PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Ożywnienie na rynku powierzchni handlowych będzie widoczne za dwa-trzy lata

Autor: portalspozywczy.pl 6 września 2010 21:18

Według ekspertów firmy Colliers International rynek powierzchni handlowych nadal rozwija się z mniejszą dynamiką niż w latach poprzednich. Widoczne są jednak pierwsze oznaki ożywienia oraz rosnąca aktywność deweloperów, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w podaży w latach 2012-2013.

Według najnowszego raportu Colliers International pierwsza połowa 2010 charakteryzowała się stabilizacją rynku powierzchni handlowych. Po znacznym spadku aktywności najemców w 2009 roku, kłopotach finansowych, a nawet bankructwach niektórych firm, sytuacja popytowa unormowała się. Liczba projektów wchodzących w fazę budowy spadła znacząco w 2009 roku z powodu restrykcyjnej polityki finansowania inwestycji wprowadzonej przez banki i nadal jest niska. Tylko 222 000 mkw. nowej powierzchni trafiło na rynek w pierwszej połowie tego roku. Całkowita nowa podaż w 2010 roku wyniesie około połowy podaży dostarczonej w roku 2009.

Całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynoszą obecnie 7,8 mln mkw. Około 221 000 mkw. ukończono w pierwszej połowie roku. Dla porównania, w analogicznym okresie 2009 roku na rynek trafiło 340 000 mkw. nowej powierzchni handlowej.
Na koniec czerwca całkowita podaż powierzchni handlowych w ośmiu największych miastach Polski wyniosła 5,13 mln mkw. W minionym półroczu w dużych miastach zostały ukończone cztery nowe projekty o łącznej powierzchni GLA 120 000 mkw. Były to: Port Łódź(67 000 mkw.) w Łodzi, Tesco (16 000 mkw.) oraz Metropol Dom i Wnętrze (21 000 mkw.) w Warszawie i Family Point (16 tys. mkw.) we Wrocławiu.

W drugiej połowie roku planowane jest ukończenie około 250 000 mkw. nowych powierzchni handlowych. W przypadku nasycenia największy jego wzrost zanotowała Łódź dzięki oddaniu do użytku Portu Łódź. Na koniec czerwca 2010 poziom nasycenia osiągnął tam 649 mkw. na 1000 mieszkańców, plasując miasto na czwartym miejscu wśród dużych miast. Metropoliami o największym stopniu nasycenia są niezmiennie Poznań (984 mkw/1000 mieszkańców), Wrocław (863) i Warszawa (829).

Małe i średnie miasta dysponują obecnie około 2,84 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Około 102 000 mkw. nowych powierzchni zostało oddanych do użytku w pierwszej połowie tego roku. Największe projekty to centrum handlowe Mazovia(28 000 mkw) w Płocku oraz Suwałki Plaza (21 000 mkw.) w Suwałkach. Spośród mniejszych miast największy wzrost wskaźnika nasycenia odnotował Płock -do poziomu 724 mkw. na 1000 mieszkańców. Najwyższy poziom nasycenia ze wszystkich miast jest w Opolu i sięga 1059 mkw. na 1000 mieszkańców.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7878

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.