Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

PIP: Kontrola małych sklepów powinna zostać zintensyfikowana

Jak wynika z danych PIP, w małych sklepach niesieciowych lub należących do sieci franczyzowych znacznie częściej stwierdzane są nieprawidłowości z zakresu prawnej ochrony pracy, niż w placówkach wielkopowierzchniowych.
Reklama

W roku 2018 przeprowadzono 122 kontrole placówek handlowych wielkopowierzchniowych (o po-wierzchni sali sprzedaży powyżej 300 m2), w których pracę świadczyło 5 768 pracowników oraz 259 osób zatrudnionych na innej podstawie niż stosunek pracy (4,3% ogółu zatrudnionych). W mniejszych sklepach (w których wykonywało pracę 3 956 osób, w tym 12% na innej podstawie niż stosunek pracy) zrealizowano 503 kontrole.

Na podstawie wyników kontroli inspekcja ustaliła, że w placówkach wielkopowierzchniowych nieprawidłowości z zakresu prawnej ochrony pracy dotyczyły najczęściej nieudzielania należnych urlopów (16,4 proc. kontrolowanych placówek), naruszania norm czasu pracy (15,6 proc.), nieprawidłowej dokumentacji pracowniczej (14,7 proc.)

- W dużych sklepach zanotowano jedynie niewielkie, incydentalne problemy z prowadzeniem kart ewidencji czasu pracy (...). Nieprawidłowości w tym zakresie polegały głównie na nieodzwierciedlaniu w dokumentacji rzeczywistego czasu pracy pracowników, jak również prowadzeniu zapisów w sposób uniemożliwiający prawidłowe rozliczenie czasu pracy – tłumaczy PIP.

W tego typu sklepach – co do zasady – nieprawidłowości nie miały charakteru powszechnego i były w większości wynikiem błędów osób nadzorujących, planujących i rozliczających pracę w poszczególnych placówkach. Tym niemniej w sklepach franczyzowych lub nienależących do sieci powodami powstawania uchybień były też lekceważenie przepisów ze względów ekonomicznych i nieznajomość prawa pracy.

W mniejszych placówkach handlowych inaczej wygląda struktura ujawnionych nieprawidłowości, znacząco większa jest także ich skala. W sklepach tych najczęściej ujawniano nieprawidłowości polegające na nieustaleniu systemów i rozkładów czasu pracy oraz przyjętych okresów rozliczeniowych – stwierdzono je w 29 proc. poddanych kontroli placówek. Często naruszano także obowiązek poinformowania pracownika na piśmie w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę o wymienionych w przepisie aspektach jego stosunku pracy – 23 proc. sklepów.

Jak podaje PIP, nieustalenie systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych, choć wydaje się być uchybieniem formalnym, znacząco utrudnia, a w niektórych przypadkach uniemożliwia, prawidłowe rozliczenie czasu pracy pracownika, a co za tym idzie prawidłowe naliczenie i wypłacenie wynagrodzenia za pracę, a także jego pochodnych. Analogiczne problemy występują w przypadku nieewidencjonowania bądź nieprawidłowego, czy nierzetelnego, ewidencjonowania czasu pracy. Zatem większość ujawnionych naruszeń prowadzić może do zaniżania należnych pracownikom świadczeń.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.