PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Piotr i Paweł, TXM, Ruch – jak obecnie restrukturyzuje się handel?

Autor: dlahandlu.pl, PB 25 września 2019 14:49

Piotr i Paweł, TXM, Ruch – jak obecnie restrukturyzuje się handel? Na zdj. mecenas Joanna Gąsowski, z firmy Wolf Theiss

W segmencie handlu nie zawsze majątek dłużnika ma dużą wartość, dlatego korzystniejsze jest pozwolenie takiemu dłużnikowi na restrukturyzację i  generowanie dalszych przychodów niż likwidowanie majątku – mówi w wywiadzie z dlahandlu.pl mecenas Joanna Gąsowski, z firmy Wolf Theiss. Jej zdaniem, w kwestii zatorów płatniczych potrzebna jest edukacja dłużników i wierzycieli, ponieważ problem nie tkwi w regulacjach prawnych, ale w świadomości przedsiębiorców.

Które z tych rozwiązań najczęściej wybierają firmy działające w sektorze handlowym?

Obserwuję, że wśród średnich i małych przedsiębiorstw najczęściej otwierane jest przyspieszone postępowanie układowe. Spółki, które obecnie przechodzą taką restrukturyzację to np. TXM, Ruch S.A. Postępowanie to może być otwarte tylko na wniosek dłużnika. Jest ono nadzorowane przez sąd.

W przypadku dużych sieci handlowych częściej otwierane są postępowania sanacyjne. Można powiedzieć, że istnieje taka zależność: duże sklepy – duże problemy, a co za tym idzie, potrzebujące głębokiej restrukturyzacji. Takie postępowanie zostało otwarte wobec Almy, sieci drogerii Dayli, obecnie przechodzi je Piotr i Paweł, Bać-Pol, a niedawno zakończyła je spółka Fashion Connection.

Sanacja najbardziej ingeruje w sprawy dłużnika, ale za to umożliwia mu przeprowadzenie gruntownych zmian. Jednocześnie gwarantuje mu ochronę przed wierzycielami, ponieważ w trakcie postępowania wierzyciele nie mogą prowadzić egzekucji wierzytelności pieniężnych wobec dłużnika.

Jak ocenia Pani proces restrukturyzacji sieci Piotr i Paweł? Wydaje się, że sytuacja jest dość skomplikowana. Spar Group Ltd. uzyskał zgodę UOKiK na przejęcie sieci, ale toczy się spór o znak Spar w Amsterdamie… Czy cały ten proces ma szanse na pozytywne zakończenie?

Spór pomiędzy Grupą Spar z RPA, która jest nowym inwestorem Piotra i Pawła, a spółką Spar Polska z Grupy Bać-Pol, kto może rozwijać sklepy Spar w Polsce, może potrwać nawet kilka lat. Co ciekawe, wobec spółki Bać-Pol, która jest właścicielem Spar Polska również toczy się postępowanie sanacyjne.

Co do zasady spór o znak towarowy nie powinien mieć przełożenia na postępowanie sanacyjne Piotra i Pawła, o ile nie przekłada on się na pozyskanie finansowania przez spółki Piotr i Paweł od nowego właściciela. Problemem był brak regulowania przez spółki z grupy Piotr i Paweł swoich bieżących zobowiązań pieniężnych. Na tej podstawie sąd umorzył właśnie postępowanie wobec jednej ze spółek (postanowienie o umorzeniu nie jest jednak prawomocne, więc postępowanie sanacyjne toczy się nadal - red.)

Natomiast, jeżeli chodzi o toczący się spór, to jeżeli wypowiedzenie umowy licencyjnej Spar Polska okazałoby się bezskuteczne, Spar International nie będzie mógłby używać znaku towarowego Spar na terenie Polski, a co za tym idzie Piotr i Paweł będzie musiał prowadzić działalność pod inną nazwą niż Spar.


  • Picia 2019-09-26 19:50:34

    Pani Mecenas, proszę nie brać wypłaty przez 120 dni i dalej pracować. Sieć handlowa wykiwała wszystkich, zwłaszcza dostawców. A nie wszyscy dostawcy to giganci, mali mają też rodziny, przez nich mają kłopoty.

  • Marian Schodnik 2019-09-26 14:34:24

    Bardzo przydatne informacje głównie dla wierzycieli.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,88

  • Śr

    4,67

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7628
Ilość aktualnych ofert: 473251

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.