Pandemia to nie tylko wzrost liczby e-zakupów, ale także ich wartości

Autor: dlahandlu.pl 10 września 2020 10:54

Pandemia zwiększyła liczbę realizowanych zakupów w sieci, ale także istotnie podniosła średnią wartość koszyka zakupowego (AOV).

Analiza dotycząca okresu 26 lipca – 8 sierpnia, czyli w 3 miesiące od pierwszego poluzowania restrykcji pokazuje, że sprzedaż online nie przestaje zyskiwać na znaczeniu. W takich krajach jak Wielka Brytania czy Australia wzrost r/r przychodów ze sprzedaży online wciąż przekracza 100 proc., podczas gdy w regionie DACH, w tym Niemczech, dynamika ustabilizowała się na poziomie 40 proc. Na drugim biegunie są Brazylia i Chiny, gdzie ostatnie 2 tygodnie przyniosły wyraźne, bo dwucyfrowe spadki sprzedaży online – komentuje Árpád Deàk RVP Sales & Growth Central & Southern Europe w Emarsys.

Udział e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrósł w kilka tygodni do szczytowego momentu ponad dwukrotnie (z 5,5 do 12 proc.). W latach 2010-2015 dynamika e-commerce na krajowym rynku była dwucyfrowa r/r i to był zawsze najszybciej wschodzący rynek online w UE. 


- W Polsce od mniej więcej połowy kwietnia przychody pure e-commerce mocno spadły, za to zdecydowanie zaczęły rosnąć przychody ze sprzedaży online tradycyjnych sklepów detalicznych. 
Chwilowy spadek dynamiki przychodów sklepów typu e-commerce w Polsce w drugiej połowie kwietnia powiązany był ze stopniowym zdjęciem restrykcji i otwarciem sieci i galerii handlowych 4 maja. Czynnikiem czasowo przeciągającym ruch ze sklepów pure e-commerce do retail e-commerce było wprowadzenie przez te drugie usług click& collect.

Pandemia zwiększyła liczbę realizowanych zakupów w sieci, ale także istotnie podniosła średnią wartość koszyka zakupowego (AOV). W przypadku „czystego” e-commerce w analizowanym przez Emarsys tygodniu zaczynający się od 27 lipca prym wiodły Czechy (+54%) i kraje bardziej rozwinięte: Estonia (ponad 47%) czy Hiszpania (ok. 47-proc. wzrost). Natomiast w odniesieniu do retail online widać bardzo wyraźną przewagę regionu Europy Środkowo-Wschodniej z Rumunią na czele – w TOP 5 państw z największym przyrostem AOV aż 4 miejsca zajmują jego przedstawiciele.

Pandemia „popchnęła” nową grupę klientów – osoby po 60. – do zakupów w sieci, jednocześnie coraz popularniejsze stają się zakupy online kategorii produktowych, które przed pandemią miały marginalne znaczenie w e-handlu. Mowa tu o zakupach spożywczych i artykułów FMCG.
- Pandemia dała ludziom impuls do testowania zakupów online, często produktów, których nigdy wcześniej nie kupowali przez internet. Pokazała też, że nie wszystkie sklepy były przygotowane na tak drastyczny wzrost popytu na ich produkty. To dla detalistów nauka na przyszłość, by z jednej strony stale dużo inwestować w „łatwość” i wygodę zakupów w sieci, a z drugiej dbać o ciągły rozwój logistyki, ponieważ na zalanie sklepów przez zamówienia klientów trzeba być gotowym zawsze, a nie tylko w czasie Black Friday – podsumował Dominik Janes z Unity Group.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6450
Ilość aktualnych ofert: 463385

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,79

  • Śr

    1,67

  • Min

    1,57

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.