PARTNERZY PORTALU

Panattoni: E-commerce zmienia magazyny. Mniejsze miasta, wyższe obiekty

Autor: EK 27 maja 2021 10:40

Panattoni: E-commerce zmienia magazyny. Mniejsze miasta, wyższe obiekty fot, Michał Samborski, Panattoni

E-commerce jest motorem logistyki, co przekłada się na gigantyczne zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową - mówi Michał Samborski, Head of Development, Panattoni.

Jak rozwój e-commerce wpłynął na rynek magazynowy?

Znacząco. Jest motorem napędowym logistyki, co przekłada się na gigantyczne zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową – za nami kolejny rekordowy kwartał na rynku obiektów przemysłowych i imponujące 1,6 mln kw. popytu brutto. Również i dla Panattoni trzy miesiące br. były imponujące - wynajęłyśmy ponad 639 000 m kw. czyli prawie 40 proc. w skali całej branży i 50 proc. procent więcej niż rok temu.

W wyniku rozwoju e-commerce, obserwujemy aktywizację mniejszych miast z 70 czy 100 tysięczną populacją mieszkańców, a główne rynki jak Warszawa, Górny Śląsk, Wrocław, Polska Centralna i Poznań - które cieszą się niezmienną największą popularnością - gonią kolejne aglomeracje: trójmiejska i krakowska. E-commerce wpływa również na specyfikację techniczną obiektów – jest zapotrzebowanie na wyższe budynki, a standardzie budujemy magazyny o wysokości już nie 10 m, a 12 m. Podobnie jest z zielonymi rozwiązaniami, które weszły na stałe do specyfikacji technicznej, w postaci chociażby certyfikacji obiektów. W przypadku Panattoni jest to najczęściej BREEAM przynajmniej na poziomie Very Good, ale i Excellent. I wreszcie e-commerce sprawił, że obiekty magazynowe są na celowniku rynku inwestycyjnego.


Jak nowe potrzeby w logistyce ostatniej mili zmieniają branżę magazynową?

W porównaniu z tradycyjnym kanałem dystrybucji, last mile delivery ma dużo większą skalę potrzeb. W uproszczeniu - w przypadku tradycyjnego modelu dystrybucji wystarczy magazyn centralny, do którego przychodzi towar z zakładu produkcyjnego lub jest importowany. Kompletacja odbywa się na poziomie palet, następnie są one wysyłane do sklepu, zaś cały proces konfekcjonowania odbywa się już de facto w sklepie. W przypadku modelu omnichannel czy e-commerce, poza centralnym magazynem wymagany jest również obiekt dostosowany do potrzeb realizacji zamówień pochodzących ze sklepów internetowych. Dodatkowo - w zależności od wymienionych modeli – potrzebujemy szeregu obiektów przeznaczonych do dystrybucji na poziomie indywidualnym, czyli wszystkich obiektów kurierskich, przesyłkowych, dzięki którym dany produkt jest dostarczony bezpośrednio do klienta. Konsekwencją tego jest zapotrzebowanie na dużo więcej powierzchni magazynowej plus powierzchnia o zwiększonej specjalizacji – wzbogacona czy dostosowana do potrzeb kurierskich, e-commerce’owych.




PARTNERZY SERWISU

partner serwisu partner serwisu



BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10732
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.