.

2. Camaieu

Również w czerwcu 2020 r. francuska sieć sklepów z odzieżą damską opuściła nasz rynek. Sieć liczyła w Polsce 25 placówek, głównie w galeriach handlowych. 

3. Promod

Promod to kolejny francuski brand, który wycofał się z Polski. Likwidator spółki podał, że 1 stycznia 2021 r. weszła w życie uchwała Zgromadzenia Wspólników o rozwiązaniu spółki i otwarciu jej likwidacji. Promod miał w Polsce 15 działających butików. W roku obrotowym 2018/2019 spółka zamknęła 6 sklepów i miała ich 42. Sieć miała 73,8 mln zł obrotu i 3,1 mln zł straty.

4. Salamander

To już kolejna sieć odzieżowa, która opuściła nasz rynek. Firma Salamander miała 7 salonów w Polsce (5 w Warszawie i 2 we Wrocławiu), w których obok marki własnej SALAMANDER oferowane były buty, torebki i akcesoria innych marek.

W Polsce spółka Salamander - Polska została zarejestrowana w KRS w maju 2003 roku. Sprzedaż spółki w 2020 roku spadła rdr. odpowiednio o 47,5% w marcu, 52,7% w maju, 31,2% w czerwcu, 26,03% w lipcu. W kwietniu sprzedaż wyniosła 0 zł.

5. Tape à l’oeil

Marka Tape à l’oeil w listopadzie 2021 r. zapowiedziała, że z końcem roku zamknie wszystkie stacjonarne sklepy w Polsce. Ostatnie 4 stacjonarne placówki zostały zamknięte 24 grudnia 2021. Firma zdecydowała, że polski rynek będzie obsługiwał tylko e-sklep.

Tape à l’oeil to francuska marka, która w 2013 roku pojawiała się w Polsce. Zaczęła od otwarcia 10 sklepów w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach i Czeladzi.

6.  Sportisimo

W połowie 2020 r. czeska sieć sklepów sportowych Sportisimo poinformowała, że zamyka placówki stacjonarne w Polsce i skupia się na rozwoju sklepu internetowego. "Czas koronawirusowego zamknięcia pozwolił nam na chwilę zatrzymać się, raz jeszcze przemyśleć nasze priorytety i stał się dla nas impulsem do zmian. Chcemy zawsze oferować usługi jak najwyższej jakości, a naszym głównym celem jest znaleźć złoty środek, który pomoże nam wciąż się doskonalić, a jednocześnie zapewnić stuprocentowe bezpieczeństwo Wam, naszym Klientom, jak również naszym pracownikom. Dlatego zdecydowaliśmy się całą naszą energię zainwestować w rozwój naszego sklepu internetowego. Wierzymy, że w dzisiejszych czasach jest to najnowocześniejszy i najbezpieczniejszy sposób robienia zakupów. W związku z tym w najbliższym czasie zamkniemy wszystkie nasze sklepy stacjonarne w Polsce" - można było przeczytać na stronie internetowej sieci firmy.
Sieć Sportisimo liczyła wtedy 104 sklepy w Czechach, 30 na Słowacji, 44 w Rumunii oraz trzy w Polsce.

7. Uterqüe

Uterqüe to marka grupy Inditex. Sieć funkcjonowała na rynku ponad 10 lat, teraz się z niego wycofuje. Firma zdecydowała, że 4 sklepy w Polsce, a 80 na świecie – zostaną zamknięte, a Massimo Dutti ma „wchłonąć” asortyment siostrzanej marki. Zgodnie z zapowiedzią, proces ten ma się zakończyć w 2022 roku. Do tego czasu ubrania i dodatki Uterqüe wciąż można kupić na stronie internetowej brandu, a także w sklepach stacjonarnych pozostałych marek Inditexu. 

 8. Gino Rossi

W lutym 2021 r. dowiedzieliśmy się, że sieć zamyka sklepy stacjonarne, ponieważ nie widzi dla nich przyszłości.
Gino Rossi to polska marka powstała w 1992 r. Zajmuje się przede wszystkim sprzedażą butów, ale też akcesoriów jak torebki czy rękawiczki. Od kilku lat sklepy marki Gino Rossi należą do firmy CCC. Marka zdecydowała, że jej produkty będą dostępne w innych sklepach grupy.

 9. Hebe Apteka

W 2020 r. pisaliśmy, że właściciel sieci Biedronki rezygnuje z aptek działających pod szyldem Hebe Apteka. Do zamknięcia było 47 sklepów. Zwolnienia grupowe dotknęły 290 pracowników, stanowiących 8,7 proc. wszystkich osób, zatrudnionych przez spółkę Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja. Jak podała spółka, sieć Hebe wycofała się z rynku farmaceutycznego, bo nie jest w stanie uzyskać "niezbędnego efektu skali w tej branży". Sieć drogerii i aptek Hebe działa w Polsce od 2011 roku.

10. BookBook

W styczniu 2022 r. dowiedzieliśmy się, że księgarnie BookBook złożyły wniosek o upadłość. Sieć miały być konkurencją dla Empiku, ale po kilku latach wpadła w tarapaty finansowe. Księgarnie z tym szyldem należą do spółki Dom Książki. W 2020 r. firma otworzyła postępowanie restrukturyzacyjne. W momencie złożenia wniosku o upadłość sieć liczyła 38 księgarni. 

11. Orsay

6 maja pisaliśmy, że Orsay, marka damskiej odzieży, należąca do francuskiej Association Familiale Mulliez, tej samej do której należą także Auchan, Decathlon i Leroy Merlin opuszcza polski rynek. W 2020 roku firma Ordipol, do której należy sieć Orsay w Polsce miała 34 mln zł straty na polskim rynku. Są to ostatnie dane finansowe, złożone przez spółkę w KRS.

Pierwszy sklep Orsay w Polsce otwarty został w 1997 w Czeladzi. Od 2002 roku Wrocławiu działał oddział dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Od 2015 Orsay prowadził także sprzedaż internetową w Polsce. Na potrzeby wysyłki towarów firma wynajęła wówczas magazyn o pow. 35 tys. mkw. Umowa była zawarta do 2024 roku.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (3)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum