PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Piotr i Paweł, TXM, Ruch – jak obecnie restrukturyzuje się handel?

Autor: dlahandlu.pl, PB 25 września 2019 14:49

Piotr i Paweł, TXM, Ruch – jak obecnie restrukturyzuje się handel? Na zdj. mecenas Joanna Gąsowski, z firmy Wolf Theiss

W segmencie handlu nie zawsze majątek dłużnika ma dużą wartość, dlatego korzystniejsze jest pozwolenie takiemu dłużnikowi na restrukturyzację i  generowanie dalszych przychodów niż likwidowanie majątku – mówi w wywiadzie z dlahandlu.pl mecenas Joanna Gąsowski, z firmy Wolf Theiss. Jej zdaniem, w kwestii zatorów płatniczych potrzebna jest edukacja dłużników i wierzycieli, ponieważ problem nie tkwi w regulacjach prawnych, ale w świadomości przedsiębiorców.

Regulacja dotycząca skrócenia terminów płatności nie bardzo mnie przekonuje. Jeśli popatrzymy na obecne praktyki, to statystycznie na fakturach wpisywane są 14 lub 30-dniowe terminy płatności. Istota nie leży w tym, kiedy mamy zapłacić, ale w tym, kiedy płatność naprawdę nastąpi. Samo skrócenie terminu jest pozytywnym elementem, ale żeby odniosło skutek w walce z zatorami, to musi być przede wszystkim przestrzegane.

Kolejna zmiana to możliwość odstąpienia od kontraktu, jeśli dłużnik nie zapłaci po 120 dniach od daty doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostarczenie towaru lub wykonanie usługi. To bardzo długi okres i moim zdaniem, uprawnienie to nie przyczyni się do zwalczania zatorów.

Poza tym, który dostawca pozwoli sobie na to, by wypowiedzieć umowę z siecią?

Dokładnie. Jak widać, problem nie tkwi w regulacjach prawnych, ale w świadomości przedsiębiorców.

Kolejne zmiany to obowiązek corocznego raportowania do Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii o swoich praktykach płatniczych. Duże firmy, mające roczny obrót powyżej 50 mln euro, będą musiały co roku przekazywać raporty o tym, jakie stosują terminy zapłaty. Pierwszy taki raport firmy będą musiały złożyć za 2020 rok. Raporty te będą publiczne, więc będzie wiadomo, które sieci nie płacą.

Mam jednak pewne wątpliwości, czy to wpłynie na poprawę płatności w tym segmencie, bo większość przedsiębiorców zgadza się na odroczenie płatności.

Jednak wizerunek jest bardzo cenny dla sieci handlowych…

Tak, dlatego wiele będzie zależało od tego, na ile ten problem zostanie naświetlony społecznie. Sieci nie będą chciały nadszarpnąć swojego wizerunku, będą się bały opinii przedsiębiorcy, który kredytuje się kosztem małych firm.

Z drugiej strony musi zmienić się świadomość samych dłużników. Badania pokazują, że największe zatory płatnicze są tam, gdzie relacje między kontrahentami trwają co najmniej 3 lata. Przedsiębiorcy godzą się na odroczone terminy płatności ze swoimi stałymi kontrahentami, bo boją się, że jeśli nie będą elastyczni co do swoich terminów płatności, to kontrahent pójdzie do kogoś innego.


  • Picia 2019-09-26 19:50:34

    Pani Mecenas, proszę nie brać wypłaty przez 120 dni i dalej pracować. Sieć handlowa wykiwała wszystkich, zwłaszcza dostawców. A nie wszyscy dostawcy to giganci, mali mają też rodziny, przez nich mają kłopoty.

  • Marian Schodnik 2019-09-26 14:34:24

    Bardzo przydatne informacje głównie dla wierzycieli.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8364
Ilość aktualnych ofert: 473427

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.