PKO BP: w czerwcu prawdopodobna dalsza odbudowa sprzedaży detalicznej

Autor: PAP 22 czerwca 2020 13:46

W czerwcu prawdopodobna jest dalsza odbudowa sprzedaży detalicznej - ocenili w poniedziałek analitycy PKO BP, komentując dane GUS. Zaznaczyli, że ich prognoza konsumpcji na 2 kwartał 2020 r. na poziomie –14,5 proc. rdr może być "zbyt pesymistyczna".

Główny Urząd Statystyczny podał w poniedziałek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2020 r. spadła o 7,7 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 14,9 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 8,6 proc. rdr.

"W czerwcu prawdopodobna jest dalsza odbudowa sprzedaży detalicznej, na co wskazują dane o transakcjach kartowych klientów PKO Banku Polskiego" - zaznaczyli analitycy banku. Ich zdaniem utrzymanie obecnych tendencji przeniosłoby wyhamowanie realnej sprzedaży w okolice do -5 proc. rdr. "Rosnąca aktywność w sektorze usługowym oraz lepsze dane o sprzedaży wskazują, że nasza prognoza konsumpcji na 2 kwartał 2020 r. na poziomie -14,5 proc. rdr może być zbyt pesymistyczna" - zaznaczyli.

W ocenie analityków PKO BP majowe dane o sprzedaży detalicznej "zaskoczyły pozytywnie". W ujęciu realnym sprzedaż spadła o 7,7 proc. rdr po spadku o 22,9 proc. rdr w kwietniu. Źródłem niespodzianki była szybsza niż zakładaliśmy odbudowa sprzedaży samochodów oraz wyższa aktywność w sklepach w ostatnich dniach maja - wyjaśnili. "Dane potwierdzają, że po rozpoczęciu stopniowego znoszenia antyepidemicznych ograniczeń konsumpcja stopniowo, ale zdecydowanie powraca do normy" - zaznaczyli.

Eksperci zwrócili uwagę, że w porównaniu z poprzednim miesiącem, kiedy odnotowano spowodowany przez lockdown dołek aktywności gospodarczej, majowa sprzedaż wzrosła realnie o 14,9 proc. mdm, a po odsezonowaniu o 17,4 proc. mdm. Według szacunków banku odsezonowana sprzedaż jest wciąż o ponad 12 proc. niższa niż w lutowym szczycie. "Dane GUS wskazują, że sprzedaż detaliczna w ujęciu rok do roku spadała we wszystkich znaczących kategoriach, jednak w porównaniu z poprzednim miesiącem spadki te wyhamowały" - podkreślili. W przypadku kategorii pojazdy samochodowe, motocykle, części spadek wyhamował do -34 proc. z -54,4 proc., "a w ciągu miesiąca odbudowa sprzedaży wniosła 46,6 proc.".

Sprzedaż żywności była o 7,6 proc. niższa niż przed rokiem, jednak - jak wyjaśnił banki - w utajnionej kategorii "pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach", która obejmuje największą sieć dyskontową, odnotowano prawdopodobnie wzrost o ponad 8 proc. rdr.

Jak zaznaczyli analitycy, w maju w ujęciu rok do roku odnotowano wzrost sprzedaży "w mniej ważących w agregacie ogółem kategoriach związanych z sentymentem konsumenckim": meble, rtv, agd (o 14,4 proc.) oraz prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (o 0,8 proc.). "Może to sugerować, że epidemia nie spowodowała trwałego pogorszenia nastrojów konsumentów" - ocenili. Otwarcie sklepów przyczyniło się do spadku sprzedaży przez internet o 12,7 proc. mdm, a jej udział w sprzedaży ogółem (w cenach bieżących) spadł w maju do 9,1 proc. z 11,9 proc. w kwietniu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6229
Ilość aktualnych ofert: 464118

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,99

  • Śr

    3,65

  • Min

    3,03

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.