Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

PIH o zakazie handlu: Sejm powinien wziąć pod uwagę poprawki Senatu

- Istotna w nowelizacji ustawy o zakazie handlu w niedziele jest nie tyle sama poprawka dotycząca poczty, ile to żeby posłowie podczas ostatniego głosowania wzięli pod uwagę poprawki wniesione do projektu nowelizacji przez Senat - komentuje dla portalu dlahandlu.pl Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.
Reklama

- Zawarte tam zostały bardzo ważne i szeroko popierane postulaty. Należą do nich rozszerzenie katalogu osób, które mogą świadczyć pomoc przedsiębiorcy stającemu samodzielnie za ladą – katalog ten został co prawda w pewnym zakresie poszerzony w projekcie ustawy przyjętym przez Sejm, ale jest on mocno niepełny. Apelowaliśmy wraz z innymi organizacjami i apel ten uwzględnił Senat, żeby zakres osób udzielających pomocy przedsiębiorcy zawierał oprócz małżonków osoby pozostające we wspólnym pożyciu, zstępnych, wstępnych, dzieci małżonka, dzieci przysposobionych, macochy, ojczyma, rodzeństwa lub powinowatych w tej samej linii lub stopniu. Niezmiernie ważne jest także umożliwienie świadczenia przez te osoby oprócz pomocy nieodpłatnej także odpłatnej. Umożliwienie także odpłatnej pomocy wymienionych członków rodziny pozwoli uniknąć zarzutu nierównego traktowania tych osób w stosunku do innych pracowników lub zatrudnionych, którzy otrzymują wynagrodzenie za pracę wykonywaną przez nich w placówce handlowej. Podobnie także wprowadzenie odpłatnej pomocy będzie istotne w przypadku zdarzeń takich jak wypadek przy pracy - argumentuje Maciej Ptaszyński.

Uniknąć nowych obowiązków administracyjnych

Zdaniem wiceprezesa PIH, kolejnym ważnym postulatem jaki został przyjęty przez Senat i powinien znaleźć się w finalnej wersji ustawy, która wejdzie do porządku prawnego powinno być uniknięcie nakładania nowych obowiązków administracyjnych na przedsiębiorców, którzy korzystają z wyłączeń od zakazu w oparciu o kryterium „przeważającej działalności”.

- To usunięcie wprowadzonej przez Sejm konieczności prowadzenia nowej ewidencji przeprowadzanych transakcji sprzedaży, w podziale na rodzaje sprzedawanych towarów lub usług i na rodzaje działalności. Nowelizacja ustawy powinna dawać Państwowej Inspekcji Pracy skuteczne narzędzia kontroli przestrzegania ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Może to jednak zrobić bez jednoczesnego nakładania na przedsiębiorców nowych obciążeń administracyjnych. Spełnienie wskazanych w sejmowej nowelizacji ustawy obowiązków ewidencyjnych może być w praktyce niewykonalne dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza najmniejszych. W efekcie wprowadzenie wskazanych w nowelizacji ustawy zmian może doprowadzić do paraliżu dużej części handlu i usług, utrudnić przedsiębiorcom planowanie swojej działalności i wymusić na nich niepotrzebne zmiany organizacyjne, dlatego jej likwidacja przez Senat zasługuje na poparcie jako element zmniejszania obciążeń administracyjnych - uważa nasz rozmówca.

- Warto także wspomnieć o innej ważnej poprawce przyjętej przez Senat umożliwiającej zatrudnianie przez mikroprzedsiębiorców w niedziele studentów i emerytów. Wprowadzenie takiej możliwości będzie wsparciem dla najdrobniejszych przedsiębiorców, a jednocześnie umożliwi aktywizację zawodową emerytów i studentów, czyli grup, które znajdują się w szczególnej sytuacji na rynku pracy - podsumowuje Maciej Ptaszyński.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.