Paragony Polaków: kupujemy mniej, a wydajemy więcej?

- W październiku 2021 r. na dowodach zakupów znajdowało się niemal 8 pozycji, natomiast w tym samym miesiącu 2022 r. liczba produktów spożywczych w koszykach zmalała do 7.
- Pomimo mniejszej liczby artykułów spożywczych w koszyku, średnia wartość na paragonie w październiku tego roku wzrosła o ponad 1,60 zł w porównaniu z rokiem poprzednim.
- Wraz z rosnącą inflacją, rośnie również zainteresowanie promocjami. Jak informują eksperci, w kwietniu 2022 r. zainteresowanie tym obszarem aplikacji zwiększyło się o 21 proc.
W aplikacji PanParagon porównane zostały paragony z października 2021 r. i 2022 r.
Inflacja zjadła jedną pozycję na paragonie
Jak pokazuje badanie, w ciągu ostatniego roku zmniejszyła się średnia liczba pozycji na jednym paragonie. W październiku 2021 r. na dowodach zakupów znajdowało się niemal 8 pozycji, natomiast w tym samym miesiącu 2022 r. liczba produktów spożywczych w koszykach zmalała do 7. W obliczu inflacji kupujemy zatem mniej. Ale czy to oznacza, że wydatki na zakupy spożywcze również się skurczyły?
– Pomimo mniejszej liczby artykułów spożywczych w koszyku, średnia wartość na paragonie w październiku tego roku wzrosła o ponad 1,60 zł w porównaniu z rokiem poprzednim. Kupujemy zatem mniej, ale płacimy więcej – informuje Antonina Grzelak.
Szczegóły znajdują się na poniższej grafice.

– Warto przypomnieć, że pół roku temu robiliśmy analogiczne badanie. Wtedy, średnia wartość na paragonie w kwietniu 2022 wzrosła o ponad 5 zł w stosunku tego samego miesiąca rok wcześniej. W październiku rozbieżność w cenie jest zatem znacznie mniejsza. Możliwe, że w tym czasie nauczyliśmy się skutecznie oszczędzać na jedzeniu minimalizując straty inflacyjne – zauważa ekspertka z aplikacji PanParagon.
Wyniki poprzedniego badania znajdują się poniżej.

Gazetki promocyjne przeżywają renesans
Wraz z rosnącą inflacją, rośnie również zainteresowanie promocjami. Wyznacznikiem tego są dane związane z klikalnością gazetek promocyjnych w aplikacji PanParagon. Jak informują eksperci, już w kwietniu 2022 r. zainteresowanie tym obszarem aplikacji zwiększyło się o 21 proc. W październiku mówią już o wzrostach klikaności gazetek promocyjnych o 29 proc. w skali ostatniego roku.