PFPŻ: Polsce może być trudno oprotestować pomysł "czeskich półek"
- W normalnych warunkach oczekiwałbym, że MRiRW oprotestuje pomysł "czeskich półek" jako stwarzający bariery dla eksporterów. Jednak może być nam to trudno zrobić, ponieważ Czesi stosują retorykę podobną do tej, której używaliśmy my sami jeszcze kilka lat temu lansując pomysł “polskich półek” w sieciach handlowych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
20 stycznia czeski parlament uchwalił przepisy, w myśl których od 2022 r. w tamtejszych sklepach będzie musiało się znaleźć co najmniej 55 proc. produktów czeskiej produkcji. W 2028 roku wskaźnik ten ma wynieść co najmniej 73 proc.
Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności wskazuje, że Czesi są dla Polski czwartym partnerem pod względem wielkości eksportu produktów rolno-spożywczych.
Przeczytaj także:
- Jak wiemy, w ramach wspólnego rynku UE teoretycznie nie powinno być żadnych barier w wymianie dóbr i usług. W praktyce jednak takie bariery istnieją, a w poszczególnych krajach protekcjonizm negatywnie wpływa na spójność Wspólnego Rynku. Wprowadzenie “czeskich półek” to klasyczna bariera pozataryfowa, poprzez którą próbuje się ograniczyć dostęp do rynku produktom i firmom spoza Czech. Ewentualnym uzasadnieniem mogłaby być sytuacja zagrożenia bezpieczeństwa żywnościowego, co oczywiście nie ma miejsca. Rodzi się pytanie jak ma wyglądać wspólny rynek UE jeśli wprowadzane są tego rodzaju ograniczenia - mówi.
Wiceprezes PFPŻ nie ma wątpliwości, że tego rodzaju rozwiązania mogą poważnie wpłynąć na kondycję polskiej branży rolno-spożywczej.
Przeczytaj także:
- Co roku eksportujemy żywność za 30 mld euro. 80 proc. tych produktów trafia na rynki UE. Pamiętajmy, że każdy kij ma dwa końce. Polski przemysł rolno-spożywczy w ostatnich 20 latach rozwija się głównie poprzez eksport i głównie w oparciu o Wspólny Rynek UE. Przy wprowadzeniu bariery procentowego udziału na półce sklepowej, dystrybutor w Czechach będzie zmuszony do ograniczenia zamówień polskiej żywności. W tym momencie dla polskiego producenta jest to bariera w handlu. Takie rozwiązanie w oczywisty sposób narusza zasady traktatowe i teoretycznie może być zaskarżone do Komisji Europejskiej. W praktyce okazuje się, że od momentu zaskarżenia do wydania opinii przez KE może minąć nawet 5 lat. Komisja nie stosuje w tym przypadku mechanizmu zabezpieczenia, np. zawieszając taki akt prawny. Dla przedsiębiorcy wyrok trybunału po latach będzie więc praktycznie bez znaczenia - wskazuje.
Całość na portalspozywczy.pl

-
MAF 2021-01-22 19:13:14
No właśnie, patriotom zakupowym ku przestrodze. Łatwo krzyczeć, zapominając, ze inni też mają głos, ... Jak Kuba Bogu,...itd
- 10:34 NBP: inflacja w 2021 r. wyniesie 3,1 proc., a w 2022 r. utrzyma się na...
- 10:30 Prezes Cinkciarz.pl wystawia na aukcji pierwszego tweeta
- 10:20 Kaufland nadal czeka na dwie decyzje UOKiKu, na jedną już ...6 miesiąc
- 09:59 ALDI jest kobietą - panie stanowią 70% kadry managerskiej i kierowniczej
- 09:54 Premier: pandemia stała się katalizatorem cyfrowej transformacji
- 09:52 Michał Dworczyk: chcielibyśmy, aby obostrzenia w Wielkanoc były jak najmniej...
- 09:36 62 proc. franczyzobiorców sieci Żabka to kobiety
- 09:33 Pointpack i Poczta Polska dostarczą przesyłki do sklepów Żabka
-
W tym roku Sweet Gallery otworzy w Polsce 180 nowych punktów
-
Sieć pizzerii Stopiątka otwiera nowe lokale
-
Zakaz handlu przed Sądem Najwyższym w kontekście "przeważającej działalności"...
-
Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
-
Castorama zamiast Tesco w Rudzie Śląskiej
-
PRCH: Odwiedzalność centrów handlowych wynosi obecnie 77 proc. ubiegłorocznej
- 1 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 2 Tymczasowa decyzja UOKiK ws. transakcji Netto-Tesco
- 3 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 4 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 5 Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 6 Piotr i Paweł w Starym Browarze zlikwidowany
-
Plany Biedronki na 2021 rok: Około 700 mln euro inwestycji, 100 nowych sklepów
-
Startuje 9. edycja konkursu e-Commerce Polska awards
-
Ostatni dzwonek na Tarczę 2.0. PFR wyjaśnia wątpliwości
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.