Pandemia obniżyła zysk sieci Rossmann w Polsce o 13 proc.

- Rok 2020 był okresem pełnym wyzwań, gwałtownych zmian w każdym obszarze działalności. Pomimo, że epidemia ciągle trwa, a jej skutki będą nam prawdopodobnie towarzyszyć jeszcze przez długi czas - już dzisiaj możemy być dumni, że udało nam się przejść przez najtrudniejszy okres razem z naszymi pracownikami oraz partnerami handlowymi utrzymując ciągłą i atrakcyjną ofertę na wysokim poziomie, odpowiadać na potrzeby jak i obawy naszych klientów, otwierać nowe sklepy. Co najważniejsze, pomimo wysokich kosztów udało nam się utrzymać i ochronić miejsca pracy oraz wypracować pozytywny wynik za rok 2020 - podsumowuje zarząd polskiego oddziału w raporcie za 2020 rok.
Firma podaje, że jej sklepy sklepy, pomimo wprowadzonych ograniczeń mogły pozostać otwarte, jednak na skutek apeli o pozostanie w domu, zakazu przemieszczania się i innych ograniczeń wprowadzonych w związku z pandemią, zanotowano duże spadki obrotów – w szczególności w zamkniętych centrach handlowych.
- Rozpoczęliśmy negocjacje kosztów czynszów najmów z centrami handlowymi, w których funkcjonują nasze sklepy, aby ograniczyć poziom ponoszonych strat i urealnić wysokość czynszów do osiąganych obrotów. Na bieżąco podejmowaliśmy decyzje o godzinach otwarć lub zamknięć w sytuacji konieczności dezynfekcji sklepu - czytamy w raporcie spółki.
Pomimo ograniczeń związanych z pandemią, spółka otworzyła w 2020 roku 92 sklepy. Na koniec grudnia 2020 r. Rossmann prowadził działalność w 1487 sklepach w 593 miejscowościach w Polsce.
Na koniec roku z Klubu Rossmann korzystało ponad 6 milionów klientów.
Tempo wzrostu sprzedaży w 2020 roku było niższe od planowanego, a obroty netto ze sprzedaży towarów i usług pozostały na poziomie podobnym do roku 2019 i wyniosły 8 794 270 285,55 zł (+1%). Zysk netto wyniósł 827 475 762,01 zł i był niższy o 13,22% niż w roku 2019.
Podatek dochodowy od osób prawnych, wykazany w rachunku zysków i strat za 2020 rok wyniósł 197 368 127,19zł i był o 15,4% niższy od podatku za poprzedni rok
- W roku 2021 planowany jest dalszy rozwój sieci sklepów oraz naszej platformy mobilnej. Zakładamy dalszą niepewność i konieczność szybkiego reagowania na ryzyka w związku z Covid-19. Naszym celem jest długoterminowy rozwój firmy, poprzez inwestycje i uatrakcyjnianie naszej oferty o produkty zgodne z najnowszymi trendami jak i umożliwienie naszym klientom wyboru najbardziej dogodnej metody zakupu towarów w korzystnej cenie. Nasze plany na najbliższe lata zakładają wzrosty sprzedaży i wyniku. W 2021 roku planujemy otworzyć następne 100 sklepów - podsumowuje firma.
Na koniec roku 2020 spółka dysponowała liniami kredytowymi w rachunkach bieżących na łączną kwotę 330 milionów zł. Na dzień bilansowy spółka nie posiadała zobowiązań z tytułu kredytów.
W trakcie roku 2020 właściciel podjął decyzję o zaliczkowej wypłacie dywidendy za rok 2020. Pierwszą przedpłatę dokonano w grudniu 2020 r. w kwocie 500.000.000,00 zł na podstawie Uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Rossmann SDP Sp. z o.o.
Wypłacona zaliczka stanowi 60,42% wypracowanego zysku netto.