PIE: Polska umocniła pozycję ważnego dostawcy towarów do Niemiec

Autor: PAP 10 września 2020 12:05

Polska umocniła pozycję ważnego partnera handlowego Niemiec - wskazał Polski Instytut Ekonomiczny. Pod względem wartości byliśmy w lipcu drugim unijnym dostawcą towarów do tego kraju i czwartym na świecie. Zyskaliśmy też jako rynek zbytu niemieckich towarów.

Jak wskazali analitycy PIE, Stany Zjednoczone są nadal najważniejszym rynkiem zbytu niemieckich towarów, chociaż w ostatnim roku ich rola zmalała. "W lipcu 2020 r. do USA trafiło 9,1 proc. eksportu Niemiec, tj. o 0,7 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Zwiększyło się natomiast znaczenie Chin, dotkniętych w mniejszym stopniu pandemią COVID-19" - zwrócili uwagę w czwartkowym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE".

Podkreślili, że jako odbiorca niemieckich towarów zyskała także Polska. "W lipcu br. jej udział w eksporcie Niemiec był o 0,6 pkt. proc. wyższy niż rok wcześniej i wyniósł 5,3 proc. Straciły zaś m.in. Francja, Wielka Brytania i Japonia" - zaznaczyli.

Analitycy zwrócili uwagę, że nasz kraj umocnił swoją pozycję także jako dostawca towarów do Niemiec. Udział Polski w imporcie Niemiec w lipcu br. był o 0,8 pkt. proc. wyższy niż rok wcześniej i wyniósł 5,8 proc. "Tym samym Polska była pod względem wartości drugim (po Niderlandach) unijnym dostawcą towarów do Niemiec i czwartym na świecie (po USA i Chinach)" - wskazali.

Według PIE umocnienie się pozycji Chin w handlu Niemiec "można przede wszystkim wiązać z szybszą poprawą sytuacji epidemiologicznej niż w większości krajów na świecie". W ostatnim roku udział Państwa Środka w imporcie Niemiec zwiększył się o ponad 2 pkt. proc. - do 12,4 proc. "Wzrost znaczenia Polski to z kolei m.in. efekt łagodnego przebiegu pandemii COVID-19 w naszym kraju oraz dostarczania na rynek niemiecki relatywnie tańszych towarów w porównaniu z wieloma innymi eksporterami" - ocenili.

PIE zauważyło, że do wzrostu niemieckiego eksportu w lipcu br. w największym stopniu przyczynił się rosnący światowy popyt na trzy grupy produktów: pojazdy mechaniczne oraz części motoryzacyjne (wkład w tempo wzrostu o 1,21 pkt. proc.), maszyny i urządzenia mechaniczne (o 0,84 pkt. proc.), a także urządzenia elektryczne oraz ich części (o 0,73 pkt. proc.). "Jest to o tyle istotne, że wyroby te są wytwarzane w ramach globalnych łańcuchów wartości, w których ważnymi poddostawcami są polskie przedsiębiorstwa" - zaznaczyli. Szczególne znaczenie ma tutaj przemysł motoryzacyjny. Polska jest nie tylko eksporterem samochodów na rynek niemiecki, lecz także dostarcza części i akcesoria motoryzacyjne do niemieckich fabryk aut produkujących na eksport. "Stąd też wzrost zagranicznego popytu na wytwarzane w Niemczech samochody pobudza jednocześnie polski eksport części do tego kraju" - wskazali.

Przypomnieli, że w czasie pandemii najmocniej ucierpiała branża motoryzacyjna. Według cytowanych przez analityków danych Destatis za pierwsze półrocze 2020 r., najwięcej do nadrobienia w eksporcie za Odrę Polska miała właśnie w grupie wyrobów przemysłu motoryzacyjnego. Niemiecki import z Polski tych wyrobów był o ponad 27 proc. niższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Natomiast wyższa niż w pierwszym półroczu 2019 r. była sprzedaż wyrobów tytoniowych, ryb, urządzeń elektrycznych oraz wyrobów piekarskich i ciastkarskich.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6473
Ilość aktualnych ofert: 464118

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.