PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

PIH: Handel w czasach epidemii boryka się z brakiem ludzi do pracy

Autor: dlahandlu.pl 17 marca 2020 11:41

PIH: Handel w czasach epidemii boryka się z brakiem ludzi do pracy Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. Fot. PIH

Polska Izba Handlu zwróciła się do rządu o działania zapewniające ciągłość dostaw żywności w związku ze stanem zagrożenia epidemiologicznego w Polsce. – Wszyscy z dnia na dzień znaleźliśmy się w odmiennej niż dotychczas sytuacji. W dużej mierze dotyczy to branży handlu, której sprawne działanie jest teraz niezwykle ważne, aby zapewnić społeczeństwu dostęp do żywności. Głównym problemem, z jakim spotyka się teraz ten sektor, jest brak ludzi do pracy – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

- Kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej liczby zmotywowanych pracowników i środków bezpieczeństwa. Proponujemy, aby rząd jak najszybciej wprowadził „Pakiet dla zapewnienia ciągłości dostaw żywności" – dodaje.

PIH widzi następujące powody niedoborów pracowników: opieka nad dziećmi, obawa przed zarażeniem się koronawirusem, brak możliwości zatrudniania pracowników tymczasowych (głównie z Ukrainy), którzy stanowią obecnie ok. 30% załogi centrów dystrybucyjnych.

Zdaniem organizacji, środkiem zaradczym byłoby np. dodatkowe wsparcie finansowe dla rodziców, którzy mimo uprawnienia do opieki nad dzieckiem decydują się na kontynuowanie pracy, a także wdrożenie procedur i zapewnienie środków zwiększających bezpieczeństwo osób pracujących w handlu żywnością - szczególnie pracowników sklepów i hurtowni.

Wśród takich procedur PIH wymienia: wymóg pakowania pieczywa i innych towarów w torebki foliowe, tymczasowe zliberalizowanie ograniczenia handlu w niedzielę, by chociaż częściowo rozładować kolejki i problemy organizacyjne w sklepach (przynajmniej w zakresie możliwości  zatowarowania sklepu i dezynfekcji czy przygotowania sklepu do sprzedaży kluczowego asortymentu) oraz dostęp dla handlu i dystrybutorów żywności w trybie pilnym do środków higienicznych – płynów dezynfekujących, rękawiczek, maseczek.

Zdaniem PIH, sytuacje mógłby także poprawić pakiet ułatwień do zatrudniania pracowników tymczasowych w sektorze handlu i produkcji żywności obejmujący np. przedłużenie obowiązujących wiz i zezwoleń na pracę dla pracowników tymczasowych z Ukrainy zatrudnionych obecnie ww. sektorach, możliwość wjazdu do Polski pracowników, którzy byli zatrudnieni w ww. sektorach w okresie ostatnich 12 miesięcy przez okres co najmniej 3 miesięcy i wyjechali w celu odnowienia pozwolenia na pracę, czy ograniczenie formalności związanych z wydawaniem nowych zezwoleń na pracę w ww. sektorach.

- Wymienione środki zaradcze, to oczywiście wstępna propozycja, której celem jest zwrócenie uwagi na problemy, z którym będą musiały zmierzyć się wszystkie firmy z sektora produkcji i dystrybucji żywności w Polsce. Sytuacja w walce z epidemią jest dynamiczna, dlatego ważne jest, by odpowiednio wcześniej rozpocząć prace nad zapewnieniem ciągłości dostaw oraz umożliwić odpowiedni przepływ informacji z firmami z tych sektorów – dodaje Maciej Ptaszyński.

- Niezmiernie ważne jest też powołanie zespołu do spraw zapewnienia ciągłości dostaw żywności z udziałem przedstawicieli Rządu na najwyższym szczeblu oraz organizacji zrzeszających handel i dystrybutorów żywności, o co apelujemy od początku tej kryzysowej sytuacji – zwraca uwagę Polska Izba Handlu.

PIH to organizacja zrzeszająca 30 000 sklepów, dystrybutorów oraz hurtowni spożywczych i drogeryjnych prowadzących centra dystrybucyjne żywności w kraju oraz firmy z otoczenia FMCG.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6281
Ilość aktualnych ofert: 510261

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,99

  • Śr

    4,76

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.