PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Piotr i Paweł, TXM, Ruch – jak obecnie restrukturyzuje się handel?

Autor: dlahandlu.pl, PB 25 września 2019 14:49

Piotr i Paweł, TXM, Ruch – jak obecnie restrukturyzuje się handel? Na zdj. mecenas Joanna Gąsowski, z firmy Wolf Theiss

W segmencie handlu nie zawsze majątek dłużnika ma dużą wartość, dlatego korzystniejsze jest pozwolenie takiemu dłużnikowi na restrukturyzację i  generowanie dalszych przychodów niż likwidowanie majątku – mówi w wywiadzie z dlahandlu.pl mecenas Joanna Gąsowski, z firmy Wolf Theiss. Jej zdaniem, w kwestii zatorów płatniczych potrzebna jest edukacja dłużników i wierzycieli, ponieważ problem nie tkwi w regulacjach prawnych, ale w świadomości przedsiębiorców.

Dlaczego jest tak dużo postępowań restrukturyzacyjnych w segmencie handlu?

Najnowsze badania BIK pokazują, że w handlu nastąpił prawie 46 proc. wzrost upadłości i restrukturyzacji. Prócz specyfiki sektora handlowego, w którym firmy działają na niskich marżach, powodem są także czynniki makroekonomiczne. Wzrost wynagrodzenia, duża konkurencja rynkowa i zakaz handlu w niedziele powodują, że mniejsze sklepy muszą przejść restrukturyzację. Kolejnym czynnikiem jest rozwój technologii e-commerce. Duże sklepy mają środki, by inwestować w te technologie, ale mniejsze nie.

Czy ustawa o zatorach płatniczych, która wchodzi w życie od 1 stycznia 2020 roku, może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację przedsiębiorstw handlowych?

W praktyce duże sieci handlowe płacą swoim dostawcom dopiero po 90 dniach, a zdarzają się także 120 dniowe okresy płatności. Dzieje się tak pomimo, że dostarczony towar był towarem szybko rotującym i sieć dawno już uzyskała za niego gotówkę.  Co więcej, silna pozycja na rynku pozwala również dużym sieciom na dyktowanie cen dostarczanych im produktów, a także przerzucanie kosztów marketingowych na dostawców lub producentów. Duże sieci handlowe nie są jednak jedynymi winowajcami powstających coraz większych zatorów płatniczych w sektorze handlu.

Badania BIK wskazują, że na skutek zatorów płatniczych obecnie bardziej niż detal cierpi handel hurtowy, który jest uzależniony od handlu detalicznego. Hurtownicy sprzedają sklepom z odroczonym terminem płatności i w ten sposób sklepy kredytują się kosztem dostawców. Przedstawiciele Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii twierdzą, że sytuacja w sektorze handlu ma ulec poprawie od początku przyszłego roku, kiedy to wejdzie w życie ustawa „o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych”.

Jakie widzi Pani pozytywne zapisy w tej ustawie, a jakie są jej słabe strony?

Założeniem ustawy było wprowadzenie pewnych mechanizmów, które mogłyby pomóc dostawcom w relacjach z sieciami handlowymi. Pierwszym z takich mechanizmów jest skrócenie terminów płatności. Jeśli dłużnikiem jest duży przedsiębiorca, a wierzycielem mały, mikro, lub średni, to termin ten nie może przekraczać 60 dni. W przypadku gdy mamy do czynienia z przedsiębiorcami podobnymi do siebie pod względem wielkości, strony mogą umówić się na dłuższy termin.


  • Picia 2019-09-26 19:50:34

    Pani Mecenas, proszę nie brać wypłaty przez 120 dni i dalej pracować. Sieć handlowa wykiwała wszystkich, zwłaszcza dostawców. A nie wszyscy dostawcy to giganci, mali mają też rodziny, przez nich mają kłopoty.

  • Marian Schodnik 2019-09-26 14:34:24

    Bardzo przydatne informacje głównie dla wierzycieli.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,13

  • Śr

    6,58

  • Min

    4,15

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7745
Ilość aktualnych ofert: 472067

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.