PARTNER PORTALU

Plany Biedronki na 2021 rok: Około 700 mln euro inwestycji, 100 nowych sklepów

Autor: dlahandlu.pl 3 marca 2021 19:14

Plany Biedronki na 2021 rok: Około 700 mln euro inwestycji, 100 nowych sklepów Plan na ten rok zakłada otwarcie ok. 100 nowych sklepów Biedronka netto (ok. 50 proc. w mniejszym formacie) i modernizację 250-300 placówek. Fot. materiały prasowe

Jeronimo Martins, właściciel m.in. sklepów Biedronka, zakłada, że tegoroczne nakłady inwestycyjne wyniosą ok. 700 mln euro, z czego 60 proc. dotyczyć będzie sieci Biedronka - poinformowała spółka. Plan zakłada otwarcie ok. 100 nowych sklepów Biedronka netto (ok. 50 proc. w mniejszym formacie) i modernizację 250-300 placówek.

- W 2021 rok wchodzimy ze wzmocnionym przekonaniem, że należące do Grupy Jeronimo Martins sieci umieją szybko i skutecznie reagować na wyzwania związane z pandemią - powiedział Pedro Soares Dos Santos, CEO Grupy Jeronimo Martins

W 2020 roku CAPEX grupy wyniósł 470 mln euro, z czego 64 proc. (302 mln euro) dotyczyło inwestycji w Biedronce. Rok wcześniej nakłady grupy wynosiły 678 mln euro. Firma przeznaczyła 41 mln euro na zabezpieczenia atycovidowe, w tym maski i żele antybakteryjne dla pracowników sklepów.

Skonsolidowane przychody wyniosły 19,3 mld euro (+3,5 proc. względem 2019 roku). Skonsolidowana EBITDA wyniosła 1,4 mld euro (spadek o 1 proc. rdr.) Zysk wyniósł 312 mln euro (spadek o 19,9 proc.). Zarząd zarekomenduje wypłatę 181 mln zł w formie dywidendy dla udziałowców.

W Polsce sieć miała 13,5 mld euro przychodów (10,4 proc. więcej rdr. w lokalnej walucie i 6,7 proc. w euro). W przeliczeniu na złotówki jest to 59,8 mld zł. Oznacza to wzrost o 7,1 proc. w ujęciu LfL. EBITDA wyniosła 1,25 mld euro (wzrost o 9,3 proc. w PLN). 

Sieci przybyło 129 sklepów i miała ich na koniec 2020 - 3115. 267 placówek przeszło modernizację. W ponad 1100 sklepach sieci działa również już aż 3750 kas samoobsługowych. Na inwestycje sieć wydała 302 mln euro. Biedronka zwiększyła udziały rynkowe o 1,6 p. procentowego do 25,7 proc. Firma wprowadziła 196 nowych produktów marek własnych. Obecnie marki własne odpowiadają za 40 proc. sieci. Sieć uruchomiła współpracę z Glovo i w 28 miastach dostarczała w ten sposób zakupy ze swoich sklepów. Sieć zwiększyła również o 400 liczbę placówek, które przekazują żywność z bliskim terminem przydatności do spożycia do organizacji pożytku publicznego.

94 proc. pracowników sklepów i centrów dystrybucyjnych otrzymało podwyżki.  Średnio podwyżki pensji wyniosły 10 proc.

Sprzedaż Hebe spadła o 2,2 proc. w walucie lokalnej do 245 mln euro. Sieć uruchomiła 22 sklepy i zakończyła 2020 rok z 266 placówkami. Firma wydała 8 mln euro na inwestycje. Sieć zamknęła 22 apteki, które działały przy drogeriach. W ramach e-sklepu liczba transakcji online przekroczyła 1 milion.

Spółka poinformowała, że perspektywy makroekonomiczne na 2021 rok zależą w dużej mierze od rozwoju pandemii i tempa szczepień. Jak zauważono, nadal jest niepewność dotycząca możliwego wprowadzenia restrykcji, przynajmniej w pierwszej połowie roku. Nie wiadomo też, jak te ograniczenia wpłyną na zachowanie konsumentów.
 
Jak podało Jeronimo, celem spółek z grupy są m.in. wzrost sprzedaży i ochrona rentowności poprzez dyscyplinę kosztową i udoskonalenia procesów operacyjnych.
 
Jeronimo Martins spodziewa się, że - podobnie jak w 2020 roku - w Polsce krajowa konsumpcja prywatna będzie najsilniejsza ze wszystkich rynków, gdzie grupa jest obecna. Inflacja żywności powinna pozostać niska pomimo wpływu podatku handlowego i opłaty cukrowej. W 2020 roku inflacja żywności wyniosła 4,7 proc., spadek PKB 2,8 proc., a spadek prywatnej konsumpcji 3 proc. Jednocześnie wzrosła płaca minimalna o 15,6 proc. O 6 dni zmniejszyła się liczba dni handlowych. 

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8214

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    9,98

  • Śr

    5,00

  • Min

    4,21

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.