Plastikowa rewolucja w sieciach: kula u nogi czy szansa na poprawę wizerunku?

Autor: dlahandlu.pl, PB 6 stycznia 2021 19:23

Plastikowa rewolucja w sieciach: kula u nogi czy szansa na poprawę wizerunku? Jak powinien wyglądać system depozytowy, by był jednocześnie efektywny i nie obciążał sklepów? Fot. Shutterstock

Już od lipca tego roku Polska będzie zobowiązana do rozpoczęcia selektywnej zbiórki opakowań po napojach, zgodnie z dyrektywą Single-Use Plastics. Prawo unijne jest tak skonstruowane, że bez stworzenia systemu depozytowego dla butelek PET, przedsiębiorcy będą musieli odprowadzać wysokie opłaty do UE. Jak powinien wyglądać taki system, by był jednocześnie efektywny i nie obciążał sklepów? I czy sieci handlowe mogą wykorzystać tę sytuację dla poprawy swojego wizerunku?

Plastikowa rewolucja

Przypomnijmy, w połowie 2019 roku Parlament Europejski i Rada UE uchwaliły dyrektywę w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko, czyli tzw. Single-Use Plastics. Dyrektywa powinna zostać wdrożona do przepisów państw członkowskich do lipca 2021 r.

Dyrektywa Single-Use Plastics nie dotyczy tylko plastikowych butelek po napojach. Przewiduje, począwszy już od tego roku, różne rodzaje działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu odpadów z tworzyw sztucznych na środowisko. Już od 2021 roku zakazane jest wprowadzanie do obrotu części produktów jednorazowego użytku takich jak: patyczki higieniczne, sztućce, talerze, słomki. Od 2025 roku nakrętki i wieczka plastikowe będzie można wprowadzić do obrotu tylko pod warunkiem, że będą one przymocowane na stałe do butelek i pojemników. Od tego samego roku wszystkie butelki PET muszą być wykonane co najmniej w 25 proc. z surowca wtórnego, a od 2030 wszystkie butelki plastikowe (niezależnie od rodzaju tworzywa) - w 30 proc. Co więcej, do końca 2025 roku poziom zbiórki i recyklingu opakowań plastikowych po napojach ma wynieść 77 proc., a do 2029 r. – 90 proc.

Więcej na ten temat tutaj

Jak tłumaczy Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS). już od 1 stycznia 2021 roku państwa członkowskie Unii Europejskiej będą odprowadzać do budżetu unijnego wpłaty od niepoddanych recyklingowi odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, co będzie stanowiło bardzo poważne dodatkowe obciążenie finansowe dla polskiej gospodarki. - Biorąc pod uwagę powyższe, bez m.in. dobrze zorganizowanego systemu depozytowego, a następnie odpowiedniego procesu recyklingu zebranych w tym systemie odpadów z tworzyw - Polska będzie wnosić bardzo wysokie opłaty do UE, a polscy przedsiębiorcy z branży napojowej nie wypełnią swoich obowiązków w zakresie uzyskania odpowiednich poziomów zbiórki i recyklingu oraz udziału surowca wtórnego w opakowaniach plastikowych do napoju – czytamy w stanowisku KUPS.

Podobnego zdania jest wielu ekspertów, w tym przedstawiciele Instytutu Staszica. - Nie ma dyskusji, czy system depozytowy w Polsce powinien powstać – bo zobowiązują nas do tego unijne regulacje. Dyskusja sprowadza się do tego, jaki ma być jego model, by był on efektywny – oceniają eksperci Instytutu Staszica w opinii przesłanej dlahandlu.pl.

Całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6477

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    19,99

  • Śr

    16,87

  • Min

    10,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.