Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

PIH: Okres wypowiedzenia dla różnych form franczyzy nie powinien być taki sam

Rodzaje umów franczyzowych i współpraca w ich ramach mogą podlegać klasyfikacji co najmniej według kilkunastu różnych kryteriów - mówi Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny PIH. Jego zdaniem, podczas prac nad Kodeksem Dobrych Praktyk dla Franczyzy pojawiło sie pytanie, czy możliwe jest sprowadzenie do wspólnego mianownika całej problematyki wypowiedzeń umów franczyzowych.
Reklama

Przypomnijmy, pod koniec lipca franczyzobiorcy, franczyzodawcy oraz organizacje branżowe przyjęły Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Jest to pierwsza inicjatywa w obszarze podnoszenia standardów współpracy w tym sektorze, wspólna dla obu stron relacji franczyzowej.

Projekt Kodeksu nie uzyskał jednak poparcia Rzecznika MŚP, Adama Abramowicza. Jak tłumaczy rzecznik MŚP, wypracowana formuła Kodeksu nie jest kompromisem, ponieważ nie zawiera w sobie najważniejszego z punktu widzenia franczyzobiorców zapisu o 3 i 6 miesięcznym okresie wypowiedzenia odpowiednio dla franczyzobiorców i franczyzodawców. 

Poniżej publikujemy komentarz, jakie udzielił nam w tej sprawie Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny PIH:

Uzgodnienie zestawu dobrych praktyk dla współpracy w ramach franczyzy leży w interesie całego środowiska, tak franczyzodawców jak i franczyzobiorców, bez względu na różnice w realizowanych modelach franczyzowych.

Rodzaje umów franczyzowych i współpraca w ich ramach mogą podlegać klasyfikacji co najmniej według kilkunastu różnych kryteriów. W toku finalnych prac nad kodeksem na forum zespołu do spraw franczyzy pojawiło się pytanie czy możliwe jest sprowadzenie do wspólnego mianownika całej problematyki wypowiedzeń umów franczyzowych, opierając je na predefiniowanych sztywnych terminach zapisanych w kodeksie.

W świetle wiedzy Polskiej Izby Handlu, jako organizacji związanej z franczyzą już od 24 lat, odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i nie da się sprowadzić do krótkiego „tak” lub „nie”.

Skala zróżnicowania systemów franczyzowych, tak pod względem organizacyjnym, finansowym, modelu biznesowego, branży czy zaangażowania obu stron systemu franczyzowego oraz podmiotów trzecich, utrudnia rozciągnięcie na nie wszystkie wspólnego mianownika, jakim byłby jednolity dla wszystkich sposób kończenia współpracy.

Nie można bowiem w żaden sposób porównywać działających we franczyzie mikroprzedsiębiorców, których nakłady finansowe są niskie, ze skomplikowanymi pod względem know-how, unikalności oferowanego produktu, czy infrastruktury podmiotami, które do swojego prawidłowego zadziałania wymagają ogromnych nakładów finansowych obu stron, często popartych potężnymi kredytami bankowymi czy powiązaniami biznesowymi z podmiotami trzecimi o charakterze wieloletnim (np. leasing).

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.