Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

PIP: W rzeszowskim hipermarkecie 70 proc. kasjerów było zatrudnionych na umowie cywilnoprawnej

Duże sieci handlowe coraz częściej korzystają z usług agencji pracy tymczasowej. Praca wykonywana przez pracowników tymczasowych często traci charakter sezonowy, okresowy, doraźny. Kontrola w jednym z hipermarketów na terenie Rzeszowa wykazała, że codziennie 70-80 proc. obsługi stanowisk kasowych stanowiły osoby wykonujące pracę tymczasową na podstawie umowy cywilnoprawnej - czytamy w miesięczniku Państwowej Inspekcji Pracy.
Reklama

W sklepach wielkopowierzchniowych niektórych sieci handlowych przyjęto zasadę, że większość pracowników zatrudniona jest w niepełnym wymiarze czasu pracy (zazwyczaj 1/2 etatu bądź 3/4 etatu), mimo iż planuje im się pracę w wymiarze dochodzącym nieraz do pełnego etatu (tzw. pracę ponadwymiarową) i w takim też wymiarze pracownicy faktycznie wykonują pracę.

Praca ponadwymiarowa celowo planowana jest do granicy ustalonej liczby godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracownika do dodatku do wynagrodzenia liczonego jak za pracę w nadgodzinach. Planowanie ma charakter długotrwały i dotyczy wszystkich pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy. 

Praktyki takie stosowane są przede wszystkim w nowo otwartych sklepach i wynikają głównie z przyjętej polityki zatrudnienia danej sieci sklepów, nie zaś z decyzji kierownika sklepu, którego rola ogranicza się do wykonywania wytycznych z centrali sieci. Jedną z głównych nieprawidłowości, z którą można się spotkać szczególnie w małych placówkach handlowych, jest nieterminowa wypłata wynagrodzenia za pracę lub niewypłacanie wszystkich należnych składników wynagrodzenia, takich jak dodatek za pracę w porze nocnej lub za pracę w godzinach nadliczbowych. Nieterminowe wypłacanie wynagrodzenia za pracę często związane jest ze złą sytuacją finansową sklepów, wynikającą z wysokich kosztów utrzymania placówek handlowych. Pracodawcy działający w centrach handlowych podkreślają, że koszty wynajmu powierzchni są tak wysokie, że priorytetem jest dla nich zdobycie środków finansowych na ich pokrycie, przez co często brakuje już pieniędzy na wypłatę świadczeń pracowniczych. Celowo próbują ominąć obowiązek wypłaty wynagrodzenia i dodatku do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, nierzetelnie prowadząc ewidencję czasu pracy lub nie prowadząc jej wcale, co jest przejawem świadomego naruszania przepisów o czasie pracy. 

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.