Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

PGS: Pandemia pokazała siłę rodzimych sklepów

O rozwoju sieci sklepów PGS w kolejnych latach, zmianach zachowań konsumenckich w wyniku pandemii oraz zbliżającym się kryzysie gospodarczym rozmawiamy z Michałem Sadeckim, prezesem Polskiej Grupy Supermarketów. - Odnosimy wrażenie, że coraz więcej klientów decyduje się na zakupy w mniejszych osiedlowych sklepach – mówi prezes PGS.
Reklama

Czy można dokonać już pierwszego podsumowania okresu lockdown? Jak obostrzenia związane z pandemią wpłynęły na sklepy zrzeszone w Polskiej Grupie Supermarketów?

Lockdown całkowicie zmienił sposób w jaki dotychczas funkcjonowaliśmy, zarówno prywatnie jak i zawodowo. W pierwszym etapie napotkaliśmy wiele wyzwań, którym musieliśmy stawić czoło. Żele antybakteryjne, maseczki i rękawiczki ochronne – musieliśmy uruchomić wszelkie kontakty, by zapewnić sklepom odpowiedni ich zapas.

Uważam jednak, że poradziliśmy sobie z tym bardzo sprawnie, dzięki szybkiej reakcji i współpracy naszych partnerów. Wbrew doświadczeniom innych sieci, nie mieliśmy większych problemów z zatowarowaniem. Co jednak najistotniejsze, nikt z personelu naszych sklepów nie zaraził się koronawirusem. Środki zaradcze były zatem wystarczające.

Jaka jest obecnie sytuacja sieci sklepów Top Market? Czy sprzedaż w trakcie pandemii wzrosła lub spadła i o ile?

W niektórych kategoriach wzrosty, w szczególnie w pierwszym okresie epidemii, przekraczały 30% - mam tu na myśli głównie produkty z wysoką datą przydatności do spożycia. Średnio sprzedaż r/r w ostatnich 4 miesiącach wzrosła o ponad 15%, jednak w zasadzie co roku odnotowujemy podobne wyniki – w ostatnim czasie społeczeństwo wyraźnie się bogaciło.

Teraz oczekujemy spowolnienia gospodarczego. Jak na razie nie obserwujemy tego w wynikach finansowych, jednak wiemy, że należy przygotować się na gorszy okres, który zdaniem wielu ekonomistów właśnie następuje.

Z drugiej strony, odnosimy wrażenie, że coraz więcej klientów decyduje się na zakupy w mniejszych osiedlowych sklepach. Klienci starają się robić je krócej i sprawniej. Jednak by mówić o wyraźnych zmianach w zachowaniach konsumenckich przyjdzie nam poczekać kolejny kwartał.

Czy spółka zauważyła zaburzenia w łańcuchach dostaw?
Nie doświadczyliśmy poważnych zakłóceń w naszym łańcuchu dostaw. Uważam wręcz, że zachowanie jego ciągłości było naszym największym sukcesem. Jesteśmy przekonani, że kluczem dla lepszego funkcjonowania sklepów w niestabilnych czasach jest zawiązanie ściślejszej współpracy z lokalnymi dostawcami oraz inwestowanie w marki własne. To są właśnie kluczowe filary strategii rozwojowej PGS. Rzeczywistość zweryfikowała słuszność tego podejścia.

Na jakim etapie jest rozwój projektu platformy e-commerce dla sieci Top Market? Z jakimi firmami kurierskimi zamierza współpracować PGS?

Platforma została już otwarta, jednak na razie wykorzystuje ją jedynie część sklepów. Współpracujemy głównie z lokalnymi firmami kurierskimi, a także – jako, że gros sklepów prowadzonych jest przez firmy rodzinne - funkcje kuriera nierzadko pełnią właściciele lub członkowie rodzin. Myślę, że otwierając drzwi kurierowi miło jest spotkać znajomą twarz – podobnie jak przy kasie podczas zakupów tradycyjnych.

Jak okres pandemii i zamrożenia gospodarki wpłynął na plany spółki? Czy firma musi ograniczyć rozwój sieci sklepów, czy przeciwnie, ma nadzieję na bardziej dynamiczną ekspansję?

Okres pandemii zmusił nas do ponownego spojrzenia na rynek. Nie oznacza to, że nasze plany drastycznie się zmieniły. Spodziewaliśmy się 700 sklepów do końca 2020 roku - ten plan jest wciąż możliwy do osiągnięcia, jednak obecnie koncentrujemy się na wzmocnieniu Grupy od środka. Przysłuchujemy się sugestiom naszych członków i członkiń, staramy przygotować sklepy do kolejnej fali epidemii, która może nadejść już wczesną jesienią.

Czy po przekroczeniu granicy 700 sklepów będzie jeszcze miejsce na rozwój sieci w Polsce? Jaki może być potencjał polskiego rynku handlu detalicznego dla sklepów Top Market?

Po przekroczeniu 700 sklepów miejsce na dalszy rozwój w Polsce wciąż będzie. Np. w kolejnych województwach, w których obecnie marki Top Market nie ma. Wydaje nam się, że priorytety powinny być ustanowione gdzie indziej, a dalszy wzrost placówek byłby dowodem ich realizacji.

Co z planami wejścia w segment hurtu? Czy spółka rezygnuje z tych planów, czy odsuwa je w czasie?

Segment hurtowy rzeczywiście był na naszym horyzoncie. Na razie plan ten odsuwamy w czasie, ważniejsza jest dla nas konsolidacja rynku i wzmocnienie obecnych firm partnerskich PGS.

Czy widoczne są zmiany w zachowaniach konsumenckich, które pojawiły się na skutek pandemii? Na czym one polegają?

Tak jak wcześniej wspomniałem, by rzeczywiście mówić o zmianie zachowań konsumenckich, musimy poczekać jeszcze jeden lub dwa kwartały. W oczy rzuca się jednak, co wydaje się pozornie paradoksalnie, że w sklepie zakupy robione są częściej, w mniejszych ilościach. Jednak co za tym idzie czas poświęcony na pojedyncze odwiedziny spada. Bezsprzecznie znaczącym trendem są zakupy online, choć wciąż dominuje on wśród mieszkańców większych miast.

Czy pandemia i lockdown są szansą czy zagrożeniem dla polskich spółek działających w segmencie handlu detalicznego?

Pandemia i lockdown są zagrożeniem dla całej gospodarki. Zbliżający się kryzys gospodarczy z pewnością będzie potężnym wyzwaniem. Być może największym dla polskiej gospodarki od pierwszych lat transformacji. By go przetrwać należy być zarazem rozważnym i odważnym. Rozważnym w rozpoznawaniu zagrożeń i podejmowaniu racjonalnych decyzji opartych na dostępnej wiedzy. Odważnym w eksplorowaniu otoczenia, szukaniu szans i podejmowaniu finalnych decyzji.

Czy PGS bierze pod uwagę możliwość wystąpienia drugiej fali pandemii? Czy spółka przygotowuje się na taki scenariusz?

WHO informowało już, że najprawdopodobniej czeka nas druga fala pandemii jesienią. Jesteśmy tego świadomi i, tak jak już wspomniałem, od dłuższego czasu przygotowujemy się na ten scenariusz.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum